Lågt ph på dricksvattnet

sassiball

Trådstartare
Vi gjorde en vattenanalys då vi snart ska få en bebis och tänkte mest på nitrithalten. Det finns nitrit i vattnet så barn under 3 skulle inte dricka det.

Men phvärdet var också väldigt lågt, 5.4. Kommentaren var tjänligt med anmärkning. Vi ska göra något åt det här såklart men vet inte riktigt hur ännu, ska ringa den miljöansvarige i kommunen på måndag. Och utbyggnad av det kommunala vattnet pågår, vi ska få kommunalt vatten men frågan är bara när...

Nu till det jag undrar, vad kan det få för hälsoeffekter egentligen att dricka surt vatten? jag har bott i området, dock ej samma hus, i ca 30 år och druckit det här vattnet. Och barnen har druckit det.. men det är slut på det nu. Fast i analysen stod det att vattnet är tjänligt med anmärkning. Sen vet man ju inte om vattnet varit såhär länge, jag har alltid hört av grannar etc att området är kännt för att ha bra vatten men nu är jag glad att jag testade det.

Sv: Lågt ph på dricksvattnet

Nitrithalten är 0.34, vet inte hur dåligt det är? men rekommenderas ej till barn under 3 år.

Pratade precis med pappa som påstod att vattnet på gården där jag växt upp alltid varit väldigt bra, den brunnen är borrad och är 30 m djup. Där vi bor nu har vi grävd brunn.

Nitrithalten är 0.34, vet inte hur dåligt det är? men rekommenderas ej till barn under 3 år.

Pratade precis med pappa som påstod att vattnet på gården där jag växt upp alltid varit väldigt bra, den brunnen är borrad och är 30 m djup. Där vi bor nu har vi grävd brunn.

en grävd brunn bör skötas om.

Någon gång bör man tömma, göra rent och kalka. Det kan göra under med vattnet :-)

Jaha. Det hade jag ingen aning om. Är det inte svårt att tömma en brunn? Jag läste om en person som helt sonika slängt i en säck med kalk i brunnen men tyckte det lät lite väl häftigt, vem vet vad effekten blir då? Annars hade det ju varit både enkelt och billigt. :D

Jag är ingen expert precis men när det gäller sjöar och vattendrag är surt vatten inte så bra, bla så kan det orsaka att giftiga tungmetaller som kvicksilver löses ut i vattnet. Ett pH på 5.4 är som du skrev väldigt lågt så det kan finnas anledning till att undersöka vattnet i brunnen bättre tycker jag, att bara hälla i kalk för att höja pH tror jag inte löser problemet.

Det var därför jag frågade om metallanalyser i ditt tidigare inlägg om erat dricksvatten. Vid så lågt pH (det är en logaritmisk skala så det är ganska rejäl skillnad mot neutralt vatten) löser som AndersB skriver metaller och tungmetaller ut. De partiklarna som under normala omständigheter sitter ganska hårt bundna i marken kring brunnen. Särskilt bly är lättpåverkat av lägre pH. Så om jag var du skulle jag kolla upp (tung)metallhalterna i vattnet också. Påverkan av dem är säkerligen värre än om det "bara" är surt dricksvatten.

Jag svarade på det i det andra inlägget på föräldrar, men tänkte jag lägger en tråd här istället, kanske större chans för svar, ska kopiera in inlägget här också.

Kommer här :)

pH
Järn
Mangan
Lukt
Färg
Grumlighet
Hårdhet
Lendningsförmåga
Radon
COD
Fluorid
Nitrat
Nitrit

Valde familjepaketet.

Det stod att allt var under gränsvärdena och stod beskrivit som tjänligt. På ph och nitrit stod det "tjänligt med anmärkning".

Jag ringde och pratade med de som tagit analysen men det var ingen som nämnde något om bly? borde de inte sagt något om det i så fall? nu kommer vi ändå inte att dricka något av det här vattnet (ja kanske lite men inte i huvudsak)
och kommunen har sagt att det kommunala vattnet skulle vara utbyggt och färdigt här hösten 2012.... så jag måste ta reda på vad som egentligen händer med utbygget innan jag drar för stora växlar på det här, men vi ska inte dricka det.

Senast ändrad:

Ingen kan ju veta om marken kring brunnen innehåller bly eller kvicksilver och i vilka mängder. Men det är naturligt förekommande ämnen i marken, så kallade bakgrundshalter. De är ofta inte särskilt tillgängliga eftersom de är bundna till småpartiklar i marken, men vid lågt pH reagerar de med vätejonerna och löser ut och blir då mobila, flyter med grundvattnet och dras upp i brunnen.

Det behöver ju inte vara så, ni kanske har extremt låga halter metaller i marken. Men med det låga pHt hade åtminstone jag själv tagit en analys till, med avseende på metaller och tungmetaller.

Jaha. Det hade jag ingen aning om. Är det inte svårt att tömma en brunn? Jag läste om en person som helt sonika slängt i en säck med kalk i brunnen men tyckte det lät lite väl häftigt, vem vet vad effekten blir då? Annars hade det ju varit både enkelt och billigt. :D

nja? Man hyr en länspump och pumpar tills det är tomt.

själv har jag lyckats tömma även goda brunnar genom att glömma vattnet på när jag fyllde hästarnas badkar på morgonen :D

Länspump har den fördelen att den tömmer även under ventilen i brunnen.

Jag har brunn som egentligen är en källa man satt ringar i. Vattnet är surt (koppar fäller ut från ledningarna) och jag kommer att behöva göra något åt den nästa år. Ska bara lista ut hur det funkar med den andra brunnen och pumpen som ser ut att vara kopplad dit... Just nu sticker jag huvudet i sanden...

Här finns mer info om dricksvattenkvalitet. I bilagorna i slutet av sidan upplyser de om lågt pH, ett exempel var 5,5 som en risk för att lösa ut metaller, erat var 5,4 väl? I logaritmiskt skala..

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2003-17

En intressant grej är att det är mer "tillåtet" med högre halter av alla parametrar i enskilda brunnar än i det kommunala vattnet...

Blyet kan också komma ur blandaren. Det är bly i de allra flesta köksblandare lärde jag mig idag. Det var väldigt uppmärksammat för något år sen, står en hel del på nätet om man googlar.

Jaha där ser man.

Vi har löst problemet tillfälligt genom att hämta vatten hos svärföräldrarna så får vi se hur vi löser det här på ett mer långsiktigt plan.

AndersB, nej, jag tycker inte det verkar så smart att bara hälla kalk i brunnen, det låter väldigt vanskligt, men jag läste om en gubbe som gjorde så och tyckte det var en lite kul grej, därför nämnde jag det ;)

tanten, länspump, är det något ord man bör känna till? har aldrig hört det förr. Och var skulle man hyra den?

Senast ändrad:

tanten, länspump, är det något ord man bör känna till? har aldrig hört det förr. Och var skulle man hyra den?

Du har säkert hört det men inte tänkt på det :)
När det är översvämning kommer brandkåren och länspumpar källare tex.

Det går att hyra på ställen som ramirent och liknande.

Jag googlade och hittade massor

Ok, tack för tipset :)

nu ringde jag miljökontoret på kommunen och hon sade att det kan räcka att lufta brunnen, vi har låga nitrathalter tydligen och lite höga nitrit så det kunde vara så att vatten kommer in från sidorna istället för underifrån.

Alltså, vi ska helt enkelt lyfta på locket och se hur det ser ut , aldrig gjort förut :o

Men jag använde ju Svensk vattenanalys som analyserade vattnet, men de tittar inte på bakteriehalten och det behöver man också veta enligt den miljöansvarige, det visste inte jag, lite surt att behöva skicka iväg prov till fler ställen men får väl göra det då. :mad: Trodde familjepaketet skulle ta det viktigaste och inte hoppa över något så som bakteriehalt.

En sak jag kom att tänka på när VLMF skrev om bly och lågt pH är att det även kan finnas bly i ledningssystemet (lödningar, rördelar mm som är blylegerade) som riskerar att lösas ut i vattnet och det är inte säkert att det syns i en analys om man spolat innan man tar vattenprovet, men om vattnet blir stående i ledningen är det en risk om man inte har koll på hur vattenledningarna är utförda.

Edit: såg nu att hvala delvis redan skrivit om detta.

Senast ändrad:

Precis, så glad att ni upplyser mig som inte vet någonting om det här.

Ringde företaget vi använt Svensk Vattenanalys och hörde varför de inte tittar på alla de parametrar som Socialstyrelsen rekommenderar men då sa han att det var överkurs och att det inte behövdes. Då undrade jag om det inte var särskilda metaller man borde titta på nu när ph är så surt som 5.4? nej det behövde man inte enligt honom eftersom om man gör något åt phhalten så löser man ju alla eventuella problem.

Vet inte om man kan lita på det han sa egentligen? man borde väl kunna lita på Socialstyrelsen? det var kommunen som rekommenderade att jag skulle titta på deras hemsida. Fy vad trött jag är på att sitta och ringa timme efter timme utan att få någon egentlig klarhet i någonting :(

Och jag har fortfarande inte fått tag i en enda människa som kan säg hur det blir med utbyggnad av det kommunala vattnet som det var sådant hallå om för 2 år sen. Nu kan man inte ens få svar på en enkel fråga.

Förutom från er här på buke då, de enda vettiga svaren man får.

Om man löser problemet med det låga pH:t så kommer ev metaller i ledningarna inte att vara ett problem längre, det har han rätt i. Men om metallhalterna finns redan i grundvattnet (som är det vatten brunnen tar in alltså) så finns ju de halterna där oavsett om man sen tillsätter något som reglerar pHt.

Bakteriehalten är jättekonstigt att de inte kollar. Trist attityd han hade.

Ja, efter att ha ringt runt och blivit skickad hit och dit några gånger till så vet jag nu att Svensk vattenanalys inte är ett ackrediterat företag och de flesta andra använder 2 andra större, kommer inte ihåg just nu då allt snurrar tycker jag. Så vi använde fel analysföretag för det första. Tycker det är så synd att vi inte från början fick veta vad det var som vi skulle kolla efter men men... är väl det som kallas läropengar.

Han på Svensk vattenanalys tyckte nog jag ställde väldigt jobbiga frågor för han undrade om jag jobbade på uppdrag av kommunen O_o eh nä jag försöker bara ta tag i problemet kring vårt eget dricksvatten sa jag då.

Fick slutligen fatt i personen som har hand om utbyggnad av det kommunala vattennätet och fick reda på att de skulle komma igång 2014. Sen hur lång tid det tar vet man ju inte...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka