Lägre lön än kollega

• Skola & Jobb
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 132722
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 6 674
R

Raderad medlem 132722

Mitt anonyma nick pga känsligt ämne. Eller snarare pga min reaktion kring känsligt ämne.

Så här är det. Fick reda på en nära kollegas lön idag. Jag höll på att dö på fläcken, hen har cirka 3000 mer i månaden än jag har. Ur min synvinkel är det helt orimligt av många anledningar. Hen gör utan tvekan ett bra jobb, men har jobbat mycket kortare tid på företaget än jag, har färre befogenheter, mindre ansvar och enklare arbetsuppgifter.

Min omedelbara reaktion är att säga upp mig på studs. Jag förstår att alla som läser tycker att det väl är mitt problem om jag väljer att göra det. Det jag undrar är om det är en rimlig reaktion på ett sådan grej?

Jag är superbesviken på företaget, eller rättare sagt chefen, som utvecklingssamtal efter utvecklingssamtal säger att allt är så bra och funkar så bra med mig på alla vis och att han är supernöjd med min prestation. Eller hur?! :grin: Det verkar inte visa sig genom lönen i alla fall.

Nu ska jag dra efter andan och fundera innan jag vare sig pratar med chefen eller slänger iväg uppsägning. Kanske jag kan få någon kommentar kring det hela från någon här också? Hur skulle ni göra eller inte göra?

Kan det bara så enkelt att din kollega hade högre lönekrav när denne anställdes än vad du hade?

Jag har alltid haft hög lön jämfört med snittet men har också vetat mitt värde vid anställning. Lägger man sig för lågt vid anställning så är det nästan omöjligt att ta igen det tyvärr.

Jag fick häromdagen veta att den kollega som senast anställts fick dryga 12 000 kr mer än vad jag har :eek:
Ja, hen fick en helt orimlig lön och det var den avgående chefen som anställde henom precis innan chefen slutade. Känns sådär såklart men det är väl bara att gilla läget när man har sånt som så fint heter "individuell lönesättning".
Jag vet inte vad man ska göra annat än byta jobb i sådana fall om man är missnöjd. :down:

Omöjligt att svara på utan att veta mer. Men i många yrken i Sverige idag tillämpas individuell lönesättning och då är det inte ett dugg konstigt utan snarare vanligt.

Kan det bara så enkelt att din kollega hade högre lönekrav när denne anställdes än vad du hade?

Jag har alltid haft hög lön jämfört med snittet men har också vetat mitt värde vid anställning. Lägger man sig för lågt vid anställning så är det nästan omöjligt att ta igen det tyvärr.

Så kan det vara med personens ingångslön. Jag vet att det är svårt att ta igen dålig ingångslön på annat sätt än att byta jobb.

Dels kan personen ifråga ha haft ett högre löneanspråk vid anställning. Men jag tänker också att du skriver att chefen är nöjd med dig på utvecklingssamtalen, men har ni haft lönesamtal? Har du själv motiverat för chefen varför du tycker att du förtjänar högre lön?(att kollegor har högre är sällan bra argument) Om du trivs med jobbet skulle jag ta upp ett lönesamtal innan eventuell uppsägning. Trivs det inte, se det som en morot att hitta något bättre.

Så kan det vara med personens ingångslön. Jag vet att det är svårt att ta igen dålig ingångslön på annat sätt än att byta jobb.
Nej, det är precis det som blir summan av kardemumman tyvärr. De kör med sina procentsatser av befintlig lön och har då en senare anställd högre ingångslön så far den personens lön iväg medan man själv "står kvar och stampar". Inte riktigt, men inte långt ifrån. Individuell lönesättning blir oftast inte särskilt individuell efter den dag man fick sin ingångslön.

Min erfarenhet är att antal år i tjänst, ansvar, utbildning, skicklighet etc. inte gör särskilt mycket för löneökningen om man inte söker en ny tjänst.

naturligtvis har du rätt att säga att du inte accepterar föreslagen lön vid nästa löneförhandling (och det borde nog fler göra tror jag för att få en ändring) på grunderna kompetens, arbetslivserfarenhet osv. Men några tusenlappar i skillnad från ursprungsförslaget brukar det mycket sällan bli.

Nu vet inte jag hur stort ditt företag är eller om ni använder kollektivavtal men om det funkar som hos oss så har man ju en lönerevisioner som skall jämna ut det. Så om det är för stor spridning innebär det att den som kom in med för hög lön får minimilöneökning tills de andra är ifatt och kommer dom in för lågt får ingen annan någon höjning förrän den är ifatt.

Systemet skapar såklart en rätt hatiskt stämning mot alla nya som inte råkat pricka rätt.

Nu vet inte jag hur stort ditt företag är eller om ni använder kollektivavtal men om det funkar som hos oss så har man ju en lönerevisioner som skall jämna ut det. Så om det är för stor spridning innebär det att den som kom in med för hög lön får minimilöneökning tills de andra är ifatt och kommer dom in för lågt får ingen annan någon höjning förrän den är ifatt.

Systemet skapar såklart en rätt hatiskt stämning mot alla nya som inte råkat pricka rätt.

Fast det systemet har egentligen varken med storlek på företag, kollektivavtal eller lönerevision att göra. Det beror helt på hur strukturen är uppbyggd. På många arbetsplatser jobbar man för en ökad lönespridning men det betyder t ex inte att man saknar kollektivavtal för det.

Istället för att säga upp dig direkt så är det väl snarare dags att du bokar in ett möte och löneförhandlar. Då får DU argumentera för varför just DU ska ha en högre lön, något som din kollega uppenbarligen var duktig på.
Ha lite kött på benen och våga stå på dig, man måste satsa för att vinna :-)

Mitt anonyma nick pga känsligt ämne. Eller snarare pga min reaktion kring känsligt ämne.

Så här är det. Fick reda på en nära kollegas lön idag. Jag höll på att dö på fläcken, hen har cirka 3000 mer i månaden än jag har. Ur min synvinkel är det helt orimligt av många anledningar. Hen gör utan tvekan ett bra jobb, men har jobbat mycket kortare tid på företaget än jag, har färre befogenheter, mindre ansvar och enklare arbetsuppgifter.

Min omedelbara reaktion är att säga upp mig på studs. Jag förstår att alla som läser tycker att det väl är mitt problem om jag väljer att göra det. Det jag undrar är om det är en rimlig reaktion på ett sådan grej?

Jag är superbesviken på företaget, eller rättare sagt chefen, som utvecklingssamtal efter utvecklingssamtal säger att allt är så bra och funkar så bra med mig på alla vis och att han är supernöjd med min prestation. Eller hur?! :grin: Det verkar inte visa sig genom lönen i alla fall.

Nu ska jag dra efter andan och fundera innan jag vare sig pratar med chefen eller slänger iväg uppsägning. Kanske jag kan få någon kommentar kring det hela från någon här också? Hur skulle ni göra eller inte göra?
Vänd på det-
Det finns uppenbarligen möjlighet att få högre lön.
Vid nästa lönesamtal så ställer du istället frågor till arbetsgivaren. Dvs vad ska jag göra för att komma upp i lön? Hur ser arbetsgivaren på min löneutveckling?

Det är därför jag tycker matematiska, förutsägbara modeller för lön är så bra och använder det i min chefsposition. Dvs det finns en mållön baserat på statistik och prestation, med väldigt lite utrymme för godtycke.

Det låter jättebra, men uppskattningen av någons prestation blir väl ändå mer eller mindre godtycklig om man inte står vid ett löpande band?

Det låter jättebra, men uppskattningen av någons prestation blir väl ändå mer eller mindre godtycklig om man inte står vid ett löpande band?
Det behöver den nog inte vara. Hos oss var löneökningen senast indelad i tre grupper, där det definierades vad som skulle presteras för att hamna i respektive grupp. Bara tre är visserligen trubbigt men ger i alla fall någon vägledning.

Jag tror som andra att kollegan kommit in högre helt enkelt. Det är väl känt att det lönar sig att byta jobb än att jobba länge på samma?

Jag höll nästan på att byta jobb vid ett tillfälle när jag fick reda på att min dryga och mindre skickliga kollega fick en löneökning på 2000 kr mer än jag vid ett tillfälle (vi hade olika chefer då vilket antagligen var förklaringen). Det var under en period då det var extremt lätt att få jobb så efter diskussion med högste chefen fick jag tillslut samma ökning så jag stannade (men då hade jag också ett annat jobb på G och vågade stå på mig).

Säga upp sig på studs löser inga problem, annat än att du kanske blir arbetslös och inte får någon inkomst alls....
Jag tycker du ska kontakta din arbetsgivare och be att få motiverat varför den personen har en så mycket högre lön än du och be att få motiverat vad du skall göra för att komma upp i samma/högre lön. Är ni inte överens så begär du hjälp av ditt fackförbund så får de driva frågan för att se till att din lön blir mer rättvis.....

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 370
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 830
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
714
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka