Med min unghäst började jag med att skritta och trava över bommar på marken redan när hon var tvååring, fast då gick jag ju givetvis vid sidan om. Men det la en grund för hela invänjningen, för hon hade sett bommar och hinderstöd innan hon började hoppas uppsuttet. Vi har också gått mycket ute i skog och mark innan hon blev inriden, så att gå över nerfallna trädstammar och liknande har aldrig varit främmande för henne.
Jag gjorde några försök med löshoppningen den sommaren hon var två år. Hon förstod inte alls vad det gick ut på, och paddocken var alldeles för stor för att kunna hägna av ordentligt, så man behövde vara minst en fyra-fem personer för att hon inte skulle kunna smita, jag var alltid själv. La därför ner det projektet, och löshoppade henne sen inte förrän hon var ganska precis tre år, då på en mindre bana och med två medhjälpare. Gick fruktansvärt mycket bättre, nu kan jag löshoppa henne ensam.
När vi sen började hoppa uppsuttet gjorde vi precis samma sak som vid löshoppningen, fast båda hindren (det är en ponny, så hon har löshoppats enligt det gamla systemet med två hinder) var pyttepyttekryss. Men hon var ganska snabbt med på noterna, för själva systemet för löshoppningen kunde hon ju. Vi hade till och med löshoppningsbanan uppbyggd i början, så att hon var inramad av linorna. Den enda skillnaden var bara att ryttaren skulle sitta på nu. Hon har fortfarande inte gått några större hinder, men hon har hoppat runt 50 cm och flera hinder i följd.