Lågt ca eller p

T

tinystina

Hur gör ni om ni har höga halter av det ena? För att jämna ut så det blir balans menar jag. Att "fylla på" med något är ju inte omöjligt med tanke på alla tillskott som finns men överskott är ju lite svårare att grejja. Eller ska man kanske bli mikrobiolog och plocka sönder fodret i molekyler och ta bort det överflödiga? ;) Kanske är en ny affärsidé? :angel:
 
Sv: Lågt ca eller p

Jag ger kalk om det saknas ca och kli + fosforbalans om det saknas p. Eller ett lämpligt sammansatt mineralfoder, om jag hittar något. Som det är nu så saknas bara p (+ lite mg åt ponnyn som äter minst kraftfoder).

Jag undviker kraftfoder som är väldigt rika på det som det finns "för mycket" av i grovfodret (fast jag ger så pass lite kraftfoder att det änså inte gör någon större skillnad) och i övrigt förlitar jag mig på att "överskott från grovfoder är ok". Ca/P-kvoten försöker jag hålla i schack.
 
Sv: Lågt ca eller p

Om det går så försöker jag få en kombination av kraftfoder och hösilage som täcker alla behov. Men dte funkar bara om det är en häst som äter hyfsad mängd kraftfoder. Annars så försöker jag i första hand fylla det med lämpligt mineralfoder ur Kraffts sortiment. Saknas det fortfarande så lägger jag på det som tillskott. Jag saknar i 99 fall av 100 fosfor och lägger då på fosforbalans. Kalk lägger jag oftast till med en skvätt lucern, annars foderkalk. Magnesium med BioMag.

Men jag brukar aldrig ha problem med annat än fosfor och det lägger jag dit mha fosforbalans.
 
Sv: Lågt ca eller p

Jag väljer ett lämpligt tillskott som passar just den aktuella foderstaten.

I år har vi Miner Grön i stallet, eftersom vårt stråfoder innehåller väldigt lite mineraler öht, och speciellt lite fosfor.

Jag som ger lucern får ge både Miner Grön och fosforbalans... :smirk:

Har faktiskt aldrig råkat ut för överskott på något, förutom på kalk när man ger lucern, men det är ju inget man behöver korrigera bort. Och är det överskott på något så beror det ju oftast på att just grovfodret innehåller mycket mineraler, så då spelar det ju ingen roll...
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 130
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 939
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp