Milosari

Trådstartare
En vän till mig ska åka och slakta två lamm nästa vecka och om jag vill så får jag köpa ben billigt. Men kan man ge alla typer av ben eller är det som med kyckling att man ska undvika bärande ben? Eller ska jag strunta i det? Hur resonerar ni? Det är stora och glupska hundar, ska jag kanske tillägga, så de minsta benen vågar jag inte ge.

Sv: Lammben

Jag ger alla ben råa = mina får alla ben av lamm och hela kycklingar (förutom alla ben från större djur) att smaska på.

Jag ger råa ben av både kyckling, lamm och nöt utan problem. Lammben (ffa revben!) är mycket uppskattat och försvinner i ett nafs! Däremot tycker jag det är konstigt att du ska behöva betala för dem, det är ju restprodukter som annars skulle gå till destruktion?

Jag tror det är en del kött på dem, han får hem lammen i hanterbara bitar. De är inte urbenade eller så. Men jag kan ju höra med honom om det går att ordna på slakteriet. Då får jag dem säkert gratis. Revben låter lagom mjukt och ofarligt för en fegis som jag. Andra "säkra" ben?

Jag ger råa ben av både kyckling, lamm och nöt utan problem. Lammben (ffa revben!) är mycket uppskattat och försvinner i ett nafs! Däremot tycker jag det är konstigt att du ska behöva betala för dem, det är ju restprodukter som annars skulle gå till destruktion?

Jag ger råa ben från allt!
Och betalar endast om det ev skulle användas, eller lagom knepigt att få tag i det(mao icke godkänt att ta från slakteri.. :angel:)
Rått är naturligt, men se till att hunden fattar att den inte ska sluka "hullåhårålitetillsåfortdetgår".
Dessutom är jag sån oansvarig hundägare att jag ger vissa av mina hundar (som TUGGAR) grilladkycklingben och krås, samt grillade revbens ben med kryddor. Visst är jag elak. :devil:
Kan ju dock säga att de vovvarna älskar mig över allt annat och far då inte illa på något sätt. Okäääj då, en fis kanske?

Fascinerande, jag gav honom ett märgben och blev nervös och tog bort det när han börjat tugga sönder bitar av benet :eek: Men det var väl i onödan nu inser jag :D

Får ta o coola ner mig lite o låta honom äta upp allt. Det är ju sååå gott :d
Ska också se om det går o köpa lite ben till honom då. Riktiga ben då.

Hur funkar det med invänjning om man ger färskfoder? Det är ju rå föda, borde inte behövas invänjning? Var längesen jag köpte ben till honom nu, förut gav jag honom bara för kortare stunder men skulle ju vara bekvämt o ha det framme hela tiden så han fick själv bestämma. Har ett par ben i frysen som legat där av den enkla anledningen att vi ger honom tuggben hela tiden men kan ju vara trevligt o ta fram det.

(Sorry TS för trådkap :o)

Jag ger råa ben från allt!
Och betalar endast om det ev skulle användas, eller lagom knepigt att få tag i det(mao icke godkänt att ta från slakteri.. :angel:)
Rått är naturligt, men se till att hunden fattar att den inte ska sluka "hullåhårålitetillsåfortdetgår".
Dessutom är jag sån oansvarig hundägare att jag ger vissa av mina hundar (som TUGGAR) grilladkycklingben och krås, samt grillade revbens ben med kryddor. Visst är jag elak. :devil:
Kan ju dock säga att de vovvarna älskar mig över allt annat och far då inte illa på något sätt. Okäääj då, en fis kanske?

Det finns ju en anledning att man bör undvika att ge kycklingben till hundar...:crazy:

Jag skulle tro att MamaJustify inte vet om att det går utmärkt att ge råa, däremot inte kokta kycklingben. För så är det väl?

Japp så är det, en del lever kvar i F ben hysterin, som kommer från den tid man utfodrade hundar med matrestaer, dvs tillagade ben.

Japp så är det, en del lever kvar i F ben hysterin, som kommer från den tid man utfodrade hundar med matrestaer, dvs tillagade ben.

Haha, jodå det finns många som lever kvar i den tron.
En av mina arbetskamrater som har kennel höll på att sätta kaffet i halsen när jag sa att jag gav min hund råa kycklinben. Första gångs hundägare som jag är så försökte hon resonera in lite vett i min hjärna :grin:
Hon gick inte att övertyga om att det är en gammal myt.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
514
Senast: Sel
·
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr...
2
Svar
22
· Visningar
1 966
Senast: Mia_R
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
818
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka