Lägga vikter på rockard...

Inelin

Trådstartare
Hur gör ni som lägger vikter på rockarden?
Jag har hittills spännt en 25-liters vattendunk bredvid mig i sätet. Men det blir stort, otympligt och det kluckar trots att jag fyllet upp den max. Skulle vilja sätta små blyvikter under sätet, eller likn.
hus gör ni?

Sv: Lägga vikter på rockard...

Ett par i stallet hade sand i ryggsäckar som vikter när de red in sin lite bångstyriga 6-åring, det kanske skulle funka i en vagn också?

Tack! Ska prova med sandsäck! Oj, vad snabbt jag skrev i förmiddags, många stavfel :o

Jag har en några hantlar med lösa viktskivor hemma som jag tänkte ge nytt liv som rockard-vikter! :D Jag hade tänkt fästa dem på något sätt under sätet, men har inte klurat ut exakt hur ännu.

En annan tanke är att köpa bly eller järn på t.ex. skroten och fästa på något sätt under eller på sätet.

Vi har traktorvikter. I och med att dom är platta så tar dom liten plats. I tvåhjuliga vagnar spänner vi fast vikterna på golvet med ett kraftigt spännband. Det ger en låg tyngdpunkt och dom är inte i vägen eftersom man sätter fötterna ovanpå.

På maratonvagnen spänner vi fast vikterna på groomplatsens golv.

Jag tänkte också på traktorvikter, nackdelen skulle väl möjligen vara att dom är svårreglerade, jag har för mig att dom brukar ligga på 50 kg/st, men det kanske bara är dom vi har här hemma, kanske finns andra storlekar också?

Lotta

Nu har jag öst singelgrus i en kraftig tygväska och spännt fast med spännband i sitsen bredvid mig. Det fungerar bra och ligger still. Inga ljud eller annat omak. Jag kan reglera vikten lätt genom att ösa i och ur.

Ursäkta en total novis inom körning och den typen av träning.

Men varför har man extra vikt i vagnen när man kör ???

Jag är ingen kör expert eller så.Men man vill ju ha vagnen väl avvägd och då får man lägga på vikter för att den inte ska vara fram eller baktung.

Man kan lägga vikter på vagnen för att träna hästen med extra vikt. Kör du alltid ensam så blir det en ganska stor föränding med en person till i vagnen på tävling! Speciellt under tyngre klass så som maraton är det bra om hästen är tränad för det!

En vagn av maratontyp ska ha tyngdpunkten så låg som möjligt. Kusken sitter ganska högt så man sätter vikter bak- och nertill om man kör ensam att minska vältrisken. Visserligen, handlade trådet om en rockard, kan inte stabilitet vara en faktor även där?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka