Lägre än Glocalnet...

Sv: Lägre än Glocalnet...

en 3 åring på våren ska kunna (om man 'är väl förberedd)kunna start och stopp och gå med ryttare i alla gångarter, att sen lära "dem förstå" hjälper på voltspår(för de är ju inte många som har tillgång till ridbana större än 20 m bredd) är de inte tal om, De ska vara styrbara så visst kan de svänga runt och gå snett igenom mm Men för en häst som är under inridning och inte ännu har hittat sin balans finns det ingen som helst logik i att vända runt på volt med ryttare på. Oavsett "om det inte är frågan om böjning" så är det ju ett böjt spår..Den hästen ska gå rakt fram(allra helst ute så den "har lite att titta på" och mer självmant håller huvudet uppe.) för att hitta sin egen balans i ett välanpassat tempo och när den kan ,orkar och hittar sin egen takt samt växer i sin kropp så kommer huvudet upp.

Jag förstår och håller med dig i ditt resonemang, verkligen. Jag tror att jag uttryckte mig lite klumpigt. För mig är en volt för 3 åringar en volt som utnyttjar en halv ridbana ungefär och som rundar av hörnen. Och med det menade jag alltså att syftet inte blir detsamma som hos äldre hästar där form krävs. Att kräva några steg i sidled med bakbenen om hästen hänger väldigt mycket i bettet har jag själv aldrig upplevt som något problem (jag har iofs tränat in hjälperna från marken innan). Min upplevelse är att hästen blivit mer alert och slutat hänga sig i bettet. Att trava på en unghäst som har huvudet mellan frambenen har jag aldrig varit med om och jag tycker inte det låter som så bra eftersom risken att snubbla över då hästen då lätt blir framtung.

Sen förespråkar även jag att hästar skall ridas in utomhus, dvs i skog och mark, allt för att göra det så naturligt som möjligt. Har själv flest positiva upplevelser av inridningar som skett utanför ridbanan/ridhuset.

Ja, han skall visas på treårstestet och det enda jag begär av honom är skritt trav och galopp men han måste komma upp och bära för som det är nu vågar jag bara galoppera honom en långsida i taget på ridbanan hemma då den lutar lite. Jag fattar alltså galopp i nedra ändan och galopperar som längst långsidan upp och genom första hörnet för jag vill inte ställa till det ytterligare genom att begära att han skall galoppera i nedförslut när han själv redan befinner sig där om du förstår hur jag menar. Ute har jag hittills bara galopperat i uppförsbackar för att minimera risken att det blir "för" roligt... Han är gudasnäll så skritt på lång tygel är inget problem, bara i nedförsbackarna man får hjälpa honom lite med balansen, han älgar gärna iväg nerför, orkar inte bromsa och bära med bak än.

Det känns som om fokus ligger på att hitta styrka och balans i bakkärran.

Skall ta mig till ridhuset senare i veckan och se hur det funkar på en slät bana utan upp och nedförsbackar.

Tackar för alla tips hittills!!;)

Det är ju ett evigt dilemma det där, i galoppen skulle jag ju inte heller "släppa lös" hästen på lång tygel ja knappt halvlång så det är himla svårt om de dyker ner dit och sen inte kan hålla redan på fötterna,(och hålla kvar ryttaren i sadeln och det brakar lös hallebalooo) i galoppen är det tvärtom traven, lrid i långt ridhus en gång och där får hästen i stället drivas på betydligt mer:crazy: för galoppen kommer ju upp med mkt när den galopperar framåt. Samtidigt som du då måste balansera upp huvudet. Är ju inte frågan om mer än ett,ett och ett halvt varv åt vardera håll ändå så det blir ändå inte fråga om att "hänga i tygeln" . Så att säga uppresande tygeltag och så på med drivning. Jag har två olika varianter i år, en som gärna ligger på och trycker nedåt,(hon får gå där bara hon inte ligger och bromsar) och en som spänner överlinjen (varav den exploderar med jämna mellanrum-hon är spänd för att hon går och laddar) den sista kan jag inte släppa ner förräns hon slappnar av /har laddat ur sin överskottesenergi och den andre får jag variera i tempo så att hon ska lätta ur handen. Båda två har vädigt hög ridbarhet och balans och båda dessa bör man rida på mkt frammåt. Så det är mkt lättare ändå med dessa i år än den ena från ifjol, som var som din.
men återigen, det kommer ..iband är hästarna tyvärr ej i fas och kanske skulle ha mått bättre av att stå över ett treårstest. Då de inte kan visa sin fördel alls.Det är ju de som är så dj'ävla synd att man inte riktigt vet med dessa bäbisar:(

" Skall ta mig till ridhuset senare i veckan och se hur det funkar på en slät bana utan upp och nedförsbackar. "

Tycker ( haha ) tvärt om.
Rid mera i backar och terräng!
Träna att bromsa i nerförsbacke!

Inte kan du väl på fullaste allvar mena att jag skall tvinga en obalanserad treåring att galoppera under ryttare i nedförslut? Han har nog att göra med att skritta med mig på i nedförsbackarna...

Jag skrev inte att det skulle vara i gallopp. Inte på en 3 åring!
Det kommer låååångt senare.
Ursäkta om jag uttryckte mej oklart.
Givetvis börjar man i skritt och sedan trav!

Jo, men som jag redan har skrivit så satsar jag på att rida mest ut nu men iom. att han skall ridas på treårstestet så måste jag hitta ett sätt där jag kan visa honom på en ridbana i samtliga gångarter utan att det känns med livet som insats! ;)

Ska den säljas? Eller varför är det viktigt att den går 3-årstestet?
Om det var min o jag skulle behålla, skulle jag nog träna vidare till kvalitén istället. Den kanske är mer "klar" då och får bättre omdömen då, istället för att jäkta till 3-årstestet och kanske få dåliga omdömen.

Hakar på din fråga här!

Har 2 gånger nu ridit en häst som blir extremt låg i formen. Första gången jag red henne var det stökigt på banan (många hästar, en som tränade hoppning och en hingst som attackerade staketet längs ena sidan) och hon krullade ihop sig som en ostbåge med näsan i backen och bara ångade på!

Idag var vi själva på banan, så hon var lugnare. Då gick hon högre med huvudet, iaf i skritt och trav. När hon slänger sig ner så tar jag uppresande tygeltag och driver framåt.

Hon är extremt känslig i munnen, hon flög iväg några gånger och när jag reflexmässigt tog i tygeln så nitade hon och lättade fram. Däremot när hon blir sådär låg så lyssnar hon inte på tygeltag. Vad har de gjort med henne?? Är det gramanridining som gjort henne sån? Hon har 02 inbränt på halsen, så jag antar att hon är 7 år, hon är lätt på hjälperna annars och flyttar lätt för skänkeln.

Provade lite galopp, i vänster gick det ganska bra, jag fick upp huvudet på henne, sen blev hon stressad och dök igen.
I höger varv har hon lite svårare och störtdök när jag bad om galopp. Hon stod faktiskt nästan på näsan! :crazy: Snubblade till, men höll sig på fötter.

Tips och trix hur jag ska rida, fortsätta som förut? Hon var bättre idag.
Helst hade jag velat ta ut henne på tur och galoppera ute, det borde väl få upp näsan på henne.

Hakar på din fråga här!

Helst hade jag velat ta ut henne på tur och galoppera ute, det borde väl få upp näsan på henne.

Så varför gör du inte? absolut det bästa, motorn kommer bakifrån "naturligt"och yttre miljö lyfter upp henne... Är hon dessutom "så gammal" så kan du ju rida längre pass, rid ut i alla gångarter , passa på att flytta lite sidvärts ute också, ställa lite åt båda hållen mm
Även "mkt" sidvärts på banan.
I övrigt är övergångar det allra bästa på en dykare, när man nu talar om en mer RIDBAR häst . Så att tyngdpunkten hamnar bak och mellan alla gångarter rätt utfört så lättar de fram. Hon låter ganska fullblodig av din beskrivning:angel:
Jag rider inte på graman, men min hon är extremkänslig och överdrivet lyhörd så det är mkt känsla som gäller , övergångar med sitsen. Jag har jobbat med henne sen hon var 3 då hon är "naturligt "låg. NU som 7 åring börjar hon orka och fatta att man faktsikt kan gå högre, när vi nu har börjat med samling...för man ska ju inte gå och "bära" omkring dem heller.
/bonde456

(..) Sen gick hon på bete , samt stod tills i januari nu pga en hagincident och när vi sen började rida som 4 åring så Voila´vilken häst. Balansen fanns och hon bär halsen jättebra, har ett otroligt register och mkt naturligt tramp och påskjut med väl undersatt bakben. det var det sistnämnda som ställde till "problem" för oss ifjol då hennes bakkärra var mer färdig och "för bra" för fronten.

Tycker att det här låter som den klart sundaste inställningen. Att hästen "ska" på treårs-test kanske inte är det mest optimala för just den här hästen. Det är ju ändå individer vi pratar om, som växer och utvecklas olika. Har den inte balans så har den inte, och att börja härja med den vid tre års ålder känns rätt stressat.

Som lite tillägg till både det här inlägget och mitt eget (kan fortfarande inte släppa att det uppresande inte skulle fungera! :rofl: ) så när man tar det uppresande brukar jag fokusera på att man kommer åt tyngdpunkten - känner att tygeltaget går igenom ända till bakdelen. Första gången kanske det krävs att huvet hamnar i stjärnkikare och att man får vara väldigt tydlig, och det kanske är så man får rida ett tag tills den börjar hitta egna balansen igen. Men just att man genom att ta upp huvudet flyttar tyngdpunkten från framdelen känns som den viktiga nyckeln! Enligt mig iaf! ;) Och det har funkat mycket bra för mig och pålle (i kombination med många andra pusselbitar som sagt).

det är en 3 åring vi pratar om.

Eastwick: jag skulle gå på det flera redan pratat om. Rid mycket där du känner att det funkar - du nämner skogen osv. Tror mycket av det du upplever på banan handlar om dålig framåtbjudning på hästen, parat med unghästbalans. Att ta ner tempot kan vara en väg. Att hela tiden aktivera hästen är en annan, inte mala på varv på varv, utan gör övergångar till skritt emellan osv.

Så varför gör du inte? absolut det bästa, motorn kommer bakifrån "naturligt"och yttre miljö lyfter upp henne...

Det gamla vanliga problemet när man rider andras hästar är att man inte får göra som man vill. :p
Befinner mig dessutom i utlandet och här rids det nästan bara på bana. Många av hästarna här skulle behöva komma ut och galoppera på rejält...

jaha ja, fattade inte att du inte vår "på orten" :rofl: nä det är sant, rida andras kan ställa till en del -jag har ju tur att jag bestämmar vad som ska göras ;-) Är lättare att jobba dem efter egen känsla och hästens behov Då får du kämpa med övergångarna då:crazy:

Skönt att veta att min idé inte var åt helvete iaf, snart nog ska jag rida egen häst och bestämma själv!

Jo, visst är det säkert så, jag har ju testat nu att dra ned på tempot ganska rejält och då fungerar det bättre, en del av problemet är att han faktiskt bjuder framåt ganska bra! Inte ofta man får sitta och ptroa en bebis... inte så att han är het direkt men pigg och glad. Jag ser ju dessutom skillnad när jag tömkör honom att om han får gå i det tempot han själv väljer vilket är ganska friskt, så blir han i framvikt även där. Bromsar jag däremot upp honom blir han mycket lättare och rörligare.

Jaja, har iaf. skaffat en pilot som kan rida honom på testet om jag själv inte vågar. ;)

Här kommer en bonusbild på honom, har tyvärr inte lyckats få till någon riden...

BransSierraBlueochSaimen090.jpg

Fin häst!
Inte direkt byggd i nedförsbacke, så det där får du bukt med rätt snart det är jag övertygad om. :)

Tack! :) Bilden luras nog lite, men han är definitivt inte byggd i nedförsbacke.

Ta det du lungt...jätte fin häst! :)

Ut i skogen och rid rakt fram bara i raskt tempo, galoppa mkt!

Gör underverk på alla hästar, men är ett måste tycker jag på unghästar, annars blir det lätt så som den situation du nu beskriver.

Upp med huvudet på honom och sen fram bara! han ska kliva på ordentligt!
Och var noga med att du inte sitter och tjyvhåller.

Ge honom tid, det kommer vända.

Jo, helt rätt, bara testet är över så skall han få välförtjänt vila några månader och så får vi se sedan hur det verkar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka