Lamellrandsstrategin

Loppz

Trådstartare
Gör som många andra hästmänniskor - försöker lära mej så mkt som möjligt om hästen hovar:)

Satt och klickade rundor på nätet efter vettig info, vilket är ibland svårt att hitta bland diverse teorier som folk tar som fakta.

Det jag för tillfället försöker lära mej mer än är utflutna fötter. Har ett fullblodsto som har det på framhovarna. För tillfället är hon dräktig för andra året i rad och går barfota. Vid träning kan hon inte gå barfota.

Efter såhär lång tid barfota tycker man hon borde fått bättre hovar enligt alla barfota-experter, men icke så nicke. (Men det kanske beror på hur hon verkas?)

Så småningom kom jag in på
http://www.barfotahast.has.it/

och läste under lamellrandsstrategin och tyckte det lät vettigt.

Givietvis vill man ställa frågan: Kan detta funka?

Men det gör jag inte utan: Går det verkligen att rätta en hov så mycket som det är gjort enligt dessa bilderna på en verkning?

Är det hovslagare enligt barfotamodell som verkar såhär eller är det nåt alla hovslagare kan göra? Eller kan man göra det själv efter visning av hovslagare.

Min hovslagare är inte pratsam typ:D utan snarare gubbe på 70+ som mummlar så man knappt hör. Han är en riktig gammal hästkarl, men gillar inte ungdomar och speciellt inte deras frågor, man ska typ låta han göra sitt jobb och sen betala.:grin:;)

Så där är ingen ide att fråga:D Ska givetvis inte ta saken i egna händer, men med lite kött på benen från buke kanske man kan ställa dem rätta frågorna;)

Kram från Halmstad

Sv: Lamellrandsstrategin

Lika mycket som människors fötter skiljer sej åt i form och utseende lika mkt skiljer sej hästhovar från varandra. Hästens hovkapsel avspeglar formen på hovbenet. Fullblod har ofta generiskt platta, utflutna hovar med tunna sulor, som kräver täta skointervaller av erfaren hovslagare. Ibland måste hästfolk acceptera att hästar inte är stöpta i samma form och att den "perfekta hästen" inte finns.

en plattfotad häst av naturen är och förblir plattfot ;) har själv ett hbl. med fullblodspappa som har "typiska" "fullblodsfötter" dvs plattfot fram redan som föl. han behöver skos om va 6 vecka för att hålla sig fin i fötterna och att ha han barfota där underlaget är hårt eller "knöligt" är inte att tänka på, ännu mindre att rida barfota.

det är bara att "gilla läget" ;)

En häst som verkas in till lamellranden måste ha ett underlag som den klarar att stå på sedan, eftersom sulan får bära hela hästens vikt. Hovväggarna bär ju vikt i riktning uppåt medan sulan trycks mellan underlaget och hela hästens vikt. Vill det sig illa får du rejäl sulläderinflammation och belastningsfång på det och där kan också hovbenssänkning/rotation uppstå, trots att det ej är foderrelaterat. Man får nog tänka sig samma behandling som på en häst med fånganfall, bara det att det inte går över på en vecka utan du får vänta tills hovväggarna "landat" igen.

Det måste gå att balansera om hovarna med skor på. Tvärtå, fasad överrullning, vad som helst? Har ingen erfarenhet av fullblod men en av hovslagarna jag haft menade på att det inte var så enkelt som att spika i vita randen på utflutna hovar, jag drog slutsatsen att han menade att man måste sätta innanför just pga att hoven är "för stor" nedtill men jag vet inte om det är korrekt, för det känns vanskligt. Det måste ju vara viktigt hur som helst att inte hovis tar för lite för då fortsätter ju hoven bara att flyta ut.

en plattfotad häst av naturen är och förblir plattfot ;) har själv ett hbl. med fullblodspappa som har "typiska" "fullblodsfötter" dvs plattfot fram redan som föl. han behöver skos om va 6 vecka för att hålla sig fin i fötterna och att ha han barfota där underlaget är hårt eller "knöligt" är inte att tänka på, ännu mindre att rida barfota.

det är bara att "gilla läget" ;)

Är plattfot och utflutna fötter samma sak?
Trodde det hade med att föderna inte var "urskollade" undertill:confused::o

Lika mycket som människors fötter skiljer sej åt i form och utseende lika mkt skiljer sej hästhovar från varandra. Hästens hovkapsel avspeglar formen på hovbenet. Fullblod har ofta generiskt platta, utflutna hovar med tunna sulor, som kräver täta skointervaller av erfaren hovslagare. Ibland måste hästfolk acceptera att hästar inte är stöpta i samma form och att den "perfekta hästen" inte finns.

Tack för ditt svar!:laugh:
Men på den hemsidan kändes det som att allt går att fixa med barfotametod:cool:

En häst som verkas in till lamellranden måste ha ett underlag som den klarar att stå på sedan, eftersom sulan får bära hela hästens vikt. Hovväggarna bär ju vikt i riktning uppåt medan sulan trycks mellan underlaget och hela hästens vikt. Vill det sig illa får du rejäl sulläderinflammation och belastningsfång på det och där kan också hovbenssänkning/rotation uppstå, trots att det ej är foderrelaterat. Man får nog tänka sig samma behandling som på en häst med fånganfall, bara det att det inte går över på en vecka utan du får vänta tills hovväggarna "landat" igen.

Det måste gå att balansera om hovarna med skor på. Tvärtå, fasad överrullning, vad som helst? Har ingen erfarenhet av fullblod men en av hovslagarna jag haft menade på att det inte var så enkelt som att spika i vita randen på utflutna hovar, jag drog slutsatsen att han menade att man måste sätta innanför just pga att hoven är "för stor" nedtill men jag vet inte om det är korrekt, för det känns vanskligt. Det måste ju vara viktigt hur som helst att inte hovis tar för lite för då fortsätter ju hoven bara att flyta ut.

Då är detta med andra ord ingen verkningsmetod som passar ett fullblod med tunna sulor etc:crazy:

Tacl för sitt svar:laugh:

en hov som inte är "skålad" undertill är ju plattfot, hästen belastar sulan mer, givetvis kan en sådan hov flyta ut om inte hovarna sköts regelbundet. men även en "skålad" hov kan faktiskt flyta ut den med om hovarna missköts.

om hovväggen blir för lång så kan det ju bli seperationer samt att hovväggen så småningom bryts av - bit för bit.

är hästen plattfot är den som regel hovöm och trampar den på något så riskerar den lätt hovbölder och stengallor.

Är inte så jätte insatt i sånt men min förra häst hade väldigt fula hovar, spec en hov flöt ut väldigt mkt. Men han var även fransysk och hade inte världens bästa benställningar precis och sånt påverkar ju hur de sätter ner hoven och då även hur hoven slits. Flyter hästen bara ut på en sida så är det ofta för att de landar på ena sidan av hoven... Var iaf så för min förra häst...

Läs mellan raderna så förstår du att detta bara är försäljningargument av okunniga.

en hov som inte är "skålad" undertill är ju plattfot, hästen belastar sulan mer, givetvis kan en sådan hov flyta ut om inte hovarna sköts regelbundet. men även en "skålad" hov kan faktiskt flyta ut den med om hovarna missköts.

om hovväggen blir för lång så kan det ju bli seperationer samt att hovväggen så småningom bryts av - bit för bit.

är hästen plattfot är den som regel hovöm och trampar den på något så riskerar den lätt hovbölder och stengallor.

Tack för ditt svar, mycket lärande:laugh:

Men vad är stengallor, aldrig hört det innan..:confused::)

Flyter hästen bara ut på en sida så är det ofta för att de landar på ena sidan av hoven... Var iaf så för min förra häst...

Och det är hästens benställning och inget man kan ändra på en fullvuxen häst, eller?:)

Tack för ditt svar!:laugh:

Är det pga benställningen så kan du bara korrigera det tills hästen är 1 år, försöker man korrigera det för mkt när hästen är äldre så blir det bara mer problem och det kan leda till inflammtioner i knä och kot leder.
Hur ser din hästs ben ut ?

Är det pga benställningen så kan du bara korrigera det tills hästen är 1 år, försöker man korrigera det för mkt när hästen är äldre så blir det bara mer problem och det kan leda till inflammtioner i knä och kot leder.
Hur ser din hästs ben ut ?

Benen i sig är raka, men jag tycker att benet mellan knä och kota böjs lite lite utåt på insidan av benet, men är rak på utsidan. Förståligt?:crazy: (frambenen) Kan vara inbillning då jag är har enda fullblodet och övriga har grova halvblod jag rider med. Hon har torra fina ben i övrigt.

Samt att en fd hovslagre har sagt att benet mellan kota och hov inte har riktigt samma vinkel på båda fram.

Hästen är för övrigt född 2001 och gått löp i 4-5 år framgångsrikt.

Tack för ditt svar:)

en stengalla är typ ett blåmärke i sulan, vilket oftast inte syns innan hästen verkas. det är oftast lika smärtsamt för hästen som en hovböld till en början.

är inte vinklen mellan hov och kota rak (vilket den sällan är helt) så blir hästen tåvid eller innåttåad, mer eller mindre. det påverkar ju oxå hur hästen belastar hoven.

är inte vinklen mellan hov och kota rak (vilket den sällan är helt) så blir hästen tåvid eller innåttåad, mer eller mindre. det påverkar ju oxå hur hästen belastar hoven.

Men detta är ingen man kan fixa på äldre dar, född 2001, utan det fixas under de första året/åren ?

Tack för ditt svar:laugh:

pricis (första året) om hästen är skapt så (in eller uttåad) och man verkar så hästen står som om den är helt rak så blir det stora slitage i leden. min hovslagare ( och även den förra) är väldigt noga med att verka utefter hästens naturliga inskening och har många ggr. sagt att då slipper man yttligare problem.

jag har ett hbl som är 11 i år, som är lite inåttåad på ena fram och lite mer på den andra. inget som har påverkat hållbarheten eller orsakat något problem för hästen alls (har haft h*n sedan h*n va 10 mån.)

dom flesta hästar är lite ut eller intåad pricis som att människors ben sällan är "helt raka"

pricis (första året) om hästen är skapt så (in eller uttåad) och man verkar så hästen står som om den är helt rak så blir det stora slitage i leden. min hovslagare ( och även den förra) är väldigt noga med att verka utefter hästens naturliga inskening och har många ggr. sagt att då slipper man yttligare problem.

Betyder inskening hästen naturliga benvinkel/ståställning?

Ska försöka fixa bilder, men det blir inte innan den 5 feb.

Tack för ditt svar:laugh:

Liknande trådar

Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 609
Senast: mily
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hästvård Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder? Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem...
Svar
7
· Visningar
1 486
Senast: Tjotess
·
Hästvård Min lilla ardennerdam brallade runt i hagen och drog av sig sin ena sko tillsammans med så gott som hela yttersidan av hoven. Hon var...
2
Svar
21
· Visningar
2 634
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30