Sv: Lagom .

vad gör det för skillnad på grund & groov 125 / 90 ?
för/nackdelar .
jag blir ju helt vilsen i alla matsäckar som finns :S haha

Skillnaden är att det är mer protein i Krafft groov 125 än i 90 ;) :D

Jag har Krafft Groov 125 till min pålla plus Krafft Protein som är rena proteinbomben :p Jättbra för då behöver man bara ge jättelite och ändå märker man stor skillnad:bump:

okej . så skillnaden mellan grund & groov är proteinet ?

hon har tränats dåligt slutet av sommaren & fram tills jag köpte henne i december, därav dåliga muskler,
hon har satt mycket fina muskler som inte fanns innan nu i höst/vinter.
Så ingen skada utan bara massa gräs & ingen speciellt seriös ridning.

nej, det enda jag vet om hösilaget är att det är torrt & jättefint :)

har provat müsli på min förra ponny , såklart tsm med havre , de funkade jättebra, de kanske är ngt eller? inte alls kanske ??
(vas skulle jag göra utan dej :P haha :rofl: )

men vad gör du förresten här? har du lämnat min andra tråd? du är den ända som är där ju!!! jag har ju lagt ut lite "före" bilder nu :) haha, så försvinn här ifrån :rofl: :rofl:

Börja du med att höja hösilaget och byta till Groov 125 när säcken är slut ;) Det finns mängder med fodersorter och säkert massvis som är bra, men egentligen behövs en analys på hösilaget för att Veta att hästen får i sig vad den behöver och vilket kraftfoder som bästa kombineras ihop med just detta hösilaget.

Var glad att du inte ger Kraffts REHAB-foder som jag ger, lägger 600 spänn i månaden bara på det.... :crazy: (har häst som varit allvarligt skadad och tappade massa vikt efter operation) trots att jag har ett jättebra hösilage.

:D

Gonatt!

600!?!?!?! :eek: :eek:
Då hade jag bara haft råd & äga fodret & ingen häst :P haha
tack för tipsen ! God Natt på dej! Jag stannar nog ett tag till !!!

600!?!?!?! :eek: :eek:
Då hade jag bara haft råd & äga fodret & ingen häst :P haha
tack för tipsen ! God Natt på dej! Jag stannar nog ett tag till !!!

*hostar* hon äter inte enbart Rehab... :angel:
Allt som allt landar väl hennes foderkostnader just nu, borträknat hösilaget, på minst 8-900 kr/månad. Men det är en uppfodringsperiod! Hon tappade enormt mycket i vikt och det kräver massvis med mat att gå upp igen. Jo, rik blir man inte på den här hobbyn... Men som tur är så är detta i vanliga fall en ganska lättfödd häst, så efter sommaren kommer hon förhoppningsvis vara i gamla kängor igen, då jag kunnat ge 14-15 kg hösilage och bara nåt halvkilo havre, om värden är bra i hösilaget.

Säg till om du undrar nåt annat!
(om du vill sänka dina kostnader för foder skulle jag prova att sänka kraften lite till 1-1,5 kg groov nu när du ökat hösilaget med 3 kg. Jag tror knappast hästen blir annorlunda mentalt, men i värsta fall är det ju bara att öka maten igen.)

Säg till om du undrar nåt annat!
(om du vill sänka dina kostnader för foder skulle jag prova att sänka kraften lite till 1-1,5 kg groov nu när du ökat hösilaget med 3 kg. Jag tror knappast hästen blir annorlunda mentalt, men i värsta fall är det ju bara att öka maten igen.)

Idag så slängde jag in ett kilo extra i varje påse (på morgon, em & kväll så nästan varje) .
Jag vet att många är lite mot att öka så fort , men jag tycker inte att 3 kilo extra hösilage är så mkt :P haha .
så, hur mycket får hon nu ? räknat i hö . jag försökte räkna som du men de fungera inte :S:S vill du? :) haha

Att öka 3 kg hösilage när hästen redan är invand på hösilaget tror jag inte är nån fara alls!

hehe du menar hur mycket 12 kg hösilage är omvandlat till hö, om man tänker på torrsubstans?
Tja om vi gissar att hösilaget nu hade ts 70% och hö har ts 86% så blir 12 kg hösilage 12 x 0,70 = 8,4 kg ts.
prova ett antal kilo hö och se när det stämmer, tex 10 kg hö 10 x 0,86 = 8,6 kg ts. Ungefär samma.
12 kg av ett mycket torrt hösilage med runt 70% torrsubstans motsvarar alltså 10 kg hö, sett till torrsubstansen då. Sedan måste man också räkna på näringen, om man då har analys! (det är det roligaste :d )

Nu hängde du väl med på hur jag räknade? Du lärde väl dig räkna med procent i skolan? ;)

Okej =)! tack så mycket!

Skolan var aldrig speciellt skoj varken i 7-8 eller 9an, & då speciellt matten som var sååååå tråkig & en sååån sur mattelärare, så det blev inte mycket mattelektions besök under dom åren, ( vilket jag ångrar nu när jag börja på gymnasiet, ! GUD VAD SVÅRT ALLT ÄR!! :eek: :eek: )

hehe men detta är lyckligtvis enkel matte, om man bara hänger med på alla termer.
tex hur många kilo ts är 10 kg hö?
Jo 10 kg hö med ts 84% (allt hö har ungefär 84% ts) blir 10 x 0,84 = 8,4 kg ts.

Träning ger färdighet ;) :bow:
Den här matten är Enormt mycket roligare än skolans! :bump:
Lära sig räkna foderstat är kuuuuuuul :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 553
Senast: Irival
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 881
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 720
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 821
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka