Lägre än Glocalnet...

Eastwick

Trådstartare
Skämt åtsido, jag behöver tips och peppning!! Treåringen som är under inridning blir så låg i formen så jag är rädd att han skall snubbla omkull... Ja, jag är lite harig just vad det gäller snubbliga hästar och han har eg. inte snubblat något större... än... ;) I skogen är han mycket bättre så jag satsar på att rida mest där nu framöver men han skall visas på 3 årstestet och där lär jag bli tvungen att rida på bana. Ute på väg tenderar han att bli låg men där har jag ett stöd på bettet och något att jobba med så där känns han inte så otäck men på banan kan han släppa helt, pigg och framåt, han kan springa hur fort som helst med näsan mellan frambenen! Fattar jättegärna galopp, dock galopperar jag bara en långsida då min ridbana lutar lätt och jag inte vill göra det ännu svårare för honom genom att galoppera i utförsbacke också.

Jag vill ha en stjärnkikare isället!!! :angel:

Sv: Lägre än Glocalnet...

Tilläggas kan att han är jättefint musklad och rids bara korta stunder så att han inte skulle orka känns inte helt som om det är enda orsaken.

Hästen har ju antagligen den formen för att då kan den hålla balansen. Du kan ju aldrig mecka med formen på en treåring, för att du tror att den ska snubbla.

Sätt på ett fegsnöre att hålla i, ta på en väst och vad det gäller hästen så erbjuder du stöd. När hästen sedan förstår skänkel så kan du bara driva på lite mot stödet.

Och så ofta kan jag inte påstå att jag sett hästar "stå på mulen".

Jo, du har säkert rätt i mycket! Fast fegsnöre hjälper ju knappast om hela hästen tippar!!

Hej! Det är ju inte så bra om han är FÖR låg som du säger. Lyft upp honom bara? med tyglarna? Hitta ett bra tempa och lyft.

Lycka till.

Har du någon bild på när hästen rids? Skulle vara intressant att se hur lågt han verkligen går. :)

kl.
En av fjolårets treåringar var som en myrslok med lång hals och liksom balanserade, pendlade med huvudet och var allmänt otäck, Dock var hon lydig och trevlig med fina gångarter. Sen gick hon på bete , samt stod tills i januari nu pga en hagincident och när vi sen började rida som 4 åring så Voila´vilken häst. Balansen fanns och hon bär halsen jättebra, har ett otroligt register och mkt naturligt tramp och påskjut med väl undersatt bakben. det var det sistnämnda som ställde till "problem" för oss ifjol då hennes bakkärra var mer färdig och "för bra" för fronten.
Tänkte aldrig att detta skulle komma fram;-) hoppades förstås men det är som om hon är bytt ut.

Så det gäller att inte rida för mkt på sin häst i detta tillstånd då jag gissar att han växer i sig själv, dessutom är det bättre att rida lite i undertempo så att han hittar balansen och kommer mer bak i vikt , om du jagar på honom så blir det bara värre. Bra är även att promenera honom, även uppsuttet i skogen över stock och sten på ganska långa tyglar så han får koll på sin kropp och också måste balansera sig.
Lycka till:-)

Vad skönt-en syster;)..
Mitt lilla sto gör preciiis som din, fast det har blivit bättre...
Jag tror nog att man lite grand måste påverka och "lyfta" upp lite lätt, för att få hästen till ett stadigt stöd.
Hon är dock i dagsläget väääldigt pigg och lite springig..
Hoppas att det kan vara så att dom efter vila växer i huvud och kropp och detta försvinner av sig självt utan att man behöver inverka.

Risken med lite låga hästar är ju att man som ryttare blir lite hållande, därför tycker jag det är bättre att rida på lite framåt för att få med bakbenen och va väldigt lätt i handen. När de är tre år tycker inte jag att de behöver gå i form till varje pris, jag vill hellre ha en bra framåtbjudning. Sen kan man ju hoppas att den växer sig lite mer jämnhög. Skulle som sagt va kul att se en bild hur den ser ut under ryttare.

Jag tycker nog inte att det verkar som ett stort problem, tycker att en häst kan få söka sig så mycket den vill neråt och framåt Så Länge Den Har Ärliga Avsikter, helst ska han ju suga lite på bettet. Har du provat att rida honom utan bett på banan? på kapson eller nåt? Kolla om du kan få mer stöd på de. Låt honom utforska sin egen balans och form, rid inte för länge och för mycket på bana utan ut i skogen så mycket som de bara går, så kommer han nog hitta en balanserad form. Det kan hända att han behöver lite hjälp i framtiden med att komma upp lite i formen, va noga med att du inte sitter med en låg hand, utan ha den öven mankammen så du lämnar plats uppåt för hals och rygg. Sen ska ju formen komma bakifrån, så gör många gångarts och tempoväxlingar, så tror jag de kommer lösa sig av sig själv! Lycka till!

Svarar alla här, har haft mycket i helgen så jag har inte hunnit med lilleman men skall ut och testa lite olika tips här idag.

Det som verkar bäst är nog som någon sa att bromsa ner lite igen för att han skall hitta sin balans. Att rida på framåt har jag ju gjort men utan verkan, då han släpper all kontakt med bettet, ramlar på bogarna och bara springer. Han blir alltså inte låg framåt nedåt utan känns snarare som om han inte har något skelett i halsen utan kan få sin näsa helt upp under ganashen... :crazy: Vilket händer om jag försöker använda uppresande tygeltag.

Skall försöka få tagit lite bilder så ni skall få se vad jag menar!

Jag har faktiskt själv suttit på en unghäst med liknande tendenser fast värre som stod på huvudet ut genom grinden på paddocken. Den gången gick det bra, han kom på fötter igen efter att ha sprungit 3-4 meter på framknäna men episoden har satt sina spår. Jag är livrädd att något liknande skall hända igen. Kalla mig kärring om du vill! ;)

Dagens ridning avlöpte dock väl, jag testade som någon sa att trava långsamt och voila!! Plötsligt hade jag en häst som visserligen tenderade till att bli väl låg ibland men på det stora hela bar sig mycket bättre och fick ett fint lätt stöd med en bra grundform. Nu fick det bli på bekostnad av galoppen idag men bara han får stärka sig här så kommer nog galoppen också. :laugh:

Öh, är det verkligen så illa? Låter helt sjukt att den hamnar under ganaschen istället för upp om man tar uppresande! :crazy:
Har du bara testat plocka upp litegrann då eller verkligen lyft upp hästhuvudet? Ibland får man ta tygeltaget uppåt/framåt för att det inte ska bli bakåtverkande.
Min pålle som visserligen inte har så många andra likheter med din har också varit en "dykare" som gärna hamnat långt bakom hand och väldigt låg fram och har man längt tyglarna har nosen bara hamnat ännu mer bakom. Det har mycket med ridningen överlag att göra upplever jag men en del i det hela har varit att verkligen "ta upp" hästen ur form och sen påminna den att gå kvar där, försöka att aldrig ta tygeltag bakåt utan snarare påminna ofta om uppåt.

Jag brukar fokusera på att driva hästen framåt med säte och skänkel för att sen fånga upp hästen in i tyglarna. Tycker det är viktigare att ta gångarterna en i taget, börja med skritt, sen trav och sist galopp. Att hästen går i låg form är bra eftersom den knappast skulle klara av en hög, däremot är det aldrig bra att de går med så lågt huvud pga som du säger risken för att den snubblar och i värsta fall går omkull. '

Mitt råd är att fokusera på bakdelen, försök få igång aktiviteten där genom tex flytta bakdelen för skänkeln (tänk på att du inte ska ha några krav på form i detta stadie, bara att hästen flyttar bakdelen). En bra övning är att när du närmar dig staketet/väggen ber hästen gå på ett större voltspår med bakdelen och på ett mindre med framdelen några meter och sen när du når ridbanans väg återigen följa samma voltspår. (Hästen rätar alltså upp sig och blir rakställd under det sidförande arbetet) När väl bakdelen arbetar brukar de inte hänga sig lika mycket i tyglarna och du kan börja fokusera på ridningen istället :idea:.

Som lite tillägg till både det här inlägget och mitt eget (kan fortfarande inte släppa att det uppresande inte skulle fungera! :rofl: ) så när man tar det uppresande brukar jag fokusera på att man kommer åt tyngdpunkten - känner att tygeltaget går igenom ända till bakdelen. Första gången kanske det krävs att huvet hamnar i stjärnkikare och att man får vara väldigt tydlig, och det kanske är så man får rida ett tag tills den börjar hitta egna balansen igen. Men just att man genom att ta upp huvudet flyttar tyngdpunkten från framdelen känns som den viktiga nyckeln! Enligt mig iaf! ;) Och det har funkat mycket bra för mig och pålle (i kombination med många andra pusselbitar som sagt).

kanske på en äldre häst, men denna är 3 år. Då flyttar man inte så mkt bakdelar och än mindre harvar runt på volt . :angel:

Att flytta bakdelen nån meter anser inte jag är för höga krav eftersom inga krav på form finns, sen anser jag att man visst kan träna på volter, storleken däremot måste tas hänsyn till, det handlar ju inte om att träna böjning som hos mer rutinerade hästar, utan att lära hästen att förstå hjälperna. Tycker det då är värre att man låter hästen gå med huvudet mellan frambenen om det finns risk för att den skall snubbla omkull....

Lite av problemet kommer redan i skritten, jag vågar inte jobba honom för mycket på kort tygel i skritten då han har en STOR och jätterörlig skritt men där han tyvärr börjat lägga in passinslag sedan jag börjat sitta på honom, även här en balansgrej skulle jag tro. Korta bitar innan jag går igång i trav bara för att få fångat upp honom lite men inte mer. Alltså får jag ta allt bärjobb i traven istället.

en 3 åring på våren ska kunna (om man 'är väl förberedd)kunna start och stopp och gå med ryttare i alla gångarter, att sen lära "dem förstå" hjälper på voltspår(för de är ju inte många som har tillgång till ridbana större än 20 m bredd) är de inte tal om, De ska vara styrbara så visst kan de svänga runt och gå snett igenom mm Men för en häst som är under inridning och inte ännu har hittat sin balans finns det ingen som helst logik i att vända runt på volt med ryttare på. Oavsett "om det inte är frågan om böjning" så är det ju ett böjt spår..Den hästen ska gå rakt fram(allra helst ute så den "har lite att titta på" och mer självmant håller huvudet uppe.) för att hitta sin egen balans i ett välanpassat tempo och när den kan ,orkar och hittar sin egen takt samt växer i sin kropp så kommer huvudet upp.

Eastwich: ska din häst visas på treårstestet? Vi ställer av våra ganska fort efter och låter dem stå (bete) i minst 3 månader och växa färdigt och mogna/bearbeta vårens nya kunskaper.
I denna åldern rider man inte genom problem , visst kan man ta nåt uppresande tygetag(rakt upp-inte bak och var noga att berömma om den kommer upp även om den dyker ner igen) men om hästen inte orkar detta genom ryggen så kan det bara bildas olustkänslor.Hästen har ju fullt upp att anpassa sig till dig ändå:grin:Är hästen lydig annars och förstår vad du vill? Så jogga på fram till vilan men utnyttja ändå registret om den har lätt för tempovxl och ta tag i ev problem till hösten ,man kan gärna börja visa den sen blivande 4 åringen för intruktör.
Skritta på lång tygel (eller halvlånga), så länge hästen sköter sig:devil: så han får jobba genom kroppen-att han ska korta sig nu medför spänningar och det är ju hyfsat onödigt Och se till att du inte "bär" honom i traven....det är väl där det svåra kan vara, att våga rida dem i djup "form" utan att hänga i tygeln..För som sagt så är det ju inte frågas om någon form ännu men om han nu så gärna vill vara där:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka