Lägger svansen på sidan

Brun

Trådstartare
Min kompis bad mig ta reda på varför en häst på ridskolan där hon går alltid lägger svansen åt sidan när han rids. Ponnyn har inte svansen åt sidan när han vistas i hage eller box, bara när han rids. Svansen ligger där exakt hela ridpasset.
Så nu vänder jag mig till er Bukefalister, varför gör han så? Någon som har idéer? :idea:
Tack på förhand! :D

Sv: Lägger svansen på sidan

Det kan bero på problem med ryggen men det kan också vara så att hästen helt enkelt trivs med att hålla svansen så.

Vår ena lyfter sin svans åt sidan när han tycker att något är roligt men han gör det bara just då.

Har fått lära mig att vissa hästar kan göra så för att dom är sned nånstans i kroppen. Hade tagit ut en ET eller kiropraktor och låtit den kika på hästen. :)

Min fd. medryttarhäst la svansen på sidan när hon tycket att något var roligt och när hon blev uppstressad <:

min ena har svansen åt vänster o det beror på att han är eller snare har varit rejält sned. När ET tittade på honom skiljde det flera cm mellan höfterna på honom. Det är mobiliserat men det kommer ta lång o många besök innan muskler mm kommer ikapp o han blir rak igen.

Har fått lära mig att som svansen hålls, så jobbar ryggen/hästen. Finns säkert undantag, men det ligger mycket i det.

Tack så mycket för alla svar! Det var till stor hjälp! :) Skulle gissa på att hästen är sned. Jag tror inte att han gör det av ren glädje. Han ser ganska uttråkad ut på lektionerna, ingen intresserad blick, utan han lunkar tappert på med sänkt huvud. Funderar på att föreslå att de tar ut en kiropraktor som kan kika på honom. Men tack så mycket för svaren ännu en gång! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 720
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Coras star
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 462
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar