lägger tungan över bettet

M

mellie85

jag är medryttare på ett fullblod som när han blir stressad lägger tungan över bettet, trodde först att det var min hand som var för hård o bytte till ett mildare bett (ett tjockt gummi2-delat) det funkade relativt bra i början men så fort han blir stressad så lägger han tungan över bettet, rider vi dressyr på ridbanan så gör han aldrig det endast när han är på tävlingar,träningar och i ridhuset eftersom det är där han blir så stressad.
Han har gått galopp innan då la han oxå tungan över bettet och då hade dem nån rem lr något sådant :confused:
vad finns för alternativ? nytt bett igen? skulle gärna kolla hans tänder men hur mycket kostar det?

Sv: lägger tungan över bettet

Tjocka bett är inte milda.. Tvärtom.
Oftast så ligger ett smalare bett snällare i munnen om det inte är för långt.

Tänderna måste man givetvis kolla regelbundet på sin häst oavsett vad det kostar.
Nu brukar det inte vara dyrt att kolla tänderna.
Nån hundralapp. sen kan det kosta allt mellan himmel och jord att åtgärda tänderna men det brukar i normalfallet bli förvånansvärt billigt.

Jag har en nu och haft en tidigare som lägger tungan över bettet vid stress. Det blev mkt bättre tyckte jag när jag bytte till smalt, odelat tränsbett. Sedan brukar jag rida ut med bettlöst. Hackamore kan också funka. Och givetvis måste tänderna kollas. På den förra var tänderna faktiskt en bidragande orsak att hon lade tungen över bettet. Den nuvarande gör det när hon blir nervös. Jag försöker också göra ridningen så positiv som möjligt förstås. Mkt beröm så fort hon gör rätt.

Sen finns det olika tungfelsbett och tungband.

finns även tungfelsgummi som man sätter på det "vanliga" bettet, kostar några tior. är hästen liten i munnen så kan man göra ett eget av en bit skinn.

vår veterinär bruka ta mellan 800-1500 för att kolla/åtgärda tänderna, beroende på vad som behövs. behövs inget göras så gör han inget.

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter här och försöker läsa runt lite. Ska skaffa ett nytt bett till hästen, som jag får tävla dressyr med. Har i dagsläget ett...
Svar
17
· Visningar
4 526
Senast: lil-sis
·
Utrustning När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första...
2
Svar
22
· Visningar
1 765
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 095
Senast: Ramona
·
K
Utrustning ja ja har läst dom andra trådarna angående ämnet. men undrar, kan det vara skadligt för hästen om den har tungan över bettet? borde inte...
Svar
1
· Visningar
878
Senast: eigollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka