Sv: Lämna hunden utanför affären
Usch, nej, det där med att lämna hunden utanför affären har jag aldrig förstått. De har det så mycket bättre hemma, och folk som tar med sig hunden ned till Konsum för att slippa gå på hundpromenad gör mig riktigt förbannad. Att sätta hunden utanför en affär är Inte samma sak som att låta den strosa omkring i skogen.
Jag har själv sett många hundar utanför Ica, och senast var det nog två unga staffar som stod och frös och den ena gnällde högt. Ingen av de hade täcke, och de har precis lika tunn päls som vår Jack Russell, som har tre täcken på sig på vintern. Mamma sade till de som jobbade där att säga åt ägarna att gå ut till hundarna, men de gjorde inget.
Sedan vet jag också att mamma hittade en Greyhound utanför en affär en gång, som satt där under den 1½ timmen som hon var där inne och handlade (detta var mitt i vintern). Den tog hon till polisen, som sade att han skulle skrämma ägarna lite så att de inte gjorde om det.
Jag själv skulle aldrig lämna mina hundar utanför en affär eller liknande, inte ens vår förra hund Sasha som Aldrig gått med någon utom oss. Jag vågar knappt lämna de i bilen om jag ska vara ärlig. Folk kan ju vara elaka och/eller skrämma hunden, även om de inte tar den ifrån sin ägare.
Det är hemskt det här med att hundarna ska bli stulna, speciellt som man bara kan gissa vad som kommer hända med de, men samtidigt så känner jag ingen riktig sympati för ägarna. Visst är det synd om de som förlorat sina hundar, specielllt som de säkert var mycket måna om sina djur, men att lämna de utanför en affär utan någon som håller de sällskap är, för mig, nästan likadant som att sätta en lapp på de där det står att "Varsegod, ta mig om du vill ha mig".
Visst ska man låta djur och föremål vara om de inte är ens egna, men man kan helt enkelt inte lita på andra människor..
Hoppas de, och alla andra som fått sina djur stulna, får tillbaka de i ett bra skick.
// Nathalie.