Lägga upp utbildning av unghäst

matildadahlgren

Trådstartare
Nu kanske det redan finns en liknande tråd men men. Jag har precis börjat rida en tre årig valack som jag bland annat kommer att vara med i utbildningen på. Han är endast inriden och inte alls utbildad. Har stått i någon/några månader fram till nu då han växt mycket och därför är lite sen i utbildningen. Jag är i stort sätt den ända som rider honom nu (en annan tjej rider honom då och då). Så nu är det dags för lite träning och även utbildning av honom. Hur lägger ni upp utbildningen för era unghästar? Hur skulle ni börja träna en häst som denna? Vilken typ av träning? Hur ofta? osv.
Alla tips är välkomna!

Nu kanske det redan finns en liknande tråd men men. Jag har precis börjat rida en tre årig valack som jag bland annat kommer att vara med i utbildningen på. Han är endast inriden och inte alls utbildad. Har stått i någon/några månader fram till nu då han växt mycket och därför är lite sen i utbildningen. Jag är i stort sätt den ända som rider honom nu (en annan tjej rider honom då och då). Så nu är det dags för lite träning och även utbildning av honom. Hur lägger ni upp utbildningen för era unghästar? Hur skulle ni börja träna en häst som denna? Vilken typ av träning? Hur ofta? osv.
Alla tips är välkomna!

Alltså... Sådant måste man liksom veta innan man tar sig an att utbilda en häst. Det är så väldigt olika vad man börjar med och hur man gör beroende på individen. Men ska man nu göra det själv och utan erfarenhet så är väl Flyingemodellen en bra grund att luta sig på.

@Equilina Det är inte min häst utan jag är bara medryttare på honom, vilket betyder att jag kommer vara med i utbildningen, inte att jag själv kommer utbilda den. Vill bara ha lite förslag för hur vi ska lägga upp det, alla gör ju olika liksom.

Prata med ägaren först och främst, därifrån kan du förhoppningsvis få massa tips! Om ägaren inte har något intresse i hästen så skulle jag leta efter en annan häst att rida, jag skulle inte vilja riskera att lära hästen fel eller utbilda den gratis...

Jag skulle börja med att strunta i ridningen och börja med att bygga en förtroende från marken under några veckor, det underlättar oerhört mycket och gör att alla situationer ni hamnar i blir säkrare. Tycker man det är astråkigt och struntar i det för att bara rida så ska man inte sätta sig på en ung häst. Gå promenader i skogen, undersök allt på gården och få honom att lita på dig och ditt omdöme. Den dagen som ni hamnar i en farlig situation så är det guld med en häst som står kvar brevid dig trots att instinkterna säger att den ska sticka. Även om hästen verkar lugn och bara nyfiken på allt så blir det mer fokus på att han ska lita på dig. Jag promenerade med min unghäst 3-4 ggr i veckan i 2 veckan innan jag ville sitta upp.

En häst som är 3 år ska inte kunna så mkt mer än gas broms och styrning i alla gångarter så någon slags utbildning ska ni inte behöva lägga fokus på :) Det man fokuserar på är att bygga upp hästen inför framtiden. Innan hästen blir vuxen så brukar man tänka 3 år - arbetas 3 ggr i veckan max 30 min, 4 år - 4 ggr i veckan max 40 min osv.

Ett schema som jag använt mig av:
Måndag - skritt för hand ute i skogen, klättring
tisdag - vila
onsdag - ridhus, skritt och trav, serpentiner
torsdag - vila
fredag - uteritt, skritt trav galopp på grusvägar
lördag - vila
söndag - lös i ridhuset, springa av sig överskottsenergi

Innan jag gör något med hästen så ser jag efter hur dagsformen på hästen är. Om den är väldigt trött en dag som jag tänkt göra något så låter jag den vila, är den väldigt pigg en vilodag så låter jag den springa av sig i ridhuset. Det är superbra och stärkande att låta den springa själv, det är ingen som bestämmer hur fort eller långsamt det ska gå utan den måste själv anpassa hastigheten efter vart den ska. Är unghästen väldigt pigg och sprallig en dag som jag ska rida så släpper jag den hellre, jag vill inte riskera att hästen börjar bocka med mig på och blir rädd för att det blir obalanserat.

Kan även rekomendera att köpa en bok om unghästens utbildning, finns tex på börjes för 150:-

Hoppas du fick lite ut av det jag skrivit :)

När min häst var tre red jag ungefär ett pass i veckan på ridbanan, och då red jag ett "normalt" pass med skritt, trav och galopp men under kortare tid än vad man kanske gör med en vuxen häst. Sen försökte jag rida ut/promenera henne vid handen två-tre gånger i veckan (red jag ut två dagar plus ett pass i paddocken promenerade vi bara en dag, lite kort).

Ska väl tillägga att det var på hösten när hon var tre. Innan dess hade hon vilat december (som tvååring) - hela februari (det år hon fyllde tre), promenerades/tömkördes lite grann under mars, reds in under april-maj, reds ytterst sporadiskt under juni och hade sen sommarlov juli-september. Red oktober-november, och sen ytterligare vila december - februari. Hästen har varit väldigt mogen både mentalt och kroppsligt.

Om det är så att hästen är tre i år och den redan är inriden så behöver den inte alls börja utbildas än. Ska den gå 3 årstestet kan man träna den för det och rida ut den lite i sällskap med en trygg älre häst.
På så sätt bygger den upp en bra grundkondition och styrka och lär sig vara trygg i olika miljöer. Efter sommarbeten kan man sen börja utbilda den blivande 3,5 åringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka