Lämna tillbaka valp

ISABEL

Trådstartare
För tre månader sedan köpte vi vår lilla valp och både jag och min sambo såg fram emot vår nya lilla familjemedlem, men det dröjde inte länge innan min sambo tröttnade. Snart insåg jag att jag var tvungen att göra allt jobbet själv med henne. Det har varit ett evigt gnällande på sambon den senaste månaden och idag bestämde jag mig för, att såhär kan vi inte ha det, så nu har jag kontaktat uppfödaren, som skrivit i kontraktet att hon går med på återköp (SKK´s kontrakt)

Nu undrar jag..
Om vi gav 10 000 kronor för henne, vad måste då uppfödaren betala för henne?
Måste jag veterinärbesiktiga henne innan återlämnandet?

Hon tålde inte förra vaccinationssprutan hon fick så jag har inte vågat vaccinera om henne. Därför undrar jag om jag måste vaccinera om henne eller om det kanske inte är ett krav?

Tacksam för svar och allmänna tips och råd om detta.

Sv: Lämna tillbaka valp

För tre månader sedan köpte vi vår lilla valp och både jag och min sambo såg fram emot vår nya lilla familjemedlem, men det dröjde inte länge innan min sambo tröttnade. Snart insåg jag att jag var tvungen att göra allt jobbet själv med henne. Det har varit ett evigt gnällande på sambon den senaste månaden och idag bestämde jag mig för, att såhär kan vi inte ha det, så nu har jag kontaktat uppfödaren, som skrivit i kontraktet att hon går med på återköp (SKK´s kontrakt)

Nu undrar jag..
Om vi gav 10 000 kronor för henne, vad måste då uppfödaren betala för henne?
Måste jag veterinärbesiktiga henne innan återlämnandet?

Hon tålde inte förra vaccinationssprutan hon fick så jag har inte vågat vaccinera om henne. Därför undrar jag om jag måste vaccinera om henne eller om det kanske inte är ett krav?

Tacksam för svar och allmänna tips och råd om detta.

Det står om återköp i kontraktet, på sidan nr 2 punkt 4 :) Men om du inte har sidan 2 så står det att inom 3 månader från leveransdagen ska 60% betalas tillbaka. Har det gått över 3 månader sedan så är det 40% som ska betalas tillbaka.

Var det 12 veckors-sprutan hon reagerade på? För då ska hon inte ha någon spruta förrän hon är 1 år igen.

Senast ändrad:

Japp, det var 12-veckors sprutan som hon reagerade på och hon blev behandlad av veterinär och anses nu vara ovaccinerad.

Det står ingenting i kontraktet att hon måste veterinärbesiktigas eller vara vaccinerad vid återköpet. Jag kommer dock ta bilder och skriva i kontraktet att hunden säljes i befintligt skick. (kan man skriva så?) HAHA! :)

Däremot så begär väl SKK att hundar som säljs ha ett veterinärintyg som är max 7 dagar gammalt?

Ja det är hemskt. Man impulsköper inte djur!

Egentligen har de inte med tråden att göra men jag funderar lite på det där.
Man kan väl inse att det inte var som man trodde, när man sitter med facit i hand? Så länge man ordnar ett bra nytt hem åt djuret och inte sätter det i system så måste man väl få prova?
Jag omplacerade mina marsvin, jag tycker om marsvin men insåg att jag faktiskt var rädd för dom och inte vågade hantera dom. Är jag då ond som inte behöll dom ändå? Man vet ju inte förrän man provat tänker jag...

Jag kan tycka att det är klokt av TS att inse att hon inte orkar dra allt själv och omplacera, istället för att hunden blir kvar och inte riktigt orkas med. Det är slitigt att ha hund!

Jag kan tycka att det är klokt av TS att inse att hon inte orkar dra allt själv och omplacera, istället för att hunden blir kvar och inte riktigt orkas med.

Absolut. Jag kritiserar inte TS. Däremot är det givetvis jättetråkigt för alla inblandade att drömmen gick i kras. Oavsett om det beror på att TS sambo inte kunde leva upp till ett vuxet åtagande eller aldrig var med på tåget på riktigt utan gick med på valpköpet för husfridens skull.

Jag tänkte samma sak.
Oerhört trist att höra hur enkelt det är skaffa hund och ångra sig. :(

Hellre man ångrar sig och låter uppfödaren få köpa tillbaka, än behålla hunden och allt blir skit. Eller placerar om hastigt bara för bli av med den.

KL.

I min förra kull hade jag ett par som köpte en valp. De var här några ggr, och så engagerade. Faktiskt nog de mest engagerade någonsin. Så trevliga, planerat sitt köp ut i fingerspetsarna. Allt var kanon för oss och för dom.
Och sen fick de valpen och efter en vecka insåg dom att detta var inget för dom, de fixade inte valp. De var helt knäckta och grät, de hade ingen aning om att de skulle kunna känna så här.

Knapplån

Jag är lite inne på samma sak. TS har gjort ett misstag. Hon vet att det är ett misstag. Nu försöker hon rätta till (och kanske minimera den egna skadan, vilket man kan tycka si eller så om). Jag tycker att vi försöker vara konstruktiva.

Buke är fullt av folk som gör puckade saker (eftersom även kloka människor i allmänhet gör några puckade saker i sina liv) nog kan ni/vi hitta någon som är omedveten om sina misstag eller t.o.m. försvarar dem att hacka på?

. Oavsett om det beror på att TS sambo inte kunde leva upp till ett vuxet åtagande eller aldrig var med på tåget på riktigt utan gick med på valpköpet för husfridens skull.

Men du, varför sitta och gissa. Ts har inte skrivit ett dugg om detta. Och sen sitta och skriva att hon kanske fick köpa hunden för husfridens skull...

Absolut. Jag kritiserar inte TS. Däremot är det givetvis jättetråkigt för alla inblandade att drömmen gick i kras. Oavsett om det beror på att TS sambo inte kunde leva upp till ett vuxet åtagande eller aldrig var med på tåget på riktigt utan gick med på valpköpet för husfridens skull.

Måste det vara att man inte kan "leva upp till ett vuxet åtagande"? Man kan väl vara hur vuxen som helst men inse när man väl står där att "nä, jag klarar inte av att ha hund."
Jag lämnade tillbaka min foderhäst efter bara två veckor för att jag inte klarade av det mentalt, jag var så stressad att jag nästan sov stående så att säga. Gör det mig mindre vuxen?
Jag tjafsar inte, jag är bara intresserad eftersom många(inte bara på Buke och inte riktat mot dig Lejonelle)nära på verkar vilja halshugga den som omplacerar/säljer sitt djur.

Knapplån

Jag är lite inne på samma sak. TS har gjort ett misstag. Hon vet att det är ett misstag. Nu försöker hon rätta till (och kanske minimera den egna skadan, vilket man kan tycka si eller så om). Jag tycker att vi försöker vara konstruktiva.

Buke är fullt av folk som gör puckade saker (eftersom även kloka människor i allmänhet gör några puckade saker i sina liv) nog kan ni/vi hitta någon som är omedveten om sina misstag eller t.o.m. försvarar dem att hacka på?

Precis :)

Hur många trådar har vi inte läst där folk behöver omplacera sina hundar. Då är det ingen som klagar, utan ger råd.

Japp, det var 12-veckors sprutan som hon reagerade på och hon blev behandlad av veterinär och anses nu vara ovaccinerad.

Det står ingenting i kontraktet att hon måste veterinärbesiktigas eller vara vaccinerad vid återköpet. Jag kommer dock ta bilder och skriva i kontraktet att hunden säljes i befintligt skick. (kan man skriva så?) HAHA! :)
Det är väl inget att skratta åt!
Det är tråkigt att det inte fungerade som tänkt, hade själv en man som tröttnade efter ett tag, men jag hade möjlighet att dra hela lasset.
Jag tycker det är naturligt att efter att ha haft valpen i 3 månader skall den veterinärbesiktigas på nytt.

Du fick ett stort förtroende som fick köpa en valp. Uppenbarligen är det en seriös uppfödare som är beredd att köpa tillbaka hunden när det visar sig att du/ni inte orkar med livet som djurägare.

Var rädd om människors tillit, utnyttja inte en vänligt inställd människa! Självklart ska du veterinärbesikta din valp innan återlämnandet och acceptera avtalsenlig betalning!

Måste det vara att man inte kan "leva upp till ett vuxet åtagande"? Man kan väl vara hur vuxen som helst men inse när man väl står där att "nä, jag klarar inte av att ha hund."
Jag lämnade tillbaka min foderhäst efter bara två veckor för att jag inte klarade av det mentalt, jag var så stressad att jag nästan sov stående så att säga. Gör det mig mindre vuxen?
Jag tjafsar inte, jag är bara intresserad eftersom många(inte bara på Buke och inte riktat mot dig Lejonelle)nära på verkar vilja halshugga den som omplacerar/säljer sitt djur.

Men du, varför sitta och gissa. Ts har inte skrivit ett dugg om detta. Och sen sitta och skriva att hon kanske fick köpa hunden för husfridens skull...

Ja OK, det var dumt sagt av mig. Tar tillbaka och ber om ursäkt. Jag har ingen aning om bakgrunden till TS beslut.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 994
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 613
Senast: skuggi
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka