Lägga tungan över bettet....?

A

Amanty

...Ja som rubriken säger, har ni eller har ni haft någon häst som gör så? Hur "farligt" är det? Vad kan man/bör man göra åt det?
Hmm...lite nyfiken på vad man kan/borde göra åt det, och om någon vet, "varför" de "gör" så??

*tack för svar* :bow:

Sv: Lägga tungan över bettet....?

det är förmodligen olika ifrån fall till fall men oftast försöker de väl komma undan bettets inverkan. Finns tungstickor att köpa som håller ned tungan och ett uppsjö av bett som motverkar att hästen lägger tungan över bettet.

Jag rekomenderar verkligen inte bett som motverkar att hästen lägger tungan över bettet. Ta reda på Varför hästen gör så, och hitta en lösning till betendet istället för att använda "extra utrustning" som bara döljer problemen trots att dom finns kvar.

Fast säkerheten går ju alltid först tycker jag.

Hellre använda tungfelsbett än att inte få stopp på hästen alls.

Jag har en häst som i perioder kan vända/lägga tungan över ALLA bett inkl tungfelsbett. Hon är fin i munnen enl tandläkaren.

Så jag vet inte vad som är fel, hon har varit så ett par år och trots alla sätt vi kollat igenom henne på så hittar vi inte nåt.

Självkart går säkerheten först. Men de flesta verkar tro att problemen blir lösta med ett tungfelsbett, men det blir det ju inte alls.
Jag skulle ridit på bettlöst om jag hade det problemet med min häst.

Ne jag vill inte ha ett tungfelsbett. Har ett vanligt 3delat.

min förra häst la gärna tungan över bettet höjde sidostyckena så de satt hårdare än va de flesta hade rekomenderat!
men de funkade kalas bra!

hon var superk änslig i munnen endå inga sår osv osv!

Det finns tredelade bett där mittdelen är lite lite böjd (för att ge extra tungfrihet). :)
500336.jpg

179 kronor på h**ks, tex :P

min förra häst la gärna tungan över bettet höjde sidostyckena så de satt hårdare än va de flesta hade rekomenderat!
men de funkade kalas bra!

hon var superk änslig i munnen endå inga sår osv osv!

Nej det brukar faktiskt vara många som sätter bettet "löst" just för att de tror att det ska bli mindre hårt (vimsigt) - men resultatet blir ju då att när man väl tar i tyglarna så glider better mycket mera både åt sidorna samt uppåt. Jag tror stenhårt på den gamla "två veck i mungipan"-spänningen. :) då sitter bettet där det ska och man kan ha en kontakt med hästen utan att ta mer eller mindre.

Självklart finns det undantagshästar! ;)

när jag hjälpte till att rida tillen nordis till min ridlärare som skulle ha henne på lektion så la hon tungan över bettet och drog iväg över hela ridbarnan:mad: (gick inte att få stopp på henne) tillslut blev vi så trötta så vi provade med hackamore och nu går hon jättefint. :)

Kan ju göra som man dem gör på travet, knyta fast tungan. Har ett "snöre" (av något snällt kvalité/tyg) som man tar ett varv runt tungan och sedan knyter runt underkäken. Där skulle de ju vara ganska livsfarligt om om dom inte hade kontroll över hästarna...

Vissa tungfelsbett gillar jag inte, har hört (bara) att dom kan hamna fel i munnen och göra lite hämska saker.
Men hackamore kanske vora nått annars? Skulle även kontakta en hästtandläkare.

Mvh Speeda

Min häst brukade lägga tungan över bettet och när han gjorde det blev han ofta ganska svårriden.
Jag prövade att byta bett till ett rakt bett och sen gjorde han det inte mer.

Farligt är det inte direkt, men du kan inte kommunicera med hästen via bettet när den lagt tungan över. Leta efter en typ av bett som hästen tycker om och utveckla kommunikationen därefter är mitt tips. Och se till att det sitter lagom högt, inte i närheten av framtänder eller kindtänder. Det ska vara lagom långt också. Att stoppa in tungfelsstickor och liknande dämpar bara symptomen och kommer inte åt problemets botten. Av någon anledning visar hästen sitt missnöje. det kan ha olika orsaker: trivs inte med bettet, har ridits av ryttare med hård och okänslig hand, har gått med bett för högt, för lågt, för långt bett som gått upp i gommen etc.
Min erfarenhet är att oftast trivs dessa hästar bättre med bett som inte är så rörliga. Antingen ledade med mycket begränsad rörlighet, tex Billy Allen, eller oledade bett.

jag hade ett sto som lade tungan över bettet vissa fall. När du red henne gjorde hon det inte, lika när du körde henne ensam,men körde man henne tillsammans med fler hästar så la hon tungan över bettet.

Ibland under ridningen kunde hon vosa tedens till att försöka lägga bettet under tungan, då användej ag mig av tungbettsgummi eller vads det heter, ett par dar så slutade hon. Jag tycker de funkar jättebra, och är väldigt billiga, ajg betalade 15kr.

Nej det brukar faktiskt vara många som sätter bettet "löst" just för att de tror att det ska bli mindre hårt (vimsigt) - men resultatet blir ju då att när man väl tar i tyglarna så glider better mycket mera både åt sidorna samt uppåt. Jag tror stenhårt på den gamla "två veck i mungipan"-spänningen. :) då sitter bettet där det ska och man kan ha en kontakt med hästen utan att ta mer eller mindre.
Jag håller med!
Efter jag har spenderat några år utomlands och inte riktigt haft så stor koll på vad allmänheten gör med sina hästar så blev jag lite chockad under sommaren när jag var ute och tävlade och såg hästar som hade så löst sittande bett att när ryttaren tog tag i tygeln så blev sidostyckena som bågar utanför hästens huvud. Det var inte bara en eller ett fåtal, utan flera stycken hade det på liknande vis.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 580
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama