Lämmnat in protest?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
L

lie

Håller på att ta e-licensen nu.. Och förra gången så hade jag spår 8 så när vi gick iväg i starten så stannade häst nr 1 upp och reste sig m.m.. Så jag fick ta upp min häst.. Kom efter rätt rejält så hade det varit ett lopp och de hade kört så hade det väl bara att åka av banan.. Om detta händer i lopp, får nr 1 böter då eller vad tror ni??

Sv: Lämmnat in protest?

Hände det efter kör kommit? Då ska det i regel inte bli omstart om det inte finns risk för ytterligare olyckor, men om t ex en häst är lös blåser de alltid av loppet. Hände det innan kör borde det blivit omstart.

Störningar händer ju i lopp, det är trist men sånt som händer. Var nr 1 oregelig? Hände det efter kör skulle den vållande fått bestraffning för störning, om det hände innan kör skulle vållande fått omstarten och bestraffning för detta.

Vad sa utbildningsledaren? Tittar ni inte på loppen gemensamt efteråt och tar upp sådana här saker???

Det hände innan kör... de sa inte så mycket bara typ.. Oj då den där hästen var visst lite busig:smirk: Jo vi tittar på filmen efteråt, fast hästen blev nog rädd för det stog en massa folk där på innerplan....

Men varför togs det inte en omstart? Jag tycker du ska fråga det nästa gång. Ställ lite krav på utbildningsledaren, se till att få svar på era frågor! När ni har gått kursen ska ni få köra riktiga lopp, då måste ni ju få reda på vad som är rätt och fel, vad som gäller...

Jag blir lite upprörd när jag läser sånt här, inte konstigt att det blir problem när det är många med ny licens i loppen. Detta är ingen kritik mot dig utan mot nivån på utbildningen.

Får ni reda på om ni är godkända eller inte efter ett lopp?

Varför stod det folk där? Jag tycker man ska ha det så likt riktigt lopp som möjligt vid utbildningarna.

Ja bra fråga... Nu ordnade det sig för mig endå eftersom jag blev tvåa men det är ju lite skillnad på tider , hade det varit valla hade jag väl varit ett varv efter alla andra.... hehe..

Nä vi får inte reda på efter loppet om vi blivit godkända, tror att de säger det i slutet av kursen, Har för mig att det är 10 gånger av 15 som vi måste bli godkända i..

Har du gått kursen i Örebro, Solros? Annars undrar jag lite över hur du kan uttala dig om utbildningsnivån här?

Jag har själv gått kursen i Örebro. Jag har även varit med vid senare kurser och hjälpt till genom att stå på innerplan. Det står alltid folk på innerplan i början av kursen, så vi kan hjälpa till så att alla kommer på rätt plats i starten. I slutet av kursen är det meningen att de som tar licens ska kunna klara sig själva = mindre hjälp från oss på innerplan.

Angående det här med att vara godkänd eller inte - så länge inte kursledaren säger något är man godkänd i loppet. Föreligger det risk för att bli underkänd får man veta det direkt efter varje kurstillfälle. Man måste ha 10 godkända lopp, men helhetsintrycket är viktigt.

Nej det har jag inte. Jag läser vad lie skriver och bildar mig en uppfattning. Om en häst stannar och reser sig och uppenbart stör en annan innan kör är det omstart. Inte oj, den hästen var lite busig. Varför tar man inte omstart då? Jag tycker det är fel=ger mig intrycket att nivån på utbildningen inte uppfyller det jag förväntar mig. Att det inte heller kommenteras efteråt mer än att hästen var busig tycker jag också är fel. Händer en incident i utbildningslopp tycker jag utbildningsledaren ska gå igenom vem som gjorde fel, varför och hur den skulle gjort istället.

Jag hade nog blivit ganska arg om det hänt mig i ett riktigt lopp, hade inte du det?

Oavsett hur situationen var (omstart eller inte), så tycker jag att det är fel att omedelbart börja kritisera negativt utan att själv ha varit med. Det är så skitsnack börjar och kan tas som personligt påhopp.

Oj, här går det hett till? Var står det att trådskaparen tar sin licens på Örebro?? Vad vi vet kan ju människan ha flyttat till Boden och inte ändrat som bostadsort på Buke?
Och varför får man inte ifrågasätta om man har frågor under en utbildning? Man betalar trots allt pengar för att få utbildningen och har rätt att kräva lite grann av kursledarna.

Jag gick en kurs för ett tag sedan där kritiken inte blev nådig även om innehållet får godkänt, till och med lite över medel.
När jag tagit mina licenser så har kursledarna gått igenom loppen redan från början och snabbt påpekat om någon kommit med en häst som varit "busig". De har vänligt rekommenderat kursdeltagaren att hitta en annan om den stört andra.

/// ghost

Och jag tycker det är fel att lie behöver fråga på buke för att få svar på frågor som jag anser att utbildningsledaren skulle svarat på.

Man kan se det som negativ kritik, man kan även välja att se det som förbättringsmöjligheter... Som ghost påpekade, det var du som skrev ut vilken bana det handlar om. Innan dess var detta en allmän diskussion och frågeställning om utbildningslopp, hur det ska gå till och om detta hade gett en bestraffning i riktigt lopp.

*knapp*

Det kan ju vara bra om sådana här saker tas upp.
Det var en tråd här tidigare tror jag om provlopp.... och tänk så olika provloppen kan köras och hur olika man kan uppfatta vad som är bra och inte bra beroende på vad man är van med.

Jag har själv tagit min licens på valla och kört provlopp där.
Och jämnfört med det så tycker jag att övriga banor är slöa och slappa vad gäller regler och respekt.
Det lie beskriver, den starten borde ju inte ha släppts... Och en licens häst ska vara rutinerad nog att tåla att det är människor på innerplan.

solros skrev:
Man kan se det som negativ kritik, man kan även välja att se det som förbättringsmöjligheter...

håller med solros. hur ska en kurs bli bättre om inte deltagarna ger ris och ros. meningen med kursutvärdering är ju för att kursen ska bli bättre till nästa gång. att ge kritik innan kursen är slut gör ju att man SJÄLV kan få en bättre kurs hädanefter.
oavsett om du pluggar på högskola eller går en kurs på fritiden så vill man ju ut bästa möjliga ur kursen. jag menar, man satsar tid o kanske pengar ... på vad?

Jag tror ni missuppfattade lite. Det var INTE så att jag menade att man inte kan eller får kritisera. Men det jag tycker är lite knasigt är att man bildar sig en massa uppfattningar om hur utbildningsnivån är fast man inte har varit med och sett hur kursen är på riktigt. Och det är ju faktiskt så att det inte är förbjudet att fråga på kurstillfällena heller, vilket verkar vara den allmänna uppfattningen här. Det är väl bara att öppna munnen och fråga om man är tveksam till något eller har jag helt fel? Det är ju faktiskt kursdeltagarnas ansvar att göra det också, så jag fattar inte varför man genast börjar anklaga kursledningen. De kan ju kanske inte tänka på allt heller. Det körs ju trots allt provlopp utan full banpersonalstyrka (t ex ban- och måldomarnämnd) och man kanske inte alltid uppfattar hur mycket störd en deltagare är. Men då kan väl deltagaren ta upp det efteråt i så fall om man känner sig störd?

Hästen blev rädd för de på innerplan och det kan väl hända även den mest rutinerade hästen.

Senast ändrad:

solros skrev:
Och jag tycker det är fel att lie behöver fråga på buke för att få svar på frågor som jag anser att utbildningsledaren skulle svarat på.

Som sagt - vem i hela världen har sagt att inte lie kan fråga utbildningsledaren???

giffan skrev:
Jag har själv tagit min licens på valla och kört provlopp där.
Och jämnfört med det så tycker jag att övriga banor är slöa och slappa vad gäller regler och respekt.

Här drar vi alla över en och samma kam.

indyhope skrev:
Som sagt - vem i hela världen har sagt att inte lie kan fråga utbildningsledaren???

Uppenbarligen var det mer inbjudande för lie att ställa frågan här än till utbildningsledaren. När man håller kurser tycker jag det är viktigt att skapa ett klimat som inbjuder kursdeltagarna att vara delaktiga och ställa de frågor de har. När jag håller kurser är ett av mina mål att ingen ska gå ur rummet för dagen med funderingar angående ämnet som den inte vågat eller kännt sig bekväm att uttala inför mig enskilt eller gruppen. Gör de det tycker jag att jag har misslyckats.

Och det kan inte bero på att man är blyg och i alla fall inte vågar ställa frågor? Det är inte alltid kursledaren/na det beror på att man inte vill fråga.

Giffan: Med det menar jag att du generaliserar genom att säga att alla andra banor än Solvalla är slöa och slappa, vilket är lite konstigt eftersom du antagligen inte har gått kurserna på varje bana i hela Sverige.

Senast ändrad:

För övrigt brukar kursledaren/na oftast fråga det sista de gör av kurstillfällena om någon har några frågor. I alla fall var det så när jag gick kursen.

Nä ,det har jag ju naturligt vis inte gjort:smirk: Men jag känner ju en del som har gått sina kurser på andra banor, och det verkar ganska löst å ledigt på många av dem. Men du får ursäkta mig om jag uttryckte mig klantigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Igår eftermiddag hämtade sambon och jag hunden som vi brukar vara hundvakter åt till och från när dens ägare är iväg på jobb. Ägaren har...
2
Svar
27
· Visningar
4 783
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka