Lägga Paddex i befintlig hage

cactuspower

Trådstartare
Har lite funderingar, skulle vilja göra någonting åt min hästs hage den är hyfsat torr när det väl har torkat upp på våren och även på hösten när hästarna har gått på bete osv. När snön ligger på och är packad är den okej men när det är tö väder eller som det är ute nu efter att snön smält är det alldeles hopplöst lerigt där.

Träligt är det också för att vi har en å längst ner i hagen och på höger sidan om hagen finns det som en liten "kulle" typ eller ja, en liten upphöjning, den är ganska lång och smal. Och det är så himla träligt för att det rinner ner vatten i hagen men allting samlas där inne och det kan inte rinna ur. Det bästa hade varit om den hade varit lite sluttande i stället så att vattnet hade fått lite mer "naturligt dränage".

På något vis vill jag få hagen torrare utan att det kostar multum. Har funderat på paddex t.ex. men det är ju så himla dyrt. Kollade med företaget och paddex kostar 207 kr/ton + moms = 258.75 kr inkl. fri leverans men det skulle gå åt ca 180 ton till hela ytan och slutsumman för bara paddex åtgågngen blir ju hiskeligt dyr , drygt 47 000 kr , sedan ska man ju gräva ur osv.. så jag vill inte veta vad det kostar när allting sedan är gjort.

Grejen är den att det är jätte träligt för eftersom hagen inte är så stor vill man ju gärna underhålla och mocka ur ett par dagar i veckan osv. men det är hopplöst för hästarna trampar ner allting i leran och det väger bly + man får med sig mycket mer en bara skiten ut ifrån hagen så det är hopplöst! Dessutom så ligger våran hage längst bort.

Vill ju att hästen ska ha en torr hage att gå i så hon slipper stå och trampa vatten/lera.. samtidigt får det helst inte kosta multum eftersom jag står som inackorderad och inte har lust att punga ut hur mycket pengar som helst på någon annans marker.

Men jag har funderat lite, kan det öht vara lönt att bara köpa ett par ton paddex och lägga ovanför på den befintliga hagmarken? Eller är det bara att slänga pengarna i sjön och ogjort arbete?

Några förslag på hur man annars ska lösa det? Alla förslag är välkomna :bow:

Sv: Lägga Paddex i befintlig hage

Vi har väl ungefär samma problem i dagsläget. Vår tanke är att ta de mindre hingsthagarna och gräva ur, lägga duk och stenmjölsblandning eller liknande. De större hagarna är för stor kostnad att dränera och lägga schysst underlag i.

Huvudsaken för oss är att kunna ha hästarna ute oavsett väder och underlag, att de får gå på mindre yta men slippa lera upp till knäna blir en vettig kompromiss för oss.

Okej, jag har ju min häst tillsammans med en tjej vars både pappa och bror jobbar med ett företag som har grävmaskiner osv. de jobbar inom denna branschen. Så jag kanske skulle kunna ta en diskussion med henne om hennes pappa skulle kunna göra en del utav jobbet i hagen och sedan om jag la ner lite pengar på själva materialet.

Kan det vara en lösning att dränera främre delen utav hagarna tror ni? Hästarna står mest där och hänger eftersom att de då står framme vid de andra hästarna.

Men ja, vad räknade du på att 'kalaset' för dina hagar skulle gå på då för materialkostnaden s.a.s med duk och stenmjölsblandning? Hur pass stor yta har det rört sig om för din del?

Oj, vi har inte ens börjat räkna på det. Hingsthagarna är inte så stora, vi kommer att göra jobbet själva. Grovt räknat (mycket grovt!) 20 000 kr/hage (ungefär 400 kvm).

Enbart materialkostnader och transport av grus.

Okej tack för ditt svar. Tänk att det ska vara så hiskeligt dyrt :crazy: .

Men det har nog löst sig för min del äntligen :bow: för det är några i mitt stall som antagligen ska flytta till hösten till sin egna gård med två hästar och då får min häst + hagkompis ta över den hagen i så fall. Visserligen är den lite lerig vid insläppet osv. men i övrigt faktiskt rätt så torr , denna är dränerad och det mesta vattnet rinner av naturligt dessutom. Blir nog kanon om vi kan ta över denna :bump:

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Hoppning Jag vet inte vad jag ska ta mig till med min häst! :cry: Allt känns så himla hopplöst just nu... Hon har alltid varit en sådan...
2
Svar
29
· Visningar
3 213
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka