Lamellröta

C

Curtice

Jag blev så ledsen igår. Jag tog ut hovslagaren - eller passade på när en annan häst i stallet skulle skos, och jag visste att hans hovslagare var grymt bra, och min häst såg riktigt tråkig ut i fötterna.

Jag har haft henne utlånad på foder under 3 år, var och hälsade på henne, och hon var understimulerad, omusklad, och hovarna var för långa, speciellt ena bak. Fick en chock när de sade att hon var skodd typ 2 veckor tidigare - såg ut som 3 månader tidigare...

Hur som bestämde jag mig för att ta hem henne tidigare än tänkt, eftersom de inte hade tiden, och jag kunde inte med att låta henne stå i ett halvår till.

Igår var en kompis ute när hovslagaren kom, eftersom jag jobbar kväll... och det som jag trodde bara var en sjukt lång tå.. visade sig vara lamellröta. :-( Vi verkar ha haft turen att den inte gått upp för långt, men blir så ledsen. Jag skulle tro att det är okunskap från deras sida, och de har litat på hovslagaren de haft. De sade flera ggr vilken bra de hittat... Förmodligen snäll med hästen, men det är ju inte så snällt att slarva med lamellerna.

Är det någon här som har mer koll på lamellröta? Inte hittat så mkt i gamla trådar om det... Ska ringa hovslagaren sen också och prata med honom.

Usch blir så ledsen. Hon har ju haft ont, men inte visat det. I efterhand gissar jag att motviljan att lyfta andra bakhoven (rötan satt på vä bak) berodde på smärtan i den med röta, men det var inte några vilda protester heller utan tog bara mer tid på sig... hon vilade den ofta, men det kopplade jag inte heller med smärta. Menar det gör hon ju annars också. =/
Häromdagen stod hon och sparkade lite med den, men jag trodde det var flugor som störde... usch.
Tur att man tog ut hovslagaren nu.

Kommer aldrig våga lämna ut häst på foder igen... :-(

Sv: Lamellröta

Nä, sånt där är ju inte kul :(
Men du, det behöver ju inte vara så att det har gjort hemskt ont, kanske har det bara varit lite oskönt, och att hon vilat foten därför?

Hur som helst blir hon ju omhändertagen nu, det är ju huvudsaken! :idea:

Gräm dig inte för hur det varit, hästar lever i nuet, gör det du med!

Sv: Lamellröta

Nä, sånt där är ju inte kul :(
Men du, det behöver ju inte vara så att det har gjort hemskt ont, kanske har det bara varit lite oskönt, och att hon vilat foten därför?

Hur som helst blir hon ju omhändertagen nu, det är ju huvudsaken! :idea:

Gräm dig inte för hur det varit, hästar lever i nuet, gör det du med!

Får väl hoppas att det är så, obehag. Men han menade på att det gjort ont. Hon reagerade ganska kraftigt där när han började med den hoven, och hon står så snällt annars. Men iof så kanske det är skillnad när det börjar klippas i hoven.

Tack för de vänliga orden. :)

Ja i övrigt har hon verkat glad och väldigt lugn, inte alls så stressad som hon kan vara.

Nu får jag hoppas på att det inte blir värre bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 272
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 537
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2