Lägga sej i??

P

Penea

Vad svårt det är när man ser att ett grannstall med folk man känner inte tar hand om sina hästar så att de mår bra!!

Dom är inte elaka mot djuren fysiskt men de får inte tillräckligt med foder..
Går ute i ur och skur över 12 timmar utan mat ibland.
Och det värsta är att jag vet att det bara är lathet, det finns resurser till att fodra dem fler ggr än morgon och kväll.

Jag har sagt till dem (för de frågade mej varför den ena tappade hull) att det inte räcker att ge lite hö morgon och kväll.

Man får hoppas att de lyssnade..
Vad gör jag annars??:confused:

Sv: Lägga sej i??

Hm, jag har folk i mitt stall också där man inte vill något hellre än att lägga sig i ibland... Fast i stallet (kollektivstall, ägaren har ingen häst där och bor inte där) så är typ enda regeln, LÄGG DIG INTE I!
Men när en tunn fullblodsvalack haer manke spetsig som attan och visar tecken på sadeltvång går med en 28-bom (stübben) och pad??
När en tjej rider sin halta häst för att hon så gäran vill rida och såå farligt är det ju inte, han är ju bara stel?
När den inhyrda ponnyn får gå barfota för att de inte har råd att sko?
När en häst som i stort sett bara går till och från hagen får mer kraftfoder än vad mina två får ihop när de går fullt ut?
När en tjej säger rakt ut att hon är för snål för att sko sin häst - han ömmar ju bara när det är hårt ute... (å inte så lite).
När en del köper skor och spikar själva för att hovslagaren är dyr? Inte ens tappskokompetens där...
Sedan har vi en underbar tjej i stallet som är mjuk och fin med sin häst, det FÅR kosta, men hästen ska må bra och som gärna frågar om hjälp när det behövs...

Varför jag står kvar?
Tjaa, jag kan gå där hela dagarna och göra ungefär vad jag vill, ingen lägger sig i, det är bara 4 km hemifrån mig och jag har stora boxar och bra hagar. Har flyttat därifrån två ggr och flyttat tillbaka efter sex månader bägge gångerna...

Hmm..jäkligt jobbigt att stå och kolla på när folk är snåla och framförallt ointresserade av att ta hand om sina hästar på bästa sätt.

Men det går ju bara inte att lägga sej i för mycket då får man ju sååå mycket skit själv för att man är larvig och en häst är ju alltid en häst bla bla...

Nä jag får nöja mej med att ge råd som jag gjorde, fast det bär mej emot!
Tycker synd om krakarna..:crazy:
jag är glad att jag har mina hästar hemma och kan fodra och ta in och ut som jag vill.. HALLELUJA

det är synd när människor skaffar häst fast de inte har råd eller kan något. Men det finns de som tar hjälp när man inte kan något då är det ok.
Det borde finnas någon from av körtkort på häst också.

Är det riktigt illa sa hästarna far illa och djurskyddslagen inte följs så skulle jag ringa kommunens djurskyddsinspektör. Det är ingen som vet att det är du som gjort det då de inte får säga det. Fast först skulle jag nog ta tjuren vid hornen tala om vad jag tycker visa djurskyddslagen och säga att det fkatist är en lag och att det är ett brott att inte ta hand om de djur man skaffat sig. för det är vi som väljer djuren oftast inte de som väljer oss.
Ang det där med att inte ha råd...Borde man inte ta reda på innan men köper en häst hur mycket det kostar? Jag lever hellre på nudlar hela månaden än låter min häst gå oskodd, för jag har när jag köpte honom lovat att ta hand om honom efter konsten alla regler å är det tight med pengar går han ändå först.
Min häst var dessutom vanvårdad å eländig när vi köpte honom. de hade ridit in honom trots att han var 1½ år gammal bara. Han var inte alls hästen vi letade efter men hela familjen sa vi måste köpa honom här kan han inte stå och dö. Så nu är han fortfarande min och han kommer så förbli tills hans krafter är slut. Men det är nog länge kvar än. vi har en ponny i stallet som är född 1976 en mycket envis och pigg dam ännu å min lille pålle är ju bara 15 :)

Ja du har rätt!

Jag pratar med dom en gång till och försöker få dem att fatta det här med utfodringar.
Hoppas dom tar det på rätt sätt..d var ju dom som frågade mej till att börja med så då är det ju inte att lägga sej i heller:confused:

Dom är nog väldigt bra människor fast lite okunniga verkar det som.

ja typ grönt kort i foderkunskaper o friskt vatten...:)

Det finns Hästkörkort, det är en utbildning som Lrf och Studieförbundet Vuxenskolan har gemensamt på flera platser i landet.
Här lite om innehållet:

* Hagar och beten, bl. a hästen som landskapsvårdare, betesplanering m.m.
* Stallmiljö, djurskyddsbestämmelser, el- och brandskydd, gödsel m.m.
* Hästens skötsel och vård, hovvård, tandvård, vaccination, smittskydd avmaskning, säker hästhantering.
* Utfodring, naturligt beteende, foderstat, näringsbehov m.m.
* Att ha häst, ansvar, ekonomi, allemansrätt m.m.

Det kan ju vara ett sätt för dig att kontakta Vuxenskolan i din närhet och kolla om dom kan ordna en kurs och sedan överlämna en inbjudan till "grannarna" och andra. Vi har haft en sådan kurs där en från SLU pratade om fodring och en annan om stallmiljö. Jättebra!:)

allroundhästarna skrev:
Det finns Hästkörkort, det är en utbildning som Lrf och Studieförbundet Vuxenskolan har gemensamt på flera platser i landet.

Även Studiefrämjandet har studiecirklar för hästkörkort!

Immer

ja det var ett bra förslag!
Man kan ju föreslå det och säga att man ska gå själv.
Det skulle jag gärna göra för man kan alltid lära sej mer själv!

Tack för tipset!!:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 002
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama