Lämna bort hund?

Hagstadius

Trådstartare
Jag undrar om ni hade lämnat bort er hund, om ni t.ex jobbade sent osv. till någon ni träffat 1-2ggr? Alltså typ en tjej i 15-20års åldern som har hunderfarenhet men som ni inte känner speciellt bra.
Jag kan själv säga att jag inte ens lämnar bort min hund inom familjen för jag litar inte på att de "gör rätt" med henne, ger henne för mkt mat eller hon mår dåligt osv. Däremot så vet jag många som lämnar bort hunden till första bästa som vill passa. Så vad "kan" ni göra? Hade ni lämnat bort er hund till någon ni inte kände eller knappt känner?

Sv: Lämna bort hund?

Eftersom jag jobbar som jag gör så brukar min hund spendera en hel del tid med lite olika vänner till mig. Det är sällan ett problem, varken för mig, hunden eller hundvakterna..

Just nu befinner sig min hund 50 mil bort hos mina föräldrar. Jag var hemma i helgen och ska åka upp snart igen. Under den här tiden som jag är hemma jobbar jag en hel del, så för att hon ska slippa åka 100 mil i bil och åka till hundvakter här, så valde jag att lämna henne hemma hos mamma och pappa nu. Det är inte heller något problem, hon får mat, omsorg och motion. Jag har visat dem hur man lägger ut spår och hur man spårar, så de kan aktivera henne mentalt också.

Min hund är inte MIN så jag håller mig till folk jag känner. Eller någon de känner. Fast vi har ju en bra dagmatte så det är där han brukar vara.

Nej det hade inte jag gjort. Av egen erfarenhet säger jag så. Min syster lämnade ut sin ena hund till en bekant och hon äter ingen torrfoder länge . Då har denna människa suttit och tryckt i hunden pannkakor, bullar m.m. och tycker det är fullt normalt fastän min syster sa till henne flera gånger att hon inte ville att hon skulle ge annat än torrfoder till henne..
En annan grej som hände, den andra dagmatten gjorde var att gå med henne fler km fastän hunden var gravid (detta fick min syster reda på i efterhand).

Tror dock jag blev mer upprörd än min syster!!

Skulle enbart lämna ut till nära vänner som jag vet kan med hundar, eller familj, släktingar som står mig nära eller en dagmatte som jag lär känna innan hon får ta ansvar för min hund när jag jobbar.

Nej. Jag är så sjukt orolig av mig. Tänker bara "tänk om". Om hon tappar hunden, om hunden rymmer, om hunden blir rädd och skadar någon/skadar sig.

Jag har inga problem att lämna hunden på välskötta hundpensionat, eller hos mina föräldrar. Annars stannar jag hemma eller tar med hunden.

Alla dagmattar (går det att böja så?:p) jag haft innan har jag inte träffat mer än 2-3 ggr innan dom fick ta hand om hunden i fråga, och aldrig har det varit några problem innan. Jag har ju dock kollat upp såklart att alla trivs och kommer överens, både varit hemma hos dom, på promenad tillsammans, och dom varit hemma hos mig innan något beslut tagits. Men som sagt, inga problem hittills...

Tyvärr skulle jag inte ha någon möjlighet alls att äga hund om jag inte hade haft dagmatte. Självklart skulle jag vilja vara med hunden hela tiden, men alla har inte den möjligheten...

Kan däremot säga att jag hellre har en och samma dagmatte (från början okänd för mig) till hunden än att lämna bort till familj/vänner, då jag ibland kan känna att de inte riktigt sköter hunden så som jag vill och tar åt sig ifall jag säger att de gör något orätt... Men dagmatte, som får betalt av mig, ser det mer som ett jobb och följer (så vitt jag vet) mina regler. Men har inte märkt av några förändringar hos hunden, förutom vissa mer positiva, t.ex. när hon lärt min nuvarande hund att dra mindre i kopplet, så jag har inget annat än goda erfarenheter av dagmatte, som jag alltså innan endast träffat ett par gånger.

Jo, det skulle jag väl kanske kunna göra när det gäller schäfern. Han har varit iväg några dagar på parning och jag kan inte påstå att tikägaren och jag känner varandra särskilt väl. Schäfern är så okomplicerad att vem som helst kan hantera honom.

Den lilla lämnas däremot inte bort till vem som helst. Hon är ganska krånglig.

kl

Har hundvakt nattetid till min hund, satte in annons, fick svar, träffade personen en gång innan, och sen körde vi på. Och det har funkat bra. Hunden är lika glad för att bli lämnad där som hon är när jag hämtar henne.

Jag kräver att det finns hundvana, och gärna någon referens man kan ringa. Går även mycket på magkänsla.

Hur väl känner man dagispersonal/dagmammor när man lämnar barnen där första gången?

Jag har i alla fall inte möjlighet att lösa hundvakt på annat vis. Tycker det är bättre än pensionat, för där är ju hundarna själva, i boxar/inhängnader etc , (då känner jag att då kan hunden lika gärna hemma. nu är jag ju borta nattetid, så då rastas ju hunden inte ändå, kan förstå att man använder sig av pensionat om man t ex jobbar hela dagen) medan hos nattmatte är hunden med hela tiden.

Tycker också som någon skrev ovan att min hund tas nog om hand bättre hos "främmande" än folk man känner väl (tror lätt det kan bli lite slapphänt, att "regler" jag har för min hund inte tas på lika stort allvar från folk jag känner - förutom mina brukshundsklubb-kompisar då, men utöver dem så tror jag min hund har det bättre hos en "främling", än hos närstående som inte har mitt hundintresse eller har hunderfarenhet och då kanske handlar "sämre" i olika situationer än vad den hunderfarne "främlingen" gör.)

Senast ändrad:

Jag lämnar bort hunden till vänner, även om det inte är jättenära. Men lite hundvana krävs samt att man förstår instruktioner. Om magkänslan är bra och hunden kommer överens med personen så går det utmärkt även om man setts 1-2 gånger. Men jag vill gärna att hunden varit hem till personen så det inte blir helt nytt.

beror pa vilken hund det ar och vad det finns for referenser...

har hundar har jag absolut inte skulle lata vem som helst passa, men ocksa hundar dar verkligen vilken normalbegavad manniska som helst inte skulle ha nagra problem.

Lite olika svar men jag förstår att om ni jobbar så är det ju obligatoriskt att ha hunden hos annan för dens bästa :)
Jag har tänkt på att kanske börja passa en hund från kanske 3-4 på dagen tills lite senare på kvällen eller kanske gå ut 1-2 gånger om dagen med den. Jag har ju en egen tik som går bra ihop med alla hundar så jag kan ju egentligen lika bra gå ut med två hundar samtidigt som en hund.
Hade ni lämnat bort era hundar till en 15åring som redan har en egen hund och bor i lägenhet? Alltså typ som mig, jag har haft hund i stortsett hela livet, mamma (som jag bor med) har haft hund nästan hela sitt liv och även fått valpar osv, nästan alla i familjen har hund så vi kan liksom hundar och vet hur man ska behandla dem. Vi följer såklart era regler och då min hund har anmärkning på armbågarna fram så aktiverar jag inte henne så mycket med tex långpromenader varje dag eller agilityträning utan mer mindre runder och kanske långrunda på 2-3timmar 2-4gånger i veckan och sen får hon leka med kompis då och då. Såklart aktivering inomhus också. Jag har hållt allt från skygg Papillon till min systers agressiva Jack Russel till min egna överlyckliga Schäferkorsning. Den största hund jag hållt var en rättså uppfostrad Weimaran, han drog ju inte så mycket men han lydde ju inte perfekt. Hade ni lämnat bort hunden eller låtit någon som mig gå ut med den under tiden ni jobbade? Såklart i samband med att jag gick ut och har min egna hund med? (Såklart viktigt att hundarna trivs ihop).
Och vad är det ni betalar för att ha en hundvakt/dagvakt osv.? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 086
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka