Lämna hund ensam?

H

hulthund

Hej!
Jag är en tjej på 16 år!
Jag har länge velat ha en hund men mina föräldrar tycker inte att det är en bra ide då vi isf måste lämna hunden länge på vardagar då jag och min syster går i skolan och våra föräldrar jobbar.
Jag har räknat ut att hunden (efter sommarlovet) måste vara ensam 5,5timmar på må-ons, 7 timmar på torsdagar och 6,5 timmar på fredagar.
Om vi skaffar hund skulle det schemat funka eller tror ni att hunden mår dåligt av att vara ennsam så länge?

Jag gillar hundar väldigt mycket och jag skulle göra nästan vad som helst för att få en. Många människor har berömt mig och sagt att jag har bra hand om hundar då jag lärt deras hundar tex. rullarunt, vacker tass och krypa på bara 30 min från att jag träffat hunden för första ggn. Om mina föräldrar går med på att skaffa hund kommer jag definitivt att vara med den den sörsta delen av min lediga tid då jag inte har så mycket för mig.
Senast igår fick jag en strävhårig jack russel terrier att sitta stilla ett bra tag, ägarna blev väldigt förvånade, de hade aldrig sett hunden sitta så stilla så länge och efter ca. 20 min hade jag lärt den att sitta och vänta på att jag gav den tillåtelse att springa och hämta en liten boll som låg 5 meter bort.

Är tacksam för svar!!!

//HultHund

Sv: Lämna hund ensam?

Gränsen enligt länsstyrelsen (de som har hand om djurskyddet i Sverige idag) går vid 6 ensamtimmar per dag för en hund. Att lämna hunden mellan 5-7 timmar varje dag blir en hel del och det är så här ditt schema ser ut i höst, men hur ser det ut året därpå? När du börjar gymnasiet?

Jag skaffade själv min första hund när jag gick i gymnasiet, jag var 18, och jag fick det att funka genom att jag hittade en hundvakt som tog hand om den på dagarna. Det vore ett alternativ.

Men räkna med att om du tar hem en valp så dröjer det lång tid innan du ens kan lämna den ensam eller timme eller två, beroende på hunden kan det ta upp till ett halvår innan du kan göra ens det.

Alltså, med hundvakt kan ni få det att funka, utan hundvakt låter det inte som en så bra idé om jag ska vara ärlig.

Skulle det inte vara en bra idé att kanske låna en hund över sommaren och "testa på" och även visa dina föräldrar att du kan hantera ansvaret? För det är väldigt annorlunda att ha en egen hund på heltid än att hjälpa andra med deras hundar.

6 timmar, okej. Shemat nästa år blir likadant som nu eftersom min syster går kvar på högstadiet i 2 år.

Har letat efter en "sköthund" men jag bor i ett väldigt litet område så det finns inte så många hundar här.Antingen vill hundarna inte vara isär, Läskiga ägare eller så är hundarna så stora att jag helt enkelt inte vågar. Men det fanns en jättesöt och snäll gammal tik som min granne hade förut men den dog förra veckan. :(

Om Jag skulle ha "Hundvakt" så finns det bara några få alternativ eftersom de flesta inte tycker om hundar eller inte är hemma dagtid.

/HultHund

Jo men vad händer när din syster går ut högstadiet? Skaffar man hund får man ju räkna med att ha den i uppåt 15 år så om man inte kan ha med sig hunden på dagarna tycker jag absolut att man ska ha dagmatte/husse.

Det är sorgligt med alla hundar som sitter ensamma hela dagarna, hundar är flockdjur och det är helt emot deras natur att vara ensamma långa stunder.

Man får heller inte glömma att det är bara tiden när dina föräldrar jobbar och du går i skola.
Vad händer om tex föräldrarna ska åka bort efter jobbat, tex handla och du vill umgås med kompisar. Ska hunden vara själv igen då? Då blir det ytterligare tid..

6 timmar, okej. Shemat nästa år blir likadant som nu eftersom min syster går kvar på högstadiet i 2 år.

Men nu ska det vara din hund och ditt ansvar. Du kan inte räkna med att din syster ställer upp för din hund i två år, hon kan börja med någon aktivitet direkt efter skolan, hänga med en kompis hem, vad som helst. Du som hundägare ska tänka på hunden i sådana fall, men varför ska din syster sätta hunden först?

Men nu ska det vara din hund och ditt ansvar. Du kan inte räkna med att din syster ställer upp för din hund i två år, hon kan börja med någon aktivitet direkt efter skolan, hänga med en kompis hem, vad som helst. Du som hundägare ska tänka på hunden i sådana fall, men varför ska din syster sätta hunden först?

Vet inte om jag har förklarat lite tokigt här men det är så att det inte bara blir min hund, det blir hela familjens, vi ska ha den tillsammans.

Det är ju inte alls säkert att ensamhetsträningen går som planerat. Min förra var inga problem att lämna vid något tillfälle, men unghunden jag har nu är nio månader och kan fortfarande inte ens lämnas ensam i tio minuter!

Ska du skaffa hund så måste du ha en reservplan, t.ex. att du har en hundvakt eller kan ha hunden på hunddagis, om den inte kan vara ensam. Det måste också vara klart vem som ska bekosta hundpassningen om hunden inte kan vara ensam.

Bara ett perspektiv från min sida som lite snopet har fått erfara att det här med ensamhetsträning inte är så väldigt lätt för alla hundar. :)

Vet inte om jag har förklarat lite tokigt här men det är så att det inte bara blir min hund, det blir hela familjens, vi ska ha den tillsammans.

I så fall måste ju hela familjen vara med på att skaffa hund och det låter inte som att de är det.

Du får vänta tills du är gammal nog att skaffa en egen hund. :)

Gränsen enligt länsstyrelsen (de som har hand om djurskyddet i Sverige idag) går vid 6 ensamtimmar per dag för en hund.
QUOTE]

Nja riktigt så är det ju inte. Lagstiftningen säger att du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Sen håller jag med om att det inte är en bra lösning att lämna hundarna mer men att det skulle vara lag på att endast lämna sex timmar per dygn stämmer inte.

Formuleringsfråga. Om du måste rasta hunden var 6e timme så kan du inte heller lämna den i 8 timmar. "Per dag" var nog min egen tolkning och även om det inte är lag så kan jag inte heller med rent samvete rekommendera något annat heller.

Att du går långa dagar i skola är inget hinder för att skaffa hund men man måste förstås lösa det för hunden. Dels att den får rastas så ofta som den behöver, och dels så att den inte är ensam för många timmar varje dag. Det finns olika lösningar på det - hunddagis eller dagmatte kanske är det vanligaste om man har en hund. Har man flera hundar är hundgård ett alternativ, då har hundarna sällskap och kan kissa när de vill. En del kanske har kombinationer så att man har hunddagis vissa dagar, andra dagar kan man åka hem tidigare etc. Du kanske skulle behöva lösa dagpassningen två dagar i veckan för din hund med hjälp av dagis eller dagmatte. Sånt går ju att ordna men kostar en slant.

En valp kan inte vara ensam så länge i början och då kan du behöva mera hjälp under den första terminen, ungefär. Eller kanske köpa en vuxen hund. Det finns många trevliga vuxna hundar som behöver ett nytt bra hem och det kan vara lättare än att köpa valp (inte alltid, en del vuxna hundar söker nya hem för att ägaren inte får ordning på något problem som de har med hunden).

Jag tänker att livet är långt, om du vill ha hund kommer du att ha hund och de problem som det blir kommer du att lösa. Men så länge du bor hemma måste dina föräldrar vara med på det hela och vara beredda att ställa upp och hjälpa dig lösa svårigheterna så att det fungerar. Om ni är överens om att skaffa hund så kommer alla vara med och lösa problemen också och det blir bättre för alla, framför allt för hunden.

En hund lever ju många år och därför är det nog inte så många hundägare som kan räkna med att schema och tider för familjen är likadana under hela hundens liv. Det händer saker med jobb arbetstider etc och det måste man då lösa. Du är 16 år nu och om 3 år eller så kommer du att vilja flytta hemifrån. Därför gör dina föräldrar helt rätt när de funderar på hur det ska fungera för hunden i längden. Du själv tänker också bra, som frågar och funderar och försöker ta reda på hur man kan göra.

Sen hoppas jag att ni kommer fram till ett bra beslut. Jag längtade efter hund hela livet, men jag hann bli 35 år innan det blev tillfälle att skaffa min första hund. I år köpte jag min tredje hund. Mycket jobb och mycket kostnader blir det, man är bunden till tusen, men jag kommer alltid att ha hund så länge jag lever, så är det bara.

Hej!

Jag tycker att det är både bra och dåligt detta med "tidsgränsen".
Jag menar, har hela Sveriges hundägare med jobb hundarna hos dagmatte och hunddagis? Såklart är det bättre för hunden om den inte är ensam 7-8 timmar per dag.
Men dom som jobbar från åtta till fem och har hund, ska vi tolka det som djurmisshanden, att hunden får vara ensam så länge fem dagarna veckan.
Alla har inte möjlighet att ta med hunden på jobbet. Så alla dom som inte har det. Ska inte dom få ha hund?

Med vänlig hälsning, elinthepro.

Svaret är Nej - då får man inte ha hund.
Och Elin - tråden är urgammal. Starta en ny istället om du vill diskutera lagstiftningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 265
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 734
Hundhälsa Hej! När vi nu är utan hund efter att varit tvungna att omplacera vår älskade skrutt ser jag alltid fram emot när grannarns med jämna...
2
Svar
23
· Visningar
6 164
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar