Lägger mig på magen

irma

Trådstartare
Jag är ganska ny på hoppsidan, började hopppträna för ca 6 mån sen, när vi köpte ny häst. Det är verkligen jätteroligt - men SVÅRT! Inte nog med att jag tycker att hinder över 1 m är för höga dessutom har jag svårt för avståndsbedömning, och ibland när jag kommer fel gör jag inget för att hjälpa hästen, utan blir passiv, alternativt, lutar mig framåt och släpper tyglarna = varsågod hoppa nu. Då hoppar inte hästen, för han tycker inte att man ska hoppa 4 m innan hindret. Vad jag vill komma till är, varför gör man samma fel hela tiden och dessutom samma fel, man blir ju så trött!! (För att inte tala om den stackars hästen och tränaren!!!)

Det ar bra att du i alla fall ar medveten om dina fel och brister. Vi gor alla fel, men det viktga med hoppningen ar att det ska vara roligt.

Det basta du kan gora ar att hoppa mera. Ju mer du hoppar ju battre blir du. Givetvis ska du fortsatta hos tranaren, men hoppa aven mycket hemma. Hoppa olika slags hinder, ute i skogen, pa banan....eller varfor inte aka och hoppa lite falttavlan! Det ar jattebra for balansen och hela din hoppteknik. Det flyter pa battre an banhoppningen, hinder efter hinder utan alltfor snava svangar.
Skit i detta med avstandsbedomning i borjan da du inte ar tillrackligt duktig annu - for det kommer att komma med tiden. Hall tyglarna, klam pa med benen och lat hasten gora resten.

Ju mer du hoppar ju battre kommer du att bli! Lycka till och glom inte att slappna av och ha kul.

Så där gör jag också! Det är jätte jobbigt! Man blir liksom bara passiv och överlåter allt till hästen. Men min häst stannar inte, utan hon hoppar ändå :eek: och så blir det som de blir.. :D
Men jag antar att det är bara och träna massor och till slut lär man sej (hoppas jag) :)

Visst är det viktigt att ha kul! Många tycks glömma bort det. Ang fälttävlan, jag ska börja med det också! Det är min hästs fel - jag som egentligen är dressyrmupp. Så där går det när man köper en häst som är bra på allt. Att sen ryttaren inte har samma kvalitéer är en annan sak, jag har i alla fall insikt.

Min tränare tycker att man ska träna på bommar ofta. Man kan lägga fram en bom på volten och träna avståndsbedömning, dessutom brukar hästarna bli väldigt följsamma när man har nåt att "måtta" på istf att bara rida runt på volten. Vi får väl träna på!!

Det är en mycket bra ide med bommar!

Galoppera mycket över bommar som ligger på marken och lägg även bommar framför hindrena när du hopptränar.
Det kommer att hjälpa dig enormt mycket med att komma rätt + att du kan sitta upprätt och bara vänta på hindret istället för att vara osäker på var och när hästen ska hoppa av.

Det är jättebra att du har en tränare :bow: . Det är även en stor fördel att du är medveten om dina brister, då kan du be din tränare tjata lite extra på just det så ska du se att du snart bli bättre!

Lycka till! :)

Att hoppa 1 m efter 6 månaders hoppträning verkar ju alldeles galet! Tänk på hästen, den kanske börjar trixa och tappa förmågan ifall du gör upprepade fel. Det kan också vara farligt för dig själv om du inte kan avståndsberäkna eller ha total kontroll på dig själv och galoppen. Det vore ju också synd om den blev halt på grund av detta. Vore synd om sådant hände och ni båda blir rädda, hoppning ska vara kul! Det är inte höjden som räknas utan tekniken. Börja med rejält mycket markarbete istället. Det hjälper dig med sitsen, förhållningar, avstånd, rytm och balans. Hoppar du hinder så kör kombinationer eller enkla banor på 60-70 cm hinder tills du klarar det perfekt. Då kommer du också bli jätteduktig på de högre hindrena!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38