Lägga spånbädd

Minelli

Trådstartare
Jag ska lägga in spånbäddar till båda mina hästar. Hur gör jag det lättast ? Hur hög ska bädden vara ?

Sv: Lägga spånbädd

Ska du ha bädd eller mocka ut det blöta varje dag?

Jag har minst 1-1,5 dm i mina boxar, de sparkar ju upp rätt mycket när de rullar sig. och har bädd.

Hej
Lägg i rejält med spån 1,5 dm. När man mockar tar man bara ut bajset. Så blir det snart en bra bädd.
Man lägger på lite nytt spån vaje dag.

Uh, jag har aldrig haft spånbädd, men ska man inte ha kalk och torv eller nåt i botten? Annars borde det ju bli jätteäckligt, om man bara lämnar allt kiss mot betonggolvet ... Som sagt jag vet inte, det bara känns äckligt.

Se till att boxen är helt torr och ren först. Kalka sedan rejält så att inget av golvet syns. Sedan lägger du på spån såpass tjockt att det är mjukt i hela boxen när du trampar runt i den. Lägg tjockast med spån i mitten. En normalstor storhästbox borde klara sig på 3,5 - 4 balar spån.

När du mockar tar du ut bajset, smutsigt spån och hörester, och så kan du fylla på med spån så det är mjukt. Gräv inte nedåt till kalken när du mockar - kalken ska lämnas orörd tills den är förbrukad.

När det börjar lukta ur boxen så är kalken förbrukad. Ofta är det i mitten av boxen / där hästen kissar. Mocka då ur just den delen ända ned till kalken (för mig blev det ca 1,5 x 1,5 m) och sopa upp allt blött spån och den kalk som är rödfärgad. Kalka nytt i "hålet" och lägg på spån från resten av boxen. Lägg slutligen på nytt spån i ett lager.

Så har jag gjort när min medryttarhäst stod på bädd i somras. Jag var tvungen att åtgärda "kisshålet" 2 ggr på 3 veckor, men så är han en kissig herre och gick på saftigt bete om dagarna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 866
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama