Lamm som sällskap till hästar i sommar...

stallhh

Trådstartare
Vi har 2 hästar,som alltid går ute under sommaren på tjocka beten.
Vi måste alltid rida ut på bägge,för de kan inte va ensamma i hagen.
Var hos min moster som har får och funderade på om man kan göra en fårhage inne hos hästarna och ha tex 2 lamm ?
det finns ju elstängsel som man kan flytta runt....men så sa sambon att lammen bara rymmer.... ngn som har tankar om detta? staketet jag tänkte på är ett rutigt fårstaket (orange) med el....

Sv: Lamm som sällskap till hästar i sommar...

jag har bara varit med om lamm/får som blivit ihjälsparkade och översprungna tyvär :(

så av det jag sett så tycker jag inte att det är lämpligt då hästar är stora och tunga djur, som även är rätt klumpiga ibland. sen så verkar de inte snacka samma språk heller, kommunikationsfel.
sen är det inte alltid att ett får kan ersätta hästkompisen och jag tycker inte det är det som är meningen heller.

nu har vi 2 gamla damer,de varken sparka el bits....de är vana att gå bredvid får. vårt alternativ är tt köpa en shettis som får gå i likande fålla som det var tänkt till lammen....och vara oriden ,för att sen säljas igen till hösten.... känns bättre emd lamm som ändå ska tillbaka till ägaren till hösten.... för att låna shettis finns ingen möjlghet hos oss,har redan testat.

du gör som du vill, men du frågade om andras tankar kring idén att ha får och hästarna tillsammans.
ett tips är att inte ha fårstängsel till hästar då de kan fastna väldigt lätt och skada sig

Våra hästar(både unga och äldre) går periodvis ihop med fåren, och det fungerar oftast utmärkt. De har tom ätit ur samma ensilagebal. Det har då varit vuxna får eller "halvstora" lamm, inga småttingar. En enda häst har vi haft som inte kunnat gå med fåren, utan att ge sig till att jaga och slå efter dem. Jag har dock aldrig lämnat någon häst ensam med fåren, så jag vet inte om hästarna tycker att fåren duger som sällskap. Vad har du för stängsel till hästarna? Fårnät med el skulle jag inte våga sätta i hästhagen, med tanke på risken att hästarna trasslar in sig och gör sig illa. Våra får går bra på vanligt tretrådigt elstängsel under förutsättning att det finns tillräckligt med mat och vi byter hage ibland så att de inte blir uttråkade.

Min häst gick med en fårflock, med lamm, innan vi köpte henne, de följde henne vart hon än gick i hagen. Iofs var hon ensam häst bland dem men det var inga problem.
Fast jag skulle inte vilja ha strömförande nät i hästhagen (hästarna kan fastna!), hellre då utanför den ordinarie eltråden kanske eller i ett hörn av hagen, inte mitt i.

Vi har fåren med hästarna till och från under hela året. Aldrig några problem utom med ena unghästen som vallade dem lite i början han kom hem. Vi har 7trådigt vajerstaket och lamm kan gärna gå under, eller snarare genom, staket så antingen fårnät (även fast jag vet att jag får på nöten för det...) eller se till att ha en låg, strömförande vajer på staketet med.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Gnägg Hej! Jag är en tjej på (snart) 21 år som sedan 2 månader tillbaka återupptagit mitt intresse för hästar och ridning - vilket är super...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: Kaarina
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17