Lägger huvudet på sned

Corax

Trådstartare
Helt plötsligt har min häst börjat lägga huvet på sned vid tömkörning/ridning. Alltid åt höger.
Självklart ska jag kolla upp det men tänkte främst fråga er om liknande erfarenheter och vart problemet har suttit. Endast i munhåla eller någon annan stans?

I det här fallet så tror jag att det antingen är en kindtand som har/ska lossna eller så är det bettet hon inte trivs med. Kan tillägga att hästen är tre och kollad i munnen för några månader sedan.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Det kan vara både tänder och nacke - men jag skulle be en hästtandläkare kolla upp problemet först - ofta kommer nackproblem från just tänderna.

Lycka till!
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Jag kände faktiskt i munnen på henne i går och det verkar som om hon har en mjölktand kvar över den nya kindtanden. Men den var inte märkbart högre än de bakom så jag vet inte.
Hon började gå med huvet på sned för två veckor sen men jag vet inte hur lång tid det tar för en kindtand att växa ut...
Vet. kommer ut i morgon och slår en flukt i hennes mun i alla fall.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Det kan vara munnen, det kan vara att ryttaren sitter snett, det kan vara att hästen är stel i en sida och kompenserar upp det genom att lägga huvudet snett.

Min valack lägger alltid huvudet på sne i högervarv om han har haft en lugnare period, då vill han inte ta stöd på yttertygeln.

Men i ditt fall torde det vara tänderna, jag skulle avvakta, men inte göra någon större "affär" av det.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Jag gör ingen "större affär" av det. Jag vill bara ta ut vet. som har munstege så jag får SE hur hon ser ut. Det är så svårt när man står i ett mörkt stall och bara kan känna.
Har hon en tandkappa som sitter kvar så vill jag veta HUR den sitter och hur långt tanden under har kommit.
Det går inte att rida henne nu för hon viftar och håller på (tömkörningen gick ju hyfsat i förrgår så det KAN ju vara nått annat. Bättre då att utesluta tänderna, tycker jag.)Dessutom hade hon märkbart ont när hon skulle bita ihop på munrullen på just höger sida.
Vi får helt enkelt se.
Ja jag kanske är petig med mina hästar men det har sina orsaker. :D
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Min häst gjorde så. Hon har underbett som gett hakar längst bak på kindtänderna. Hakarna ger som hos oss spänningar så efter TL tog bort hakar väntade jag ett tag och tog sedan ut en Eqiterapeft (stavas?) som hjälpte till med låsning i nacken. (Fast hon slutade lägga huvudet på sned efter TL)

Så om det nu kommer tillbaka beror det väl på SIS, ska på återbesök till tandläkare i juli...

Men min häst är 4x äldre än din och gått med medfött tandproblem så för dig är det nog inte så mycket....
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Nä och dessutom kollades hon i munnen i september när hon fick vargtänderna borttagna. :)

Skönt att din häst blev bra.
Enligt equiterapeut och massör så har min häst lite spänningar i nacken, men de tas bort med jämna mellanrum. Börjar bli dax igen snart...
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Min ponny började göra likadant ett tag. Han liksom vred huvudet snett när jag red. Det visade sig att jag satt snett därför var han starkare i en sida och kunde bara ta stöd i en sida. Detta tränade vi bort genom sitsträning, mycket rakridning (sitt helt rakt över hästen. precis lika långa tyglar, knäna ska vara i precis samma höjd) Jag fick rida på rakt spår mot min tränare som verkligen kollade så att jag satt rakt.
Till slut var han lika stark i vänster som i höger och slutade lägga huvudet på sne åt höger. Detta är tydligen ett ganska vanligt problem hos högerhänta ryttare har jag hört.

Nu säger jag inte att detta är problemet med din häst. Jag har ju ingen aning om hur du rider :)
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Hakar pga underbett. Tog bort hos TL och åker dit med jämna mellanrum eftersom det blir nya hakar. Nu vet jag exakt vad det betyder när hästen viker undan huvudet, direkt till Djurtandv.klin. Rider ofta bettlöst då hästen även har låg gom, hackamore går ej då den klämmer pga just låg gom.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Jag är säkert sned och vind som ryttare ;) men hästen är ju bara tre år och inte riden så mycket. Och hon började helt plötsligt en dag.
Men vi får se.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Min medryttarhäst, gör så för att komma undan, och slippa arbeta! :p:D
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Nu har vet. varit ute...
Han pillade bort båda kindmjölktänderna och de satt rätt löst. Han sa att det inte var konstigt att hon har varit lite irriterad.
Så nu får vi väl se hur det går. Får prova att sätta bett på henne i veckan.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Oj, så du tog ut jouren.

Birka har fortfarande ett elände med att äta, hon klarar med näppe sönderklippt hö ca 6 kg/dag, men får i sig lusern och betfor.

Hade du från F eller?
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Nej inte jouren. SA hade vägarna förbi och skulle vaccinera ett par hästar så då hängde jag på.
Han sa att det är bättre att pilla bort dem för det samlas ofta foder emellan tänderna och då blir det lätt inflamation. :crazy:
Men det var vad han sa.
Hoppas hon blir av med tandusling snart så hon blir bra...
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Hästar som lägger huvet åt ett håll är ofta halta på motsatt framben och springer så för att avlasta. Kom det plötsligt kan det ju tex vara en hovböld eller nåt hon har ont av. Det kan ju så klart lika gärna vara munnen eller tjurighet eller att hon gått ikull i hagen och blivit lite mörbultad...
 
Sv: Lägger huvudet på sned

*lånar tråd*

Min häst gjorde så i höstas, la huvudet på sned åt vänster, sen slutade han med det ett tag men nu har han börjat igen.
Han lägger huvudet på sned när vi tränar dressyr och jag har honom i en, för oss, relativt "hög" form. Han gör det inte om jag plockar upp honom i samma form när vi rider ut i skogen. Detta är dock inget jag gör så ofta eftersom jag rider ut på pessoa, och vill därmed inte sitta på kort tygel och vrida om bettet i munnen. Vid dressyrträning går han på tredelat tränsbett, vilket han verkar trivas med annars.
Han har inte ont, är inte halt, tänderna är kollade utan anmärkning och jag sitter inte snett vad någon kan se i alla fall.

Någon som har något tips på vad jag kan göra? Om detta bara är en ovana, hur kan jag göra för att bli av med denna? Vad finns det mer som det kan bero på som man bör kolla upp?

Hästen är 19 år och riden i drygt ett år efter att tidigare varit avställd (motionsriden väldigt oregelbundet) under en längre tid.

Jättetacksam för tips och hjälp! :idea:
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Mitt vbl lägger oxå huvet på sne när han går i höger varv på volten, han har nyligen kollat tänderna och han kan även kasta med huvet och ¨travfolk säger att det är en fixide dom har kommit på för att dom är uttråkad!!:confused: men ja vet inte
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Det låter ju som en vettig förklaring, men jag tycker att jag är mycket noga med att inte tråka ut honom när jag tränar eftersom han då lägger av och inte kämpar och det blir meningslöst. Jag aktiverar honom hela tiden, det ska hela tiden vara något nytt på gång och han verkar för övrigt tycka det är kul, med spetsade öron osv, men han gör så ändå.
Mest märks det dock tyvärr när jag tävlar, och då måste jag ju följa programmet.. Nån som har tips på vad jag ska göra i det läget?
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Borde han inte då vara lika uttråkad i vänster varv ?

Jag skulle tänka att det antingen beror på att hästen vill "komma bort" från något som stör (hälta, muskelproblem, fattar inte vad du vill (utbildningsfråga) osv)
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Min häst la jämt huvudet på sne förut men det gjorde hon bara för att slippa jobba. När hon gjorde så, la jag alltid på motsatta skänklen så rättade hon ut sig igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 650
Senast: klystron
·
Ridning Jag har ganska nyligen börjat rida en (medryttar)häst som har "en räv bakom varje öra". Han är helt enkelt opålitlig vid ridning, både...
Svar
13
· Visningar
2 683
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp