Lägger sig i handen...

E

Em_E_liE

Hur gör man för att en häst som gärna "lägger sig i handen" när man rider, inte gör så??

Detta händer mest då vi rider med hackamore några dagar efter varandra. Första dagen och andra dagen kan gå bra om det var länge sedan vi red med hackamoret, men en tredje dag, ja, då är han helt omöjlig.

Han är svår att reglera i tempo och i övergångarna, och blir gärna liggandes kvar i min hand.

Jag vet inte vad jag gör för fel, för det kan mycket väl vara så, det kan jag ju inte säga någonting om. Om det är jag som gör fel eller ej.

Med bett så är han inte alls likadan och han går lättare att reglera i tempo och i övergångar.

(Då kan ni ju undra varför jag rider med hackamore över huvud taget?! Men det är av den enkla anledningen som heter variation! :) Förut red vi alltid med hackamore, då han hade lite problem med sina tänder, men det är bra nu. :) Så nu har vi övergått till bett igen och vant in honom med det, men vid lugnare ridpass, uteritter och vissa dressyrinriktade träningar så har jag hackamoret.)

Men tillbaka till min fråga; Hur gör jag för att han inte ska lägga sig i min hand?

Sv: Lägger sig i handen...

Se till att det inte finns ngt att hänga i. Om hästen kan hänga har du gett den något att hänga i. Var mer rörlig i handen. Svårt, men ett måste!;)

Jag driver och driver och driver, och han driver mig till vansinne vissa gånger. :D Men tycker om han lika mycket för det. :)v

Det är liksom inte det som är felet att jag inte driver tillräckligt, för han jobbar på med bakbenen bra redan från början, men jag får hans huvud i min hand och sen ökar han bara, det går liksom inte att samla upp honom någonting.

Han ökar och lägger sig i handen det går liksom inte att få det till någon riktig ridning. Utan han blir till två delar i en kropp.

Ska nämna att det är mest i traven som han blir tung i huvudet.

Men när man driver ska man, i alla fall av vad jag har lärt mig, kunna få ett sug i handen, inte hela hästen?! :grin: Det går liksom inte att samla upp honom, eller få stopp/ kunna tempoväxla utan att "rycka och slita" i honom, och det är ju inte det jag vill göra när jag rider honom, eller någon annan häst! Han blir järna hängandes kvar i handen och blir gärna kvar i "övningen öka mera".

Jag är inte den bästa på att förklara, så detta kan mycket väl bli rörigt för er som läser och kan, om jag har otur ocskå missförstås väldigt lätt.

först kollar man gasen, sen kollar man bromsen. Halvhalterna gör ju hästen lyhörd. Det räcker inte med en eller två halvhalter, utan måste upprepas under ett helt ridpass.
(tempoväxling)

ett annat tips är att ha en ridplan färdig innan man ger sig ut, och inte bara "spontanrider".

Se till att det inte finns någon hand att lägga sig i. Halvhalter. Låt hästenbära sig själv.

Problemet med det är ju att du gärna får en häst som går bakom hand...

Många dressyrryttare vill ha hästen helt i handen, men man måste vara riktigt stark för att kunna rida den så...

personligen tycker jag att ett hack ska ridas på liknande sätt som en stång = utan stöd. signaler sker med impulser/puls och när jag inte vill hästen något ser jag till att låta den vara - jag söker inte kontakten med hästen utan jag vill att hästen ska söka kontakten med mig. Hästen ska själv hitta sin form. Jag vibbrerar/skakar/pinglar i tyglarna för att "väcka" hästens uppmärksamhet. Om du erbjuder ett stöd (tar kontakt med hästen genom långvarigt tryck/stöd) som hästen kan "hänga" i kommer det bara att eskalera = ni hänger mer och mer i varandra. Om du tar mer och mer så kommer hästen att gå emot mer och mer. Det kanske kan kännas tryggare att helatiden känna hästen i handen, men det bästa är att lära sig av med det. Lära sig att känna hästen utan handen - känna den i hela din kropp. Du måste "släppa" hästens huvud.

Kanske du har någon instruktör som kan visa dig hur du rider på hacket? Det är ganska stor skillnad från tränsbett.

Lycka till!
:)

Senast ändrad:

forts...

Sen låter det som att du inte får igenom dina framåthjälper? Du "driver och driver" och hästen din driver dig till vansinne? Varför driva så in i bängen? Låt hästen vara emellanåt istället - se vad han klarar av att göra själv? Kanske han då hittar lusten att själv gå fram? Det låter ju som att det inte är så svårt att få honom framåt eftersom du ju har problem med att stanna? Låter som att du skulle behöva använda färre och mildare hjälper så att du får en lyhörd häst när du verkligen vill nåt. Om du driver och driver - hur ska hästen veta vad du vill när du vill något annat? För mig handlar inte ridning om gas och broms, utan om kommunikation och vilja. Hästen är en tänkande varelse och inte en maskin - det kan vi ju utnyttja :laugh:. Hur häftigt som helst. Om jag får hästen att vilja det som jag ber den så blir det så mycket lättare att rida. Men det krävs mycket tålamod och träning för att hitta dit. Därför är nog mitt bästa råd till dig att hitta en tränare som fokuserar på kommunikation med hästen - istället för en som vill att du ska lära dig reglera gas och broms på ett fiffigt sätt. ;)

Jag samlar inte min häst genom att driva mer - utan snarare driver jag inte alls när jag samlar. Jag vibbrerar i tyglarna och tänker uppåt med energin. Det låter ganska flummigt, men det funkar mycket bättre än att driva in samlingen in till handen. Jag slipper få en häst tung i min hand och jag sparar på mina och hästens krafter. Hästen gör jobbet själv. Kanske blir det samma sak som att "driva hästen in till handen" - men för mig är det långt ifrån. Ibland kan det räcka med att förändra bildspråket :)

forts... igen :D

Sen tycker jag det låter som att du rider lite för mycket fram. Han tar tag och drar. Du kanske ska prova att tidigare än så säga stopp? Öva några steg skritt, några steg trav, några steg skritt? Då hinner han inte göra annat än att tanka på vad det är du vill. :)

Hehe. Jag sa ju att mitt inlägg lägg skulle misstolkas. :D

Jag menade mest att jag driver tillräckligt! Jag vill inte hålla på och driva på honom när han redan går framåt med bra bjudning själv, utan när det behövs så driver jag. Han har bra bakbensaktivitet, sp jag tycker inte jag ska behöva driva på honom en massa, då blir ha ju lätt springig istället. Sen det här med att han driver mig till vansinne, det är ju absolut inte sant. :laugh: Han driver mig aldrg till vansinne heller, utan det rimmade mest. Men ibland kan det bli riktigt jobbigt när han bara springer iväg, elle rinte lyssnar på mina fina hjälper, utan ibland så bara går han och struntar i mig. :confused: Haha, låter som att jag är värstanybörjaren, och visst alla är barn i början, men det är inte så i detta fall.

Jag ska rida med hackamoret en gång till för att verkligen kunna se vad vi båda gör för någonting så kan jag försöka förklara det för er sedan. :P

Nu är det ju såhär att han liksom lägger sig i hackamoret både när jag har mer mindre eller inget stöd alls i tyglarna, han ångvältar fram i alla fall, någonting som han inte gör med bett. Men bettet är en annan historia...

Okej, du har missförstått mig ganska mycket verkar det som. ;) Men det gör ju inget, är ju riktigt usel på att förklara.

Min häst är ingen lätt häst. Han är het, pigg, busig, lat och vill mer än gärna komma undan arbetet innan vi har börjat, och det är där skon klämmer tror jag. Han springer undan arbetet och lägger sig i min hand.

Han är som en sportbil, sänker ner sig och sen kommer farten.

Du ska driva frammåt och röra på bettet. då får han ingen chans att lägga sig i handen.

Att driva och driva kan verkligen få hästen att hänga sig på handen....

TS: Hade det varit jag så hade jag jobbat med att kvicka upp bakbenen. Du kanske upplever att din häst böjer fint på sina bakben och alltså inte släpar dem efter sig. Men förmodligen behöver den bli kvickare. För att åstadkomma det så är det jättebra att rida mycket övergångar och halvhalter. T.ex. trav några steg - skritta några steg - trav igen osv. Minska antalet skrittsteg för att få snabbare och snabbare baktassar. Prova att lägga in halvhalter, nyansera, öka några steg, minska igen osv. Allt i syfte att verkligen få igång ett arbete i bakbenen vilket resulterar i lättare och finare kontakt med handen.
Ju mer din häst vill springa ifrån dig desto mer noga behöver du vara med övergångarna för att få honom att lyssna på dina hjälper och vara uppmärksam på dig.

Ja, när vi har bett i munnen så går han ju som en klocka. Men med hackamoret spelar det ingen roll vad man gör, han lägger sig i handen ändå.

Sådant tränar vi massor på och visst får man resultat. Men han hänger sig ändå i handen när jag ridit med hackamoret i några dagar, även om dom två första dagarna går super, och jag gör samma hela tiden, eller om jag varierar arbetet för honom så lägger han sig i handen... Han blir seg och vill inte lyssna på mina förhållningar, även om det är det enda vi har tränat på och jag vet att han kan och är jätte duktig så händer det alltid eftr några dagar ridning på hackamoret.

Första dagen går han som en klocka, gör allting precis som när jag rider med bettet, men sen kan det luta utför rätt så fort...

Har kommit fram till att han kanske gör så bara för att?! Även om jag tycker att det låter grymt konstigt, men han har ju verkligen alltid varit så. Förut red jag alltid med hackamore, men nu har vi som sagt överått helt till bett.

Då jag bara red med hackamoret så blev han lika dan, fast lite mer springig, har fått bukt på det nu. :D Men då longerade/tömkörde/bara skrittade jag honom med bett. Dagana efter blev han som ny igen och la sig ingenting i handen. Men nu har han börjat så igen som sagt...

KOmme rnog bara rida med hackamoret en, max två dagar i rad för att slippa problemet. och rida för tränare en tredje dag om han måste gå med hackamoret. :) Då får man ju mera hjälp när tränaren kan se. Nu tränar jag bara för mig själv och har ingen som ser från marken...

Tack för alla svar för den delen. :)

Är du säker på att din häst verkligen trivs med hackamore? Det finns ju ingen anledning att byta mellan diverse betslingar "bara för att". Om nu hästen fungerar bra på vanligt tränsbett så kan du kanske variera mellan 2 - och 3-delat istället, om du nu måste variera alls.

Precis. :) Jag hade gärna också varierat på min häst, men hon har själv valt 3delat, hon funkar verkligen inte på något annat.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV