Lämna tillbaka valp

Sv: Lämna tillbaka valp

Jag tänkte samma sak.
Oerhört trist att höra hur enkelt det är skaffa hund och ångra sig. :(

Jag tänker mest att det faktiskt kan vara ett alternativ. Om sambon gnäller hela tiden så är det kanske mer givande att vara själv och ha en glad hund istället.

Om valpen fått sin 12-veckors spruta även om den fick en reaktion så är den ju inte ovaccinerad ?!

Jo om den fick en reaktion och fick medicin mot den så "tar" väl inte vaccinet? Har inte allt up to date men min RR vaccinerades som 12-veckors, samma dag råkade hon ut för en olycka och sattes på kortison och diverse annat så vi fick vaccinera om.

Det har jag aldrig hört. De jag vet som fått en allergisk reaktion har aldrig behövs vaccinera om pga det.

Hellre man ångrar sig och låter uppfödaren få köpa tillbaka, än behålla hunden och allt blir skit. Eller placerar om hastigt bara för bli av med den.

KL.

I min förra kull hade jag ett par som köpte en valp. De var här några ggr, och så engagerade. Faktiskt nog de mest engagerade någonsin. Så trevliga, planerat sitt köp ut i fingerspetsarna. Allt var kanon för oss och för dom.
Och sen fick de valpen och efter en vecka insåg dom att detta var inget för dom, de fixade inte valp. De var helt knäckta och grät, de hade ingen aning om att de skulle kunna känna så här.

Det här är nu absolut inte kritik till TS då jag tycker det är klokt att sälja valpen tillbaka till den seriösa uppfödaren som kanske har större möjligheter än TS själv att hitta nya ägare som brinner och är engaskerad i hunden.

Men min tanke på ovan inlägg, jag undrar hur många blivande föräldrar som är förberedd ut i fingertopparna men ändå är knäckta och gråter under de två första veckorna? Nu är det ju inte lika änkelt att omplacera barn bara så där och ändå blir ju majoriteten lyckliga föräldrar ganska snart (hoppas ja :nailbiting: )

Åter igen jag tycker inte att man är dålig människa för att man erkänner att man tagit sig vatten över huvudet, snarare tvärt om så länge det inte är en vana men jag förstår att folk kan reagera på omplaceringar då en stor del av den svenska befolkningen älskar sina djur som sina egna barn och då blir en omplacering lika galet som att omplacera just sina egna barn.

Men min tanke på ovan inlägg, jag undrar hur många blivande föräldrar som är förberedd ut i fingertopparna men ändå är knäckta och gråter under de två första veckorna? Nu är det ju inte lika änkelt att omplacera barn bara så där och ändå blir ju majoriteten lyckliga föräldrar ganska snart (hoppas ja :nailbiting: )

Jag tror det är fler än man tror. Det är så oerhört tabu att erkänna att allt inte är rosenskimrande och underbart, trots att de flesta väl känner till att man kan drabbas av förlossningsdepressioner. Jag har inte själv barn men har stött på både en helt nybliven mamma som drabbats av förlossningsdepression och mest låg och grät och på sin höjd träffade sitt barn för att amma, och några föräldrar som erkänner att småbarnstiden var ganska fruktansvärd - de fick aldrig sova ordentligt och ingen hade förberett dem på hur jobbigt det här med barn kunde vara. Och då är rimligtvis anknytningen till ett barn mycket starkare än till en djurunge av en annan art.

kl
Det är svårt att förestella sig jobbet med liten valp alltid. Min valp var otroligt jobbig, var definitivt ingen rolig tid när han var som värst, när inga tips fungerade osv, dock så stod vi ut med den lille och det vände ju såklart när han blev lite mognare och mera kontaktbar. Det tar mycket tid och det är jobbigt med valpar ibland, ofta jobbigare än man trodde.

Tycker det är bra om Ts lämnar tillbaka valpen även om det är synd att det blev som det blev. Men det är ju så, man vet inte hur det är förren man testat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 613
Senast: skuggi
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka