Lågt ph på dricksvattnet

Sv: Lågt ph på dricksvattnet

Vi har fått rådet att alltid låta vattnet rinna lite innan vi tappar upp vatten så vi inte får det vattnets om stått i ledningen o kranen en längre stund innan man ex dricker vattnet.

Men det ersäter inte vattenfiler-radonavskiljare.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Ok, hade ni för höga halter av något? vi låter vattnet rinna innan vi dricker (drack) men nu tar vi istället vatten från svärföräldrarna till dricksvatten.

Är inte labbet ackrediterat???!!!?? I så fall skulle jag inte lita på ett enda av de resultat ni fått! Inte det låga pH:t heller. Gör om allt på ett ackrediterat labb. Ackrediteringen är garantin för att proven har hanterats på rätt sätt och analyserna har utförts enligt praxis.

Och försök reklamera/få tillbaka pengarna för det ni lagt ut på ett icke professionellt lab.

Alcontrol och Eurofins är nog de lab du glömt namnen på. De är garanterat ackrediterade.

Alcontrol och Eurofins är nog de lab du glömt namnen på. De är garanterat ackrediterade.

Ja det stämmer det var de företagen.

Nej och det visste inte jag att de inte var.... förrän jag fick tag på listan över ackrediterade företag. :mad: Känner mig lite lurad faktiskt, men tydligen en del som använder dem, fick tipset i tråden under föräldrar.

Jag gjorde också en sökning i Swedacs register nu och nää.. de fanns inte med. Vilket lurendrejeri!! Hur kan man marknadsföra sig som lab om man inte är ackrediterad för de analyser man genomför? Bussa Konsumentombudsmannen på dem ;)

Vårt vatten är surt och ledingsangripande, flor,järn. mangan, m.m är för mycket av, Så vi har en radonett som tar bort mycket av radonet som bara var på 400 någon ting före radonetten men Bohusläns granit strålar i sig så det känns bra med radonavskiljare. Sen har vi ett filer som tar bort mycket av det andra så vi mår bra av vattnet. Men det är pillande att fylla på filermassa och sånt.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Tänkte bara uppdatera lite. När jag ringde kommunen o bad om råd om hur vi skulle göra ville hon att vi först skulle lyfta brunnslocket och helt enkelt ser hur det stod till där nere. Men vi fick inte upp locket, det är inte vanlig storlek på det utan diametern på locket är minst 1.5 m så det var för tungt för två pers. Hade fått ha en traktor eller lastare eller något istället men svårt att komma till där, måste i såfall köra genom grannens trädgård.

Nästa sak jag gjorde var helt enkelt att ringa rörmokaren för jag tänkte, han har varit med om det mesta och har säkert koll. Vilket han hade! Han sa, ja jag tror ni har ett filter där nere, finns där inte en tub av något slag? jo sa jag, har ingen aning om vad det är för något :confused:

Han kom, insåg att tuben (filtret) var helt tomt och fyllde på med något slags kalksten, gjord för det här ändamålet. Som husägare hade jag alltså ingen aning om att det fanns ett sådant här filter som skulle fyllas på ibland..... nu har vi testat ph igen och det ligger på ca 8.3.

Så många experter som jag ringde runt och frågade, satt ju en hel dag i telefon och visste inte hur detta skulle lösas, så kommer rörmokaren och fixar allt på en timme!

Nu ska vi ändå ta prov igen på vattnet, men den här gången av ett ackrediterat företag såklart :sneaky:

Kul att det reder ut sig!

Har du reklamerat den analys som gjordes? Det hade nog jag försökt :p

Edit: I och med att det här kalket tillsätts så blir pH högre i kranen, men problemet kvarstår ju att grundvattnet är riktigt surt (om nu analyserna stämmer) och därmed kvarstår det eventuella metallproblemet. Metalljonerna är ju redan lösta i det sura grundvattnet även om pH höjs på kemisk/syntetisk väg innan det kommer ur er kran.

Senast ändrad:

Så intressant!

Jag hade ingen anng om att det fanns filter som höjde Ph. Jag har surt vatten och det blir kopparutfällning som sätter sig i duschen bl.a. Föga vackert...

Tack för info!

Nej, jag fegade ur och vågade inte göra det, betalde snällt räkningen. Men jag sa till honom att jag inte var intresserad av flera av deras tjänster när de ringde och ville sälja filter. (Som jag redan hade utan att veta om det..)

Vi får se hur det går med vattnet, kommer ta nya prover.

Tanten, javisst tänk vad man lär sig hela tiden, jag hade inte en aning.

KL

Den här tråden får mig att inse att jag måste göra slag i saken senast i vår.

Jag ska laga bottenventilen i den ena brunnen och få igång den. Sedan ska jag låna länspump av kompisen och pumpa ur den andra brunnen. Sedan ska jag kalka.

Jag har i sommar fått klart att jag HAR två fungerande brunnar men att den ena har trasig bottenventil. Den är väldigt djup. det är långt långt ner till vattennivån. Den andra är en källa som man satt ringar i. Den är grund, max en meter från vattenyta till botten. Källans botten ser slammig ut så jag ska röra om, länspumpa och kalka.

Det har sina nackdelar att köpa av en alkoholiserad fängelsekund. Han hade inte så stor reda i någonting. Tack och lov har jag lärt känna förförra ägaren och fått en massa förklarat som jag undrade över.

Senast ändrad:
Hej, jag undrar hur det gick med brunnen? Gjorde ni någon mer analys, av ex tungmetaller?
Vår brunn har ett pH på 5,3, dock satte vi in ett filter med Akdolit som ska göra det mer neutralt..
MEN, vårt problem är att vattnet aldrig är testat för tungmetaller.. Jag är nu ganska bekymrad över att jag typ är blyförgiftad pga det låga pH:t. Jag har dock skickat in vattnet på tungmetallanalys, men känns ju lönt nu efter att ha bott på gården i 12 år!
Men vad som är märkligt är att det borde vara höga värden av andra metaller som skulle lösts ut av det sura vattnet, men konstigt nog ligger koppar, aluminium, järn mm inom det normala spannet.. Så kanske är det bara jag som målar fan på väggen och tror att det sura vattnet ska ha löst ut massa bly...

Hej, jag undrar hur det gick med brunnen? Gjorde ni någon mer analys, av ex tungmetaller?
Vår brunn har ett pH på 5,3, dock satte vi in ett filter med Akdolit som ska göra det mer neutralt..
MEN, vårt problem är att vattnet aldrig är testat för tungmetaller.. Jag är nu ganska bekymrad över att jag typ är blyförgiftad pga det låga pH:t. Jag har dock skickat in vattnet på tungmetallanalys, men känns ju lönt nu efter att ha bott på gården i 12 år!
Men vad som är märkligt är att det borde vara höga värden av andra metaller som skulle lösts ut av det sura vattnet, men konstigt nog ligger koppar, aluminium, järn mm inom det normala spannet.. Så kanske är det bara jag som målar fan på väggen och tror att det sura vattnet ska ha löst ut massa bly...
Tror sannolikheten är liten även om ni har lågt pH, SGU (Sveriges Geologiska Undersökning) har kartor över hela Sverige tror jag som visar bly och andra metaller i jord och berggrund. Ring och fråga dem, de brukar vara hjälpsamma!

Det många olika faktorer som spelar in där pH bara är en.

Bor du i Skåne hittar du lite kartor i denna rapport och där står också en del annat intressant.

http://resource.sgu.se/produkter/sgurapp/s1602-rapport.pdf

Ett riktigt vattenprov är dock såklart bäst.

Om man inte har blyledningar,och det tror jag är sällsynt i Sverige, är bly i dricksvatten en liten intagskälla även om man har lite lågt pH i vattnet. Stora intaget var från blyad bensin, nuförtiden får man i sig betydligt mindre. Så jag skulle inte oroa mig för det. Men klart bra att ni kollat, i alla fall om ni har småbarn.

Om man inte har blyledningar,och det tror jag är sällsynt i Sverige, är bly i dricksvatten en liten intagskälla även om man har lite lågt pH i vattnet. Stora intaget var från blyad bensin, nuförtiden får man i sig betydligt mindre. Så jag skulle inte oroa mig för det. Men klart bra att ni kollat, i alla fall om ni har småbarn.

Hur fick man i sig blyad bensin? :)

Jag skulle gärna se källa på det fetstilade tack!

I den rapport jag länkade till från Höör i Skåne mätte man upp 378 μg/l som högst och gränsvärdet för bly i dricksvatten är 10 μg/l.

Det är dock en extrem i ett område med naturligt höga halter av bly i marken, de allra flesta områden i Sverige har vad jag vet låga halter av bly i grundvattnet oavsett pH.

Hur fick man i sig blyad bensin? :)

Jag skulle gärna se källa på det fetstilade tack!

Det var höga halter av bly i luften så man fick i sig det via inandning plus att all mat som odlades, särskilt bladgrönsaker etc kunde ha bly från luften på ytan. Grundvattnet innehöll också mera bly, vilket ju ger ett visst upptag i alla grödor men svenskt grundvatten ligger i regel långt under gränsvärdet:

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Bly-i-grundvatten/

Enligt Livsmedelsverket får vi i oss ca 12-50 ug bly per dag i Sverige. Om man har vatten som ligger på gränsvärdet 10 ug/L skulle man få i sig ca 10 ug från det per dag. Men så höga halter är alltså ovanliga. Det finns dock speciella områden med blyrika mineraler i Sverige där man har hittat höga halter. Dock har jag aldrig sett någon rapport om eller hört det diskuteras att man skulle ha höga blyhalter "enbart" pga lågt pH på annan berggrund.

Men som sagt, bäst att analysera så att man vet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka