Lämna ut avelssto på foder?

Salikon

Trådstartare
Hej,

Jag har ett sto som pga en skada (ej ärftlig) inte kommer kunna användas till det hon är tänkt för. Hästen i fråga är dock attraktiv som avelssto och jag har nu en spekulant som ev vill köpa henne som avelssto.
Jag är lite osäker på om jag vill sälja henne rakt av och är inne på att lämna ut henne på foder i ca 1,5 år under första fölet och sen sälja henne om allt känns bra.

Någon som har erfarenheter av just avelsston som är ute på foder, något specifikt man ska tänka på i kontraktet. För-nackdelar med foder/sälja direkt?

Hur specificerar man t.ex utrustning och motionsgrad för en sån här häst? Hon kommer vara triangelmärkt om hon lämnas bort och kan ev hålla för lättare arbete rakt fram.
Det är en häst som är mycket svår att hitta t.ex sadel till, hon får ont i ryggen direkt om hon går med en som ligger dåligt.
Jag har dessvärre ingen sadel att lämna med och är inte helt inne på att köpa en ny dyr sadel för att hon ska kunna gå i skogen (för det finns ingen "skitsadel" som passar denna häst).
Ska man då skriva att om dom ska rida ska sadeln vara utpassad eller så är det ingen motion alls som gäller eller hur gör man?
Dom vill ev köra henne lite lätt rakt fram vilket skulle vara ok för mig men kan man då återigen reglera att utrustningen ska vara väl anpassad eller är det här risker jag som ägare får ta?

Tankar och funderingar mottages tacksamt :)

Sv: Lämna ut avelssto på foder?

Det borde väl inte vara några större problem med att låna ut hästen för avel?

Men man måste väl skriva ngt om fodervärden ska stå som uppfödare på fölet? Annars blir det väl automatiskt du?
Jag är inte säker och vet inte hur det går till för jag har aldrig fött upp någon häst.

Men vad gäller utrustning så ser iaf inte jag det som självklart att hästen får med sig utrustning, de ggr jag har haft häst på foder har jag bara fått med mig en grimma och ev ett täcke så allt annat har jag fått skaffa själv.

När jag lånat ut hästar har jag däremot skickat med utrustiningen för att jag vill veta att de använder saker som är utprovade och passar hästen för att minska risken för problem för både mig, fodervärd och hästen.
I kontraktet har jag då skrivit in varenda pinal de fått med sig och tagit kort på allt för att det skall synas i vilket skick sakerna är och även skrivit in eventuella skavanker på utrustningen.
Bilderna på utrustningen följer med som bilagor som både jag och fodervärden måste godkänna.
Utrustningen får utsättas för normalt slitage men allt utöver det får fodervärden ersätta.
Om det följer med dyrare utrustning som tex en fin sadel kan man skriva in värdet på den så man har något att gå på om den skulle gå sönder.

Du kan ju skriva in i kontraktet exakt vad de får göra med hästen och inte, vilken utrustning de får lov att använda vare sig det är din eller deras.

Mitt sto blir öm och spänd i ryggen (och det snabbt) av en icke passande sadel, därför valde jag att skicka med hennes sadel då jag lånade ut henne på foder. I kontraktet står det vilka sadlar som skall användas, samt krav på att den engelska skall ses över av sadelmakare vid regelbunden användning (då stoppningen i den knappt ens satt sig då jag lånade ut henne).
En utrustningslista över all utrustning finns med i kontraktet: märke, modell, storlek, skick, nypris, ungefärligt värde.

Läste nån tråd här om nån häst som var utlånad på foder som avelssto.
Det visade sig att stoet inte var lämpligt som mammsing ( hon stötte bort fölet ) och fodervärden ville då lämna tillbaka hästen . Den risken står du med om du lånar ut henne på foder istället för att sälja henne direkt + att hon ev är " sönder riden "

Tål att tänkas på !

Hej från Hambo

Nej det känns inte så, kanske är naivt men jag tror det är mindre riskabelt än om man lämnar ut en häst som ska ridas och tränas på foder.

Jo, jag måste skriva att uppfödaren blir ägare till fölet, annars tillfaller det mig automatiskt så det har jag koll på.

Jag tänkte skicka med täcken m.m för ALL utrustning är omöjlig att hitta till den här hästen, tänker även skicka med träns med tillhörande bett och kräva att det är dom som används.
Tack för tipset om bilaga med bilder osv, det var bra! Jag funderar på att skicka med sadeln, men samtidigt är jag inte jättepigg på att skicka iväg en 18000 kr sadel för skogspromenader och inte ha någon sadel kvar till den gamla och ev nya hästen men samtidigt är jag hemskt mån om att hon får ha utrustning som passar!

Men då vet jag iallafall att jag inte är helt ute och cyklar med vad som kan regeleras i kontraktet.

Eller kan man skriva att hästen inte alls får ridas under tiden utan kanske bara körd?
Tråkigt för hästen såklart att inte få bli riden men då slipper jag å andra sidan risken att få hem en "förstörd" häst...

Det är en viktig poäng, tack för det! Hon har haft ett föl tidigare men egentligen har jag ju ingen aning om hur hon är som mamma.
Men kan fodervärden bara skicka tillbaka hästen om hon inte blir dräktig/inte är en bra mamma? Eller är dom skyldiga att fullfölja tiden på 1,5 år?

Det är ju en risk jag får ta, å andra sidan ser jag ju hellre att hon kommer tillbaka till mig då än att jag säljer ett avelssto som inte passar till det och sen blir runtskickad eller slaktad.

Jag har varit i den ombytta sittsen. Tog ett dräktigt sto på foder som jag sedan behöll. Något som har kostat mig enorma pengar eftersom den som startat dräktigheten hade noll koll på vad ett dräktigt sto behöver äta. Har pumpat i detta sto kraftfoder och hon är ännu inte okej i kroppen. Tänk på att en dräktighet kostar på både hull och muskler på din häst. Vill sen inte fodervärden köpa hästen kan du stå där med en häst som kan bli väldigt dyr att få i form igen.

Så mitt råd är du försöker försäkra dig att din häst får rätt kost under dräktigheten i en okänds persons vård. Du kan ju också ha rejäl otur och få tillbaka en dräktig häst. Har då kosten varit undermålig kan det visa sig på fölets utveckling senare. Kan bli kostsamt.

Fast hur ska det gå till att jag får tillbaka en dräktig häst? Risken finns ju naturligtvis men då är det ju kontraktsbrott? Jag borde ju kunna lägga till en klausul om foder i kontraktet samt gardera mig och skriva att de blir skyldiga att betala en viss summa om stoet lämnas tillbaka dräktigt samt att fölet då tillfaller mig?

Fast det känns osannolikt att dessa personer (uppfödare) skulle lägga dyra pengar på en hingst och sen missköta stoet, men det kan ju såklart hända!

Tack för råden, ska absoluta höra mig för ang foder osv samt kolla lite extra på hästarnas hull när jag hälsar på!

Om du får tillbaka hästen så är det mycket möjligt att det är konrtaktsbrott. Det beror ju på hur ni utformar kontraktet. Tyvärr är det ingen vidare säker garanti. Hur många är vi inte som lämnat ut foderhästar där fodervärde sedan ringt och inte kan fullfölja dealen? Jag är en av dem. Visst, kontraktsbrott är det men vad är alternativet? Man vill ju inte att hästen far illa så man tar ju hem den. Är den då dräktig står man snart där med två hästar. En vitesklausul kan vara att rekomendera vid kontraktsbrott så kontraktet ge mera tyngd. Tex 5000 kr i vite vid återlämnade innan fölning. Att föda ett fölsto och föl första halvåret är ju rätt kostsamt. Långt mer än 5000:-

Nu skriver ju du att din häst har en attraktiv stam så försök att få ut den till en riktigt seriös uppfödare och inte bara någon som vill föda upp ett föl billigt för eget bruk. Tror att de som tagit några föl sen tidigare och kanske redan har nått avelssto är ett mer pålitligt kort än en förstagångsbetäkare.

Hittar du en bra fodervärd så är detta ett jättebra alternativ. Jag är mycket nöjd trots extrakostnaderna för min häst.

Lycka till // Voff

Men om det står i kontraktet att fölet är fodervärdens så måste det väl bli så att när dräktigheten är över så ska fölet tillbaks till fodervärden även om de har lämmnat tillbaka stoet.

Jag tror att det är viktigt att ni skriver en uppsägningstid i kontraktet så att inte fodervärden kan bestämma sig för att hux flux lämmna tillbaka stoet. Kanske en period på 1-2månader är lagom. Och om både ägaren och fodervärden är överens kan den tiden förkortas/förlängas.

Det är jättebra tips du kommer med, precis sånt som jag behöver :bow: Då ska jag lägga in en sådan klausul och skriva in att om hon kommer tillbaka dräktig så får dom betala en viss summa!

Det är en uppfödare som fött upp en annan ras än min tidigare, nu har dom ett sto av denna ras och vill ha ett till. Verkar vara en seriös verksamhet i liten skala! Kanske inte någon avel för högprestering men trevliga ridhästar och som sagt seriöst.

Men, jag inser ju att jag tar en risk men hellre det än att jag vet att hon har det dåligt och är såld så jag inte kan ta hem henne.

Tiden kommer vara ca 1,5 år, så lång tid som det tar för fölet att födas och vänjas av, ingen uppsägningstid kan ju eg förekomma i ett sådant kontrakt om inte någon av parterna missköter sig, jag kan ju inte säga upp avtalet och ta hem stoet mitt i dräktigheten.

Jag kommer skriva in i avtalet att om kontraktet bryts och stoet lämnas tidigare så tillfaller fölet mig.

Tycker det låter som ett smart drag av dig att skriva in det du nämner i kontraktet. Jag har fått lära mig detta den sura vägen. Lämnade ut min förra häst på foder med ett färdigtryckt kontrakt med en hel del tillägg i. Tyckte jag hade helgarderat mig. 8 mån senare ringer fodervärden (som hade 3 mån uppsägningstid) och säger att hon blivit av med stallplatsen och att jag hade två veckor på mig att hämta hästen. Hon hade inte betalat stallhyran och blivit vräkt samt svartlistad från var enda stall i närheten. I kontraktet stod att hon skulle se till att hästen kom hem till mig igen besiktad och i samma skick som när han åkte. Så blev ej fallet. Jag fick hem en trasig häst, som jag fick hämta själv och hon hade brytit mot minst 5 andra punkter. Visst hade jag kunnat processa men det hade kunnat kosta mig ännu mer pengar än vad hästen nu skulle komma att kosta mig samt massor med tid. Hade jag haft "pris" på vad de olika kontraktsbrotten var värda hade det varit lättare. Nu riskerade jag ju bara att få rätt och få en liten spottstyver för problemen. Inte värt risken.

Dina tilltänkta fodervärdar låter bra och är de så seriösa som det verkar kommer de att förstå om du har krav. När jag har varit fodervärd har jag varit tacksam för "hårda" hästägare och kontrakt. Jag har sett det som att hästägaren också är seriös. För det finns ju tyvärr många oseriösa sådana med som vill dumpa bort problemhästar.

Usch vilken hemsk situation! Det finns då idioter till allt :mad:

Jag har varken bråttom eller är tvungen att lämna bort hästen, jag gör det för hennes skull för att hon ska ha en meningsfull uppgift i sitt liv. Därför kan jag också vänta på rätt person och ställa höga krav.
Det är en fin häst och jag vill absolut inte riskera att hon blir en vandringspokal och att någon försöker rida henne, därför triangelmärker jag henne också för att gardera mig något iallafall.

Jag förstår att det finns risker att lämna ut på foder men återigen, även om jag säljer hästen kommer hon ju fortfarande ha det lika dåligt och enda skillnaden är då att jag inte kan plocka hem henne och det dåliga samvetet kan jag bara inte stå ut med.
Jag tänker absolut göra regelbundna besök för att kolla att allt står rätt till, åtmindstonde dom första månaderna.
Känns allt bra efter ett år så säljer jag då men det här känns som en bra start.
Ska bara få med alla paragrafer i kontraktet. Jag är lite rädd att skrämma iväg dom med alla krav men jag tycker inte det är några orimligheter jag funderat över hittills :confused:

Det enda som jag är kluven till är då som sagt motionsgraden, det bästa för mig är att skriva att hon inte får ridas men det är nog inte det bästa för hästen som mår bra av lätt motion. Å andra sidan ser jag skräckscenariot framför mig hur dom rider i en dålig sadel, hästen får ont i ryggen osv. Sen kan jag ju aldrig vara helt säker på att dom kan känna hästens kropp som jag, dvs att dom reagerar på minsta orenhet i det skadade benet vilket också är en risk.

Men ska dom köpa henne är det ju till syvende och sist deras beslut och deras häst ändå och till slut bortom min kontroll.
Åh så mycket funderingar, önskar jag kunde samla hästarna på hög :cry:

Tycker inte du ska vara rädd för att lämna ut på foder. Det finns massor med bra fodervärdar också, men de ger inga rubriker. Det finns lika många usla hästägare som fodervärdar, men de ser man aldrig för de hästarna står oftas på någon gård någonstanns där inte många utomstående besöker.

Precis som du säger så har du ju fortfarande kontroll när du fortfarande äger henne. Jag skulle faktiskt kunna lämna ut på foder igen trots att jag fick min förra häst så förstörd att han fick permanenta skador och fick tas bort 3 år senare. Mitt störta misstag var det du redan har tänkt på. BESÖKA! Jag var naiv nog och lämnade iväg honom 35 mil bort. Besöker man hästen regelbundet och har en bra öga mot öga dialog med fodervärden så ser jag inte att särskilt mycket kan gå fel.

Tror det kommer att gå alldedes utmärkt för dig och hästen :laugh:

När jag hade mitt avelssto på foder (som jag nu köpt) så stod del i avtalet att hon skulle användas till avel, att hon skulle äta ett visst foder under tiden att hon gav di, att jag skulle ha kvar henne den tiden tills fölet skulle vara avvant (oavsett om hon fick något föl eller inte), att stoet skulle stå kvar i ägarens stall och att hon endast fick betäckas med en godkänd hingst bland annat. Jag begärde dessutom att det skulle stå i kontraktet att ägaren skulle ha stoet liv och vet. försäkrat (dock så betalade jag försäkringen). Nu kände jag ju ägaren och stoet väl och visste att hon tog sig lätt och inte hade kastat tidigare, annars hade jag väl varit mer tveksam till att kvar stoet oavsett om det blev något föl eller inte.

Allt gick jättebra och det var nog skönt för både mig och ägaren att hon stod kvar i hennes stall under dräktigheten, jag fick hjälp och hon hade koll på att hästen mådde bra.

Om du nu lånar ut henne på foder så tänk på att skriva nåt om att du ska ha rättigheterna till fölet om du blir tvungen att ta hem stoet av en eller annan anledning beroende på om fodervärden skall betala nåt under fodervärdstiden.
Och jag skulle absolut lämna med sadel om hon är så svår att hitta en passande sadel åt. Väg fördelarna mot nackdelarna. Jag kan själv, av egna erfarenheter, säga att jag aldrig mer kommer att låna/hyra ut ett avelssto... Blir inte riktigt som man tänkt sig å problem, som man inte förväntat sig, kan uppkomma och då gäller det att ha skrivit in detta i ett kontrakt. Så en rekommendation är att sälja-å jag talar av erfarenhet.
Lycka till hur du nu är gör!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka