Lagom som buffert?

@tolksele, @Muninn med flera. Jag bor ju alltså så till att buköppning som exempel inte är praktiskt genomförbart så ur den aspekten går försäkring bort. Dessutom har jag möjlighet att åka till finsk klinik vilket är mycket billigare än svensk dito. Min tanke med 10 000 per häst är att det då alltid finns 30 000 tillgängligt till veterinärkostnader, sannolikheten för att alla tre behöver mycket vård samtidigt är inte jättestor.

Avlivning kan jag alltid betala för då det för mig inte blir jättedyrt, bränsle till grävmaskinen, 500kr till länsstyrelsen för tillståndet och så lite fika till den som sköter bultpistolen. Har även råd med dyrare alternativ om det behövs (mitt i vintern till exempel).

Till sist så har jag fler sparkonton så det finns mer pengar om det skulle behövas men jag vill ha ett särskilt till hästarna för att enkelt kunna öronmärka pengar. Generellt brukar jag inte behöva ta från hästkontot (har nog bara hänt när jag köpt någon sadel, betong till plattan i lösdriften och inköp av en häst) utan har till exempel i år betalt alla fyra klinikbesök med pengar från det vanliga lönekontot. Jag strävar efter att det är så det ska funka normalt sett.
 
@Cilva Du sparar alltså specifik till hästarna och deras större/oförutsedda kostnader? Men helst lönekontot? Rätt tolkat? :)
I så fall tänker vi precis lika :grin:
 
Ponnyn har ett eget sparkonto och jag tycker det är viktigt att ha en buffert separat för hästen.

Men hur tänker ni andra?
Har ni separata "hästpengar" och vad använder ni dem till?
Hur mycket är lagom?

Jag har ett sammanlagd buffert på ca 40 K, inget är öronmärkt för ponnyn utan det är pengar jag kan använda när utgifterna råkar överstiga inkomsten. Ponnyn är veterinärvårdsförsäkrad 50 K samt har en fjantigt låg livförsäkring, då försäkringsbolaget hävdade att jag inte kan ha vet utan liv (?!). Nåväl, premien är en spottstyver ändå...

Jag håller med @DarkInNight dock om att man alltid bör ha pengar nog för att kunna avliva hästen om det behövs.
 
Ponnyn har ett eget sparkonto och jag tycker det är viktigt att ha en buffert separat för hästen.

Men hur tänker ni andra?
Har ni separata "hästpengar" och vad använder ni dem till?
Hur mycket är lagom?

Jag har ett sammanlagd buffert på ca 40 K, inget är öronmärkt för ponnyn utan det är pengar jag kan använda när utgifterna råkar överstiga inkomsten. Ponnyn är veterinärvårdsförsäkrad 50 K samt har en fjantigt låg livförsäkring, då försäkringsbolaget hävdade att jag inte kan ha vet utan liv (?!). Nåväl, premien är en spottstyver ändå...

Jag håller med @DarkInNight dock om att man alltid bör ha pengar nog för att kunna avliva hästen om det behövs.
 
Cilva bor liksom jag i norra norrland, och här uppe är det tyvärr så att om hästen är så dålig att den behöver buköppnas...ja då är det kört. Närmaste ställe som buköppnar är Uppsala. Så lång resa klarar inte en så sjuk häst...

Tack, nu blev jag påmind om att inte flytta norrut när jag fortfarande har häst. Det måste ju kännas jättejobbigt!
Jag bor 40 minuter från Helsingborg, och har massvis med kliniker runt om att välja på. Herregud vad bortskämd man blir alltså.......
 
Tack, nu blev jag påmind om att inte flytta norrut när jag fortfarande har häst. Det måste ju kännas jättejobbigt!
Jag bor 40 minuter från Helsingborg, och har massvis med kliniker runt om att välja på. Herregud vad bortskämd man blir alltså.......

Jag tror man vänjer sig. Det är ju inte strösslat med vårdcentraler och sjukhus till oss människor heller :D
 
Jag tar allt från personkontot när det gäller hästen. Skulle det vara några större summor så har jag även sparkontot att ta ifrån, men brukar inte hända särskilt ofta :)
 
Ponnyn har ett eget sparkonto och jag tycker det är viktigt att ha en buffert separat för hästen.

Men hur tänker ni andra?
Har ni separata "hästpengar" och vad använder ni dem till?
Hur mycket är lagom?

Jag har ett konto för löpande hästutgifter, där jag sätter in samma summa varje månad och tar ifrån till stallhyra, försäkring (endast vet-vård), vaccinationer, hovslagare, träning, tävling, vanliga förbrukningsartiklar mm. Det kontot går plus 10 månader per år och lite minus då jag halvårsbetalar fakturan till försäkringsbolaget. När det är mycket plus brukar jag unna mig någon dyrare kurs eller något lyxigare i utrustningsväg till mig eller hästarna.

Utöver det har jag ett långsiktigt sparande för stora hästutgifter. Det är i stället för livförsäkring (lättare att argumentera med mig själv än försäkringsbolaget om att pengar ska betalas ut :cool: ) så att det finns pengar till ny häst den dagen det behövs. Kan även användas till betäckningskostnader om jag väljer att ta föl. Eller om/när jag behöver byta ut min transport, eller köpa ny sadel eller något annat dyrare. Där är målet att ha närmare 100 000:-, men det är en bit kvar.... Förhoppningsvis så lever båda hästarna och transporten länge till!
 
Tack, nu blev jag påmind om att inte flytta norrut när jag fortfarande har häst. Det måste ju kännas jättejobbigt!
Jag bor 40 minuter från Helsingborg, och har massvis med kliniker runt om att välja på. Herregud vad bortskämd man blir alltså.......

Det är en mycket stor nackdel tycker jag. Inte kanske just för buköppningar då, men bristen på kliniker överhuvudtaget är en enorm nackdel och verkligen något man bör tänka på om man funderar på att bli Norrbottning med häst.

Jag har ca 30 mil enkel väg till närmaste klinik. Alltså till en helt vanlig och inte alls märkvärdig klinik... Ska min ponny röntgas, få tandvård, genomgå en klinikbesiktning, hältutredas osv så måste jag alltså åka 60 mil totalt. Veterinärer överlag är det dåligt om, det är först nu på senare år som vi ens har två veterinärstationer - en DV och en privat. I Norrbotten finns bara två kliniker, båda vid kusten.

Jag blir verkligen smått avundsjuk i hästvårdtrådar där trådskaparen skriver något i stil med att hn ska besöka "den andra kliniken" eller begära utlånade från "en tredje veterinär". Ah gudars om man kunde göra så själv!:D
 
Driften går från lönekontot. Sen har vi inget speciellt häst eller djurkonto utan ett vanligt sparkonto för allting. Vi vill ha minst 100 k i buffert.
 
Buffertkontot är väl uppe i närmare 40 K just nu för två hästar. Den ska upp till 100K har jag tänkt.
Det är tänkt att det ska vara för allt egentligen. Så som mat, utrustning etc om lönen inte räcker. Driften tar jag av lönen så långt det går och det gör det för det mesta.

Jag har dem dessutom fullt försäkrade. Jag har två fjordhästar som då ligger i understa försäkringsklassen.
Det är alltså väldigt billigt för mig att ha dem försäkrade. Skulle väl säga att försäkringen ligger på 3000-4000 sammanlagt per år, för två hästar.

Trots riktigt bra försäkring har det visat sig vara väldigt dyrt att ha häst på klinik. Hade ena hästen inne 2-3 dygn för kolik på SLU och fick betala 14.000:- trots att försäkringen givetvis tog sitt.
Bara detta är alltså närmare hälften av bufferten!!!

Tänker speciellt på er som har oförsäkrade hästar med buffert istället. 30.000 hade jag alltså inte kommit undan med på något så vanligt som kolik och så "lättbehandlat" jämfört med kanske en stor skada men god prognos och lång klinikvistelse.
Jag menar INTE att man måste ha försäkrat, verkligen inte, men kanske ha en mer realistisk buffert eller vara mer inriktad på att även en skada med mycket god prognos är något man kan tänka sig avliva sin häst för. Jag tycker inte att det är fel att vara så krass men man bör vara medveten om sina val.

Sedan är det stoooor skillnad på kostnader att bo i Uppsala / Stockholm som jag gör och i vissa andra delar av landet. Den andra hästen stod 1 vecka på klinik i Halland med stor benskada och aggressiv behandling och kostade "bara" 9.000:- för mig.

Kommer också välja bort buköppning på min kolikhäst om jag kommer dit. Har nära till SLU men en buköppning ger ju inga garantier för att det inte ska komma tillbaka och eftersom han är kolikhäst med svårdefinierad orsak får han sluta sina dagar om det blir så. Här är jag väldigt krass.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 965
Senast: Bubbla
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
911
Senast: Zpunk
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 759
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp