Lägger huvudet på sned

Sv: Lägger huvudet på sned

Problemet är att han gör det så lite att jag har svårt att märka det när jag rider och därmed parera i rätt läge, men tillräckligt mycket för att domaren ska se det och uppfatta det som "vänsterställd". Av den anledningen tog det tid innan jag verkligen blev klok på vad det var han gjorde egentligen, eftersom om han varit ställd så skulle jag sett det. Tack vare en uppmärksam åskådare på en tävling i höstas så blev jag uppmärksammad på problemet. Årets första tävling var igår, och det var första gången någon skrivit "hästen lägger huvudet på sned", vilket känns mer korrekt än bara "vänsterställd", för ställd är han inte..
 
Sv: Lägger huvudet på sned

mumin skrev:
Årets första tävling var igår, och det var första gången någon skrivit "hästen lägger huvudet på sned", vilket känns mer korrekt än bara "vänsterställd", för ställd är han inte..

Aha. Han lägger alltså örat nedåt åt vänster (ja inte själva örat då men den högsta punkten på huvudets vänstra del) medans nosen egentligen borde hamna en aning åt höger om man är petig ?

Det är ju en stor skillnad på att vrida nacken/huvudet åt vänster (ställa) och på att lägga huvudet på sned.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Ja, han sänker örat, men jag var nog lite otydlig.. När jag skrev att han lägger huvudet åt vänster så är det mulen som går till vänster, dvs han sänker/vinklar om höger öra. Skillnaden är för mig som sitter på ryggen så liten att jag bara upptäcker det ibland.

Ja, det tycker jag också, att det är stor skillnad på om hästen är ställd, eller om huvudet är snett, det var därför jag länge tyckte det var jättekonstigt att det stod "v.ställd" i varannan bed.grupp i protokollen, för ställd var han ju inte! Nu är jag ju medveten om det så jag vet åtminstone vad de syftar på, men det är fortfarande inte en ställning..
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Jag skulle be att få en förklaring av domarna angående "ställningen".
Du har inte fått en korrekt bedömning även om det kanske inte gör så stor skillnad i poängen.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Jag tänker inte så mycket på vad de skriver nu när jag vet vad det handlar om, nu är det viktigaste att jag får honom att sluta med det, men jag vet inte hur vi ska gå tillväga..
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Hur känns han i nacken ?
Går han undan eller visar obehag om du trycker vid nacken eller på en punkt högt upp på halsen (5-10cm bakom nacken och ca 5 cm nedåt) ?
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Han visar inget obehag vid tryck vid nacken. Inte heller när jag stretchar honom (halsen i första hand visserligen men nacken får han ju också röra på) åt båda sidorna samt mellan frambenen. Då sträcker ut både hals o nacke utan problem. Om man nu kan säga att han sträcker på nacken? :confused: Hoppas du förstår vad jag menar i alla fall..

Om det skulle va nacken i alla fall, vad kan det då bero på och vad gör man åt det?

Har som sagt aldrig upplevt att han visat obehag, men jag ska kolla honom en gång till när jag kommer hem för säkerhets skull..
 
Senast ändrad:
Sv: Lägger huvudet på sned

Det verkar nog inte vara några större bekymmer din häst har eftersom du kollat honom så noga redan (men du ska inte lita på vad jag tror)

Du kan stretcha nacken om du håller emot med ena handen strax bakom nacken och tar tag om nosryggen (eller grimman men inte så att huvudet hålls snett) och stretchar försiktigt genom att dra huvudet emot dig. Du står själv vid sidan om hästen och håller alltså emot med handen som är närmast hästen.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Tack för tipset! Ska försöka med det! Försiktig stretching av nacken kan väl aldrig vara någon nackdel i det här läget?
 
Sv: Lägger huvudet på sned

mumin skrev:
Tack för tipset! Ska försöka med det! Försiktig stretching av nacken kan väl aldrig vara någon nackdel i det här läget?

Nack-del är precis vad det är, men också en fördel :rofl:
Kom ihåg att musklerna ska stretchas när de är varma och ta inte i för kung och fosterland utan lyssna till hästen. Innan hästen är van vid stretchen kan du behöva ställa honom vid en vägg så att han inte snurrar runt istället för att stå still och stretcha.
 
Sv: Lägger huvudet på sned

Jag ska ta det lugnt, ska inte dra sönder min häst! ;) Kan ju lägga till det till övriga stretchingprogrammet efter ridning. Snurrfasen har vi gått igenom när han skulle lära sig stretcha halsen, så nu ska jag förbereda mig genom att leta upp en spilta! :)

Men som sagt, vad är det i nacken som kan göra att han vill ta huvudet på sned? Det är ju inte alltid utan bara i en viss form, vid ett visst tillfälle (tävling/träning på bana). Ska som sagt absolut prova att börja stretcha honom och hoppas att det hjälper, men jag vill naturligtvis veta vad det kna bero på..
 
Sv: Lägger huvudet på sned

*puttar upp*

Nu har jag känt igenom nacken igen, och han reagerar inte alls någonstans. Stretchade nacken gjorde jag också sen jag ridit och det gick bra, men han kollade på mig och undrade om jag var dum.. ;)

Dock gick han med huvudet på sned under dagens ridpass så mycket att jag själv inte kunde undvika att märka det, tydligt.. :crazy:

Fler tips? Jag behöver verkligen lösa problemet..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 186
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 650
Senast: klystron
·
Ridning Jag har ganska nyligen börjat rida en (medryttar)häst som har "en räv bakom varje öra". Han är helt enkelt opålitlig vid ridning, både...
Svar
13
· Visningar
2 683
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp