Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
. Jag hade en inre bild om hur jag satt där med lammen i knät, fridfullt sörplandes ur nappflaskan....jo, tjena!
Alla som kommit hittills är tvillingfödda och ett lamm per tacka är vitt och det andra är antingen svart eller svart/vitt.
I varje kull har det kommit ett bagglamm och ett tacklamm, så könsfördelningen är 50/50 ännu så länge
Hej!
jag ahr aldrig haft några får med horn så jag vet ej tyvär, men tror nog ändå som du att det kan vara brist eller varför inte överflöd av nåt.Kan ju även vara nån form av svamp eller skabb, kollade även min fårhälsosjukvårdsbok men hittade inget..
Tog inte vet. några prover alls?
prillan
Passar på att slänga in en fråga nu när tråden är på tapeten igen!
Min bagge, gutefår född 05 har fått något fel på hornen? Hade veterinären ute igår och vi stod båda två och kliade oss i huvudet och undrade vad som hänt med gubbens horn. Hornen flagar liksom, trasas sönder och ser riktigt illa ut. Han har även någon klåda i pannan, men den verkar inte hänga ihop med hornen.'
Det ena hornet ser riktigt illa ut, och vet. trodde att det skulle kunna gå av Vet. föreslog att jag skulle ringa till fårhälsovården och höra med dem, men jag tänkte först fråga här om någon varit med om något liknande? Tänkte om det kan vara någon vitamin eller mineralbrist, men han är hälsan själv förutom hornen...
Hjälp!
Det är inte det då att han håller på att bilda nya horn? Jag har gutar och en del bagghorn kan bli fula när det kommer nytt under! Kan du inte lägga ut en bild? Nyfiken!
Och du skall helst inte ge baggen kraftfoder då risken för urinsten är stor!
Jag matar en tacka som inte heller borde ha något kraftfoder, hon är tjock nog ändå.... Men det är ju omöjligt att ge de fyra andra och inte henne, så jag försöker blanda i så mycket knäckebröd som möjligt i hennes hink. Tyvärr är hon en smart brud, och ratar det genast om det blir för mycket knäckebröd.
Nu när lamningarna är över har jag andra funderingar. Jag tänker slå ut den tackan som har juverinflammation. Ska jag då behålla ett tacklamm från någon av de andra, eller köpa in en ny tacka? De andra damerna är finull/dorset och var betäckta med texel enligt konstens alla regler. Jag hade ju tänkt ha en texelbagge till dem i år igen, men blir det "för mycket" texel om jag behåller ett tacklamm? Lite luddigt, men ni fattar nog vad jag menar!
Hmm, det kunde vara värt ett försök, men jag måste nog hitta ett bra ställe att binda fast henne på. Hon är hur stark som helst!
Det blev nog lite luddigt, ja... Vad jag menade var att om det ur slaktlammssynpunkt är bättre att ha modertackor som är dorset/finull än dorset/finull/texel om man betäcker med en texelbagge?