Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan är fylld av IGP/IPO-titlar, så det är absolut inte som att jag väntat mig att hon skulle vara en lugn och fin nallebjörn, och jag har väldigt mycket tid för henne än så länge (arbetar endast halvtid och kommer göra det ett tag framöver). Jag märker självklart när hon är helt slut, så som endast sker när hon har varit iväg på riktigt jobbiga grejer t.ex. gå i storstan eller sprungit i skogen hela dagen. Men nu snackar vi i vardagen. Vi promenerar kanske 1,5-2 timmar om dagen i varierande terräng och tempo, spårtränar 1-3 gånger i veckan. Lydnad kör vi i princip varje dag men det kan variera mellan 10 minuter och 40 minuter på passen, ibland kör vi då två kortare lydnadspass. Lydnadspassen består av allt ifrån fotgående, runda koner, platsliggning med störning osv. Vi har precis börjat med specialsök så det tränar vi varje dag just nu (dock kortare pass, max totalt kanske 20-30 minuter om dagen). Uppletande kör vi minst 4 dagar i veckan, men ofta kortare pass då hon lätt börjar leta pinnar efter några skick Hon träffar andra hundar och människor regelbundet, får ofta följa med när vi ska iväg och miljötränas på olika ställen. Går kurs 1-2 gånger i veckan.
Hon blir alltså nöjd efter aktivitet, och hon har inte direkt svårt att koppla av om man säger till henne att det är vila, men jag upplever inte heller att hon är speciellt trött. Hon är alltid up for it om vi skulle göra något annat direkt. Normalt lägger jag kanske 3-4 timmar om dagen på henne, det känns ju spontant som att det ska räcka till vardags men jag vet ärligt talat inte. Fysiskt utmattad förstår jag att hon kanske inte blir så lätt, men det känns som att hon inte blir jättetrött av spår eller sök heller? Jag vill ju inte överarbeta henne, men inte understimulera heller..
Hon blir alltså nöjd efter aktivitet, och hon har inte direkt svårt att koppla av om man säger till henne att det är vila, men jag upplever inte heller att hon är speciellt trött. Hon är alltid up for it om vi skulle göra något annat direkt. Normalt lägger jag kanske 3-4 timmar om dagen på henne, det känns ju spontant som att det ska räcka till vardags men jag vet ärligt talat inte. Fysiskt utmattad förstår jag att hon kanske inte blir så lätt, men det känns som att hon inte blir jättetrött av spår eller sök heller? Jag vill ju inte överarbeta henne, men inte understimulera heller..