Lammning 2007

Sv: Lammning 2007

:) ja det verkar som det är fler än mina då som inte följer "rasstandarden" vad det gäller brunster..:rofl:
jag håller att på att bli tokig-så långt utdragen lammning har jag aldrig haft, nu är det 1 kvar av de äldre o hon bara växer o växer..
prillan

Hej alla !
Jag har legat sjuk i 2 veckor o gissa chocken jag fick när man inte sett lammingarna på så länge-de växer som ogräs:)

Så här gick det för oss i år...
9 tackor har lammat och gett 18 lamm.
Av dessa så fick vi ta bort 1 för fel i ett bakben som ej gick att ordna, 1 stor bagge var dödfödd, samt det som varit mest jobbigt och som aldrig hänt förr är födseln av 2 mkt stora fina bagglamm varav den andra föddes i hemskt fostervatten (det var skit i helt enkelt) Båda lammen var pigg o åt men först dog den som föddes sist och dagen efter helt utan förvarning den andra. Ja det var inte kul. Sen hade vi en mkt stor o fin bagge som på dag 4 började rossla o andas ansträngt, han behandlades med pencillin för lunginflammation i 10 dar o är nu superpigg. Alla tackor mår jättebra o lammen är stora o fina.

Hur går det för er? nån som fått lamm?
mvh
prillan

http://
S5030159.jpg
[/IMG]

Här droppar det in några lamm nu och då, ty inte heller här verkar tackorna ha synkat brunsterna :D

Alla som kommit hittills är tvillingfödda och ett lamm per tacka är vitt och det andra är antingen svart eller svart/vitt.

I varje kull har det kommit ett bagglamm och ett tacklamm, så könsfördelningen är 50/50 ännu så länge :)

Jag har fått "alla" mina, 8 lamm på 4 tackor. 5 baggar och 3 tackor. Den femte tackan kastade tre veckor innan lamning, tyvärr. :( Och igår upptäckte jag att en hade fått juverinflammation och fick ringa ut veterinären. Hon tyckte att lammen behövde stödmatas lite tills inflammationen släppt, så jag ut och blanda lammnäring. Lammen tyckte dock inte att de behövde någon äcklig flaskmat, men jag fick till slut i dem lite både igår och imorse.

Kan man räkna med att tackan kommer upp i normal mjölkproduktion igen så småningom? (Lammen är knappt två veckor gamla.)

Beror ju på hur utbredd juverinflammationen är och hur långvarigt den varit obehandlad.
Den juverdel som är inflamerad, blir i princip aldrig lika producerande som innan,(ofta "dör" den) men hon kommer mest troligt att klara av att producera tillräckligt med mjölk till lammen.
Om inte, så rekomenderar jag att du försöker få tag på riktig komjölk från en kobonde, om du har någon sådan i närheten. Det är avsevärt mycket bättre för lammen (och deras magar) än mjölkersättningen..

Jag är ju inte säker på hur länge hon har gått med den, såg det först igår. Den inflammerade halvan var då väldigt hård, och det var i princip omöjligt att mjölka ur något. Sedan fick hon penicillin och smärtstillande av vet. och efter det har jag sett lammen dia korta stunder från bägge spenarna innan hon sagt ifrån.

Jag funderade också på det här med komjölk istället, eftersom jag mindes att koråmjölk är bättre än ersättning om de inte fått i sig råmjölken av någon anledning. Men jag var inte säker på om man skulle ge det även senare. Har för mig att i Får-boken står det att det är bättre med ersättning om man ska ge under en längre tid. Fast jag måste ju säga att det känns bättre med komjölk, rent spontant!

Komjölk är mycket bättre än lammnäring, för lammens magar. De växer bättre av den dessutom ;)

Då ska jag absolut göra ett byte. Det gäller bara att övertyga lammen om hur gott det faktiskt är! ;) Envisa små rackare. Jag hade en inre bild om hur jag satt där med lammen i knät, fridfullt sörplandes ur nappflaskan....jo, tjena!

Alla som kommit hittills är tvillingfödda och ett lamm per tacka är vitt och det andra är antingen svart eller svart/vitt.
I varje kull har det kommit ett bagglamm och ett tacklamm, så könsfördelningen är 50/50 ännu så länge :)

så har det nästan varit hos mig oxå ett vitt o ett svart/grå
men jag har fått flest baggar i år..

Passar på att slänga in en fråga nu när tråden är på tapeten igen!

Min bagge, gutefår född 05 har fått något fel på hornen? Hade veterinären ute igår och vi stod båda två och kliade oss i huvudet och undrade vad som hänt med gubbens horn. Hornen flagar liksom, trasas sönder och ser riktigt illa ut. Han har även någon klåda i pannan, men den verkar inte hänga ihop med hornen.'

Det ena hornet ser riktigt illa ut, och vet. trodde att det skulle kunna gå av :eek: Vet. föreslog att jag skulle ringa till fårhälsovården och höra med dem, men jag tänkte först fråga här om någon varit med om något liknande? Tänkte om det kan vara någon vitamin eller mineralbrist, men han är hälsan själv förutom hornen...

Hjälp!

Hej!
jag ahr aldrig haft några får med horn så jag vet ej tyvär, men tror nog ändå som du att det kan vara brist eller varför inte överflöd av nåt.Kan ju även vara nån form av svamp eller skabb, kollade även min fårhälsosjukvårdsbok men hittade inget..
Tog inte vet. några prover alls?
prillan

Hej!
jag ahr aldrig haft några får med horn så jag vet ej tyvär, men tror nog ändå som du att det kan vara brist eller varför inte överflöd av nåt.Kan ju även vara nån form av svamp eller skabb, kollade även min fårhälsosjukvårdsbok men hittade inget..
Tog inte vet. några prover alls?
prillan

Nä, vet var lite rädd, och stod UTANFÖR hagen, medans jag var innanför. Baggen ser väll lite läbbig ut, men han är som ett lamm;)
Dock föreslog vet. Flusa för att bekämpa klådan, och att kontakta just fårhälsovården. Tänkte över deras foderstat idag, och tyckte att den borde ge det han behöver. Han får något kilo hö per dag, ganska bra värden, tänkta till ponnyer. Sen får han fri tillgång på hösilage inomhus, höga värden, tänkta för avelshästar. Mineralsaltsten inne. Något hekto betfor, 2 hg Fårfor och knäckebröd.

Ska jag ge mineraler, eftersom han inte får så mkt foder? Vet. tyckte att jag skulle ge en dos Tokosel också, för att vara på säkra sidan.

Tillägger att han och tackorna är ute mellan 10-12 timmar per dag, och resten i kallstall. Baggen är jättepigg, galopperar runt och bockar varje dag på väg till hagen.

Passar på att slänga in en fråga nu när tråden är på tapeten igen!

Min bagge, gutefår född 05 har fått något fel på hornen? Hade veterinären ute igår och vi stod båda två och kliade oss i huvudet och undrade vad som hänt med gubbens horn. Hornen flagar liksom, trasas sönder och ser riktigt illa ut. Han har även någon klåda i pannan, men den verkar inte hänga ihop med hornen.'

Det ena hornet ser riktigt illa ut, och vet. trodde att det skulle kunna gå av :eek: Vet. föreslog att jag skulle ringa till fårhälsovården och höra med dem, men jag tänkte först fråga här om någon varit med om något liknande? Tänkte om det kan vara någon vitamin eller mineralbrist, men han är hälsan själv förutom hornen...

Hjälp!

Det är inte det då att han håller på att bilda nya horn? Jag har gutar och en del bagghorn kan bli fula när det kommer nytt under! Kan du inte lägga ut en bild? Nyfiken!
Och du skall helst inte ge baggen kraftfoder då risken för urinsten är stor!

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte det då att han håller på att bilda nya horn? Jag har gutar och en del bagghorn kan bli fula när det kommer nytt under! Kan du inte lägga ut en bild? Nyfiken!
Och du skall helst inte ge baggen kraftfoder då risken för urinsten är stor!

Jag ska försöka fixa en bild, dock har jag en "snigelkamera" så jag måste låna en digital. Kanske det är så att hornen håller på att nybildas, dock är det ju bara ett horn, men det är kanske så det funkar.

Jag vet om det där med urinstenen, och får ångest varje dag över hans konsumtion. Just nu går han med tackorna och det är därför han får pellets och betfor, snart ska han dock få en egen box, och då blir det bara lite knäckebröd i hans bunke!

Föressten, idag var första gången han visat någon aggresivitet mot mig. Jag hade just tagit ut fåren, och skulle lägga ut hö. Då går han fram och stångar till mig på handen, inte hårt eller så. Jag ryter till, och då backar han direkt. Vet inte om det bara var någon slags uppmärksamhetsgest från hans sida, eller om han var lite sur. Han är så himla vild och pigg, att han ibland leker och fintar med sig själv, typ gör skenanfall. Helt galen typ, egentligen skulle man filma honom. Ser ut som en unghäst vid betesläpp!

Jag matar en tacka som inte heller borde ha något kraftfoder, hon är tjock nog ändå.... :crazy: Men det är ju omöjligt att ge de fyra andra och inte henne, så jag försöker blanda i så mycket knäckebröd som möjligt i hennes hink. Tyvärr är hon en smart brud, och ratar det genast om det blir för mycket knäckebröd. ;)

Nu när lamningarna är över har jag andra funderingar. Jag tänker slå ut den tackan som har juverinflammation. Ska jag då behålla ett tacklamm från någon av de andra, eller köpa in en ny tacka? De andra damerna är finull/dorset och var betäckta med texel enligt konstens alla regler. Jag hade ju tänkt ha en texelbagge till dem i år igen, men blir det "för mycket" texel om jag behåller ett tacklamm? Lite luddigt, men ni fattar nog vad jag menar! :D

Jag matar en tacka som inte heller borde ha något kraftfoder, hon är tjock nog ändå.... :crazy: Men det är ju omöjligt att ge de fyra andra och inte henne, så jag försöker blanda i så mycket knäckebröd som möjligt i hennes hink. Tyvärr är hon en smart brud, och ratar det genast om det blir för mycket knäckebröd. ;)

Nu när lamningarna är över har jag andra funderingar. Jag tänker slå ut den tackan som har juverinflammation. Ska jag då behålla ett tacklamm från någon av de andra, eller köpa in en ny tacka? De andra damerna är finull/dorset och var betäckta med texel enligt konstens alla regler. Jag hade ju tänkt ha en texelbagge till dem i år igen, men blir det "för mycket" texel om jag behåller ett tacklamm? Lite luddigt, men ni fattar nog vad jag menar! :D

Tips: Tackan som inte borde ha något kraftfoder kan du sätt ett halsband på, ha sedan ett fastsatt grimskaft i foderlådan eller någon annanstans, locka dit henne med endast lite foder och sätt fast henne, locka sedan tillbaks de övriga och ge dem deras mängd.:bump:
Varför skulle du inte kunna behålla ett tacklamm. För mycket texel kan det ju inte bli utan i så fall inavel,men du skulle väl byta bagge?

Hmm, det kunde vara värt ett försök, men jag måste nog hitta ett bra ställe att binda fast henne på. Hon är hur stark som helst!

Det blev nog lite luddigt, ja... :D Vad jag menade var att om det ur slaktlammssynpunkt är bättre att ha modertackor som är dorset/finull än dorset/finull/texel om man betäcker med en texelbagge?

Hmm, det kunde vara värt ett försök, men jag måste nog hitta ett bra ställe att binda fast henne på. Hon är hur stark som helst!

Det blev nog lite luddigt, ja... :D Vad jag menade var att om det ur slaktlammssynpunkt är bättre att ha modertackor som är dorset/finull än dorset/finull/texel om man betäcker med en texelbagge?

Texel ger nästan alltid bäst slaktutbyte så jag tror på det sistnämnda! Dorseten är ofta senare vikt mässigt vad det gäller lammen!:bow:

Jag kan meddela att tjocka Birgit blev ruskigt förbaskad över att bli fastbunden och inte kunna komma åt de andras mat! :D

Själv börjar jag bli ruskigt trött på att tratta i lammen flaskmjölk som de verkligen inte är speciellt intresserade av... Jag lägger nog ner det projektet snart, åtminstone på det lammet som är störst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Magnum
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 305
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 411
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar