Läka ut led-inflammationer utan att spruta?

G

gaah_70

Kan man läka ut inflammationer i lederna (t ex has-, kotled) utan att spruta?

Kan man få positiv effekt av värme (typ BoT-lindor)? Laser? Antiinflammatoriskt (kanske lite mildare natur-varianter?))

Nå't annat tips?

Sv: Läka ut led-inflammationer utan att spruta?

CO2 laser är det enda jag sett liknande effekt som att spruta. Från haser, carpus och nedåt fungerar det bra.
Snabb effekt och man slipper risken med ledinjektioner.
Jag tror man ska göra något ganska snabbt vid ledinflammationer, så det inte blir broskskador och kroniska inflammationer.
Beror ju även på varför infalmmationen kommit.

Har själv haft förmånen att få prova denna laser på min benhinneinfalmmation. Fungerade mkt bra. Då fick jag ändå bara en beh iställer för de 3 hästarna brukar få. Första dagen morgon och em, andra dagen ytterligare en beh. När jag nyttjade det på min häst var uppgörelsen med kliniken att jag inte behövde betala om det inte hjälpte. Men hon var ohalt initialt ganska direkt och böjprovsreaktionen försvann även den.

PM:a om du vill ha klinik och ansvarig veterinär (tillika professor som forskar på just denna laser, som är betydligt kraftigare är de som är portabla)

Kan man läka ut inflammationer i lederna (t ex has-, kotled) utan att spruta?

Kan man få positiv effekt av värme (typ BoT-lindor)? Laser? Antiinflammatoriskt (kanske lite mildare natur-varianter?))

Nå't annat tips?

Hej!

Min häst hade inflammationer i ett flertal leder när jag köpte honom (ja, jag visste om det då köparen var mycket ärlig). Undersöktes av vet som rek. omskoning med ändring av vinklar, besök hos equiterapeut. Behandlingsplanen blev, barfota bak, omskodd fram, vila med enbart hagvistelse 4-5 mån, fodertillskott med Bioglucomin+HA 2 månader, 3 behandlingar hos equiterapeut.

Resultatet utan att spruta några leder - En frisk och ohalt häst:bump:

Nu vet jag ju naturligtvis inte om detta fungerar på alla hästar men jag är mycket tacksam att det fungerade på min.

Rekommenderar verkligen detta fodertillskott
BioglucominHA.gif

Lycka till med Din häst.

MVH/Carina

CO2 laser är det enda jag sett liknande effekt som att spruta. Från haser, carpus och nedåt fungerar det bra.

Men är det inte CO2-laser som bara tränger in max någon centimeter?
Då borde det inte göra nytta i en hästled, väl?
Det finns ju andra lasrar som tränger djupare in.
(Bara en undran - jag är definitivt ingen laser-expert ...)

Jag PMar om kliniken ...

Jag vet att de har provat fram och tillbaka med olika grundämnen och blandningar av dessa. Har PM:at mer info och vem du kan ringa till för att få bra info om laser.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 347
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Korta versionen: Kan man få en ledinflammation att läka ut av sig själv, med hjälp av huskurer och/eller receptfria läkemedel? Långa...
Svar
7
· Visningar
766
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V