Lägga till Betfor & Kli ?

Z

zoowie

Har fått hem en 6 årig D-ponny som ska lägga på sig en massa muskler. Få ork & styrka. Vill ej ge havre för huvudet än så länge. Hon är rätt pigg & arbetsvillig. Behöver muskler på ryggen främst & bakkärran. Vet inte vad hon har fått innan så just nu ger vi henne;

MORGON
3 dl Krafft Blå grund
2 dl krossat korn (som blöts)
3 kg hösilage ute i hagen

KVÄLL
samma som morgon

Jag har fått tips på att ge Kli & Betfor, men varför?
Hur tycker ni? Jag har hört att Kli är bra för hästar som ska lägga på sig mer muskler, men vad har Betfor för inverkan? Hur mycket av betfor & kli ska man isåfall ge i början?

Tacksam för svar!

Sv: Lägga till Betfor & Kli ?

Lusern o tokosel (om du har analysvärdena i grovfodret), så ser du om höet har brist på selen).

Förresten, betfor ger ju energi oxå. Så det kan du även ge din ponny samt lusern för hullets skull o musklerna. Men om du har selenbrist i ditt grovfoder så kan du ge tokosel.
Jag ger dessa foder till mina hästar, o jag kan bara säga att dom har blivit jättefina på det.

Eftersom hästen bara får mat två ggr om dagen antar jag att den går ute och betar under dagarna. Med ett kraftigt bete i hagen kommer man ganska långt, och det behövs kanske inget lucern, men det är annars ett milt och bra proteintillskott som i rätt giva ger hästen möjlighet att bygga nya muskler.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 103
Senast: super
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur