Lakritsrot, hur mycket??

Snobben

Trådstartare
Jag har köpt hackad lakritsrot till min häst för hans bronkit.
Fått tips om ett ihopkok i tidigare tråd som nog funkar jättebra men lakritsrot är det jag har nu. Kan man ge det som det är och hur mycket ger man??

Sv: Lakritsrot, hur mycket??

kan man ge det till dräktiga ston med kronisk bronkit?

Det vågar jag inte svara på.
Oftast avråder man ju från att ge naturläkemedel som inte är noga kollade till dräktiga ston, vet inte hur känsligt lakritsrot är.
Fråga din veterinär om han/hon vet mera.

Måste bara fråga, var köper man lakritsrot? Har frågat på Apoteket, i hälsokostaffärer, på Ica och ingen vet nånting...:confused:

Finns att beställa på nätet, jag köpte ett kilo för 125:-
Kan pm:a hemsidan om du vill.

KL
Lakrits bör intas med viss försiktighet och inte i så långa perioder i taget. På människa kan det räcka med 50 mg av den aktiva substansen i roten om dagen i några veckor för att binjurarnas hormonproduktion ska störas. Olämpligt att ge till ett dräktigt eller växande djur eller människa.
Bör inte kombineras med läkemedel. HH

Tack för informationen! Hur mycket och hur länge kan man ge i taget? För övrigt vet jag inte ens hur lakritsrot ser ut, är det i pulverform eller nåt annat?

Skulle hellre använda acetylcystein, säkert mindre biverkningsrisk. Naturpreparat är inte per automatik bättre o säkrare vilket många tycks tro.
PL

Naturpreparat är inte per automatik bättre o säkrare vilket många tycks tro.
PL
Ja tyvärr är det så, finns ju negativa saker med det också (som många inte tänker på). Ska man ge naturpreparat i någon form är det jätteviktigt att veta Vad man ger, hur mycket man kan ge - och när man absolut inte får ge det. Det är bland annat pga detta som jag är lite anti alla blandningar som säljs...hellre att köpa en ört för sig. För då vet man hur mkt man ger också - det går ju inte att ens gissa sig till i en blandning.

lite vid sidan om tråden

Hur är det då att ge anis och timjan som också finns med i hostblandningar, är det också risk att det är skadligt?

Skulle hellre använda acetylcystein, säkert mindre biverkningsrisk. Naturpreparat är inte per automatik bättre o säkrare vilket många tycks tro.
PL

Gav det förra vintern (acetylcystein) utan större resultat.
Blev dyrt & ge i flera omgångar.
Blev lite bättre men inte så mycket. Ingen hosta men snorig.
(mest efter ridning /vid mat när nosen hålls lågt)
Går på lösdrift.

Problemet med naturpreparat är ju att de inte är kollade lika noga.
Ger väl lakritsrot ett tag i mindre mängd för att se om det verkar hjälpa något. Ger vitlök med, men ung halv dos.

Anis är vad jag vet, ingen risk att ge. Timjan ska inte ges till dräktiga ston, ska inte heller ges under lång tid.

Viktigt är också att hålla koll så man inte ger någonting som räknas som doping. Alla naturläkemedel har minst 96 timmars karens.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka