lämna iväg unghäst eller inte?

F

Flashen

Funderar på vad som är bäst att göra för hästen och sig själv...
Skulle ni hellre lämna bort er unghäst för inridning och utbildning eller rida mycket lektioner för de pengar det kostar att lämna bort dem.

Naturligtvis beror detta på erfarenhet och hur duktig man är... men ändå.

Hur skulle ni göra?
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Jag ser sällan någon större mening att lämna bort bara hästen, vare sig det gäller inridning eller tillridning och liknande.
Så jag rider själv för en instruktör. :D
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Jag har tidigare alltid ridit in mina hästar själv och sedan ridit för tränare .
Min lilla unghäst som är efter mitt sto, har jag ridit in honom så pass att han kan skritta, trava, lite galopp styrbar, och vet alla kommandon.
Men nu kommer jag att skicka i väg honom om 2 veckor till en proffstränare. Han kommer då vara där 1 månad och sen komma hem 2 månader och sedan i väg igen i 3 månader.
Tycker inte att det är något fel att skicka i väg sin häst :mad:
Känns bättre att någon som vet exakt hur man lär hästen vissa saker gör detta, istället för att vi måste lära oss båda två samtidigt.
Sen ingår det lektioner för min tränare, där jag får lära mig det hästen har lärt sig.:banana:
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Om man inte kan själv så är det ju bättre att lämna iväg hästen. Men är man så dukitg att man klara av det själv så gör man det själv. Så tycker jag iaf. Sen är det ju upp till var och en hur man vill göra. Om man ska rida i skogen så kan man ju lära hästen själv många gånger. Men vill man tävla i höga klasser så kan man behöva lite hjälp.
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Glömde nämna att unghästen kommer att bli min tävlingshäst :banana: Samt att det inte har varit målet för mina andra hästar ;) Därför har jag inte behövt samma hjälp tidigare, som jag behöver nu .
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

När jag har kört in mitt ettåriga varmblod har jag haft henne på ett travstall under två månader men själv varit med på alla moment o tränat henne så mycket som möjlit själv under en duktig hästkarls handledning. Då har vi båda två lärt oss otroligt mycket, o jag kan tänka mig att klara det själv nästa gång! Nu har jag tagit hem henne igen o det går smidigt att fortsätta att träna henne när ja varit med hela tiden. :d
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Lämna iväg den till en duktig tränare och få tillbaka en bra häst....och allt bara för några tusenlappar!! Det var det bästa jag har gjort. Försök hitta någon som inte bor för långt iväg, så kan du kanske åka dit och träna med hästen sen.
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Den enda unghäst vi haft valde vi att ta hjälp med. Den reds in av en mycket duktig tränare, och det har varit suveränt. En islänning som nu som 6-åring (reds in vid 4) fortfarande utvecklas bra, även om det finns saker att träna förstås.

Eftersom vi ser inridningen som den första introduktionen till hästens framtida liv som ridhäst var valet enkelt. Att få lära sig av en duktig pedagog som verkligen kan ge rätt instruktioner/ hjälper och inte minst beröm/ eftergift i exakt rätt tidpunkt förenklar inlärningen så mycket. Och en god grund är aldrig fel, för man kan behöva återvända till den.

När hästen kom hem hade den 5 väl separerade gångarter (passen dock aldrig riden), kunde stanna, starta, svänga och sidförande hjälper. Den grunden sitter som berget, hästen är trygg och har inte heller haft problem med trafik, omgivning eller ovana situationer.

Det här har funkat så bra så det är garanterat vårt första alternativ även nästa gång, om/ när det blir aktuellt.
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Att rida in en häst så den går att styra i skritt, trav och galopp är inte speciellt svårt, men man bör ju vara en duktig ryttare ändå.

Efter det tycker jag man ska börja ta lektioner när hästen fått upp lite styrka och balans.

Att lämna iväg hästen betyder att någon annan "snabbinrider" din häst och den är bara en i mängden, vilket betyder att den får kanske inte den tid den behöver till att lära sig allt bra. Alla hästar funkar inte att rida in på en kort period.
Jag vet flera som fått tillbaka en häst som inte riktigt blev som de hade tänkt. Jag föredrar att man lägger upp en långsiktlig plan och tar det i hästens takt, men alla gör ju olika.

Men är det ett vettigt ställe så är det väl inte fel om man nu inte vet alls vad man pysslar med i unghästväg.
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Jag lämnar inte bort. Skulle jag hamna i en situation där jag känner att jag är rädd, eller där jag anser det vara för riskabelt/farligt (jag har en ryggskada) skulle jag docks kicka iväg. Men det ska ha gått OTROLIGT snett om det ska hamna där, och än har det inte hänt. Tar emot inridningsponnyer ibland, och är de bara grundhanterade och grunduppfostrade korrekt är de flesta hästar otroligt lätta att just rida in. Dvs sitta upp, ridna i skritt, trav och galopp och kan stanna och styra. Det är sen det svåra kommer.. :devil:

Jag brukar oftast utbilda själv med. Slutresultatet blir lika bra som om jag ridit för tränare direkt - MEN det tar förbaskat mycket längre tid när man ska göra det själv, och sen ägna tid åt att träna bort sina små olater man lagt sig till med :angel: Så jag rekommenderar att när hästen är inriden rida den för tränare på egelbunden basis. Det blir så mycket enklare då. (Att jag inte gjort det har berott på praktiska orsaker, ie att jag inte kunnat ta mig till tränare).

Kele skulle ha börjat ridas för tränare nu i sommar enligt plan, fast saker och ting blev ju inte riktigt som planerat. Så nu får vi larva på egen hand tills ivår och ta träneriet då istället. (Jag kommer sällan av gården med hästtransport på ett säkert sätt vintertid).

Valacken utbildade jag själv, men var på en fyradagars unghästkurs när han var ganska nyinriden, vilket var en väldigt rolig OCH nyttig investering då det blev en 'kickstart' och man får med sig massa nyttigt hem. Så det är ett alternativ om man har svårt att åka och träna en gång varannan vecka eller liknande.
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Jag tycker det är bättre att lämna iväg för att ge hästen en bra (förhoppningsvis med proffstränare...) grund som man själv kan vidareutveckla.
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Jag rider för tränare nu, mycket duktig tränare faktiskt.
Men om det blir så att jag flyttar så kommer jag att lägga lite pengar på att skicka iväg honom på tillridning så han lär sig lite mer grund.
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

Hade tänkt rida in min själv med duktig hjälp men känner mig lite osäker så jag/vi kommer att svänga på steken ;) den duktiga rider in och jag hjälper till om det behövs och vara mycket med och titta på och lära mig. Min första unghäst och har knappt nån unghästvana alls. (Skulle aldrig ha köpt föl om jag inte haft kunnig hjälp nära till hands..)
Vill att han rids in ordentligt från början i stället för att jag prövar mig fram när allt är nytt för hästen och mig.
 
Sv: lämna iväg unghäst eller inte?

min hade precis varit iväg en månad hos end uktig hoppryttare när jag köpte henne.

Min förra häst valde vi själva att skicka iväg en månad.

Kommande unghäst som ännu inte är född komemr skickas iväg.

Varför? jag tycker det känns tryggt att någon gör det som verkligen vet vad personen håller på med. Så lätt hänt att det blir fel från början.

Ponnyerna har jag ridit in ett flertal själv men storhäst sätter jag mig inte upp på.
 

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 520
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
11
· Visningar
1 258
Senast: Lingon
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp