Lägga om sårskador ?

K

Koko_

Säkert skit dum fråga men jag måste bara få veta.

Om hästen skadat sig och blöder så pass mycket att ett förbandbehövs, hur lägger man då ett förband ?

/Koko_

Sv: Lägga om sårskador ?

Det beror ju på vart det sitter och hur mycket det blöder. Om det rinner eller sprutar blod tar man en ihoprullad gasbinda tex (eller en ihoprullad strumpa om man inte har riktiga tryckförband) och trycker den mot såret. Sedan lindar man med en annan gasbinda (eller vad man har i närheten) så att det blir ett tryck på såret och blödningen slutar. Man ska linda ganska hårt men inte så att blodtillförseln stryps till resten av tex benet. Man kan behöva lätta på förbandet var 10e (?) minut för att se till att det verkligen kommer igenom blod till övriga delar. Om det blöder så mycket behöver det antagligen sys så ring vet direkt när blodflödet är stoppat.

Om det gäller mindre skador så finns det exempel på olika bandageringsmöjligheter i de flesta hästböcker ute i handeln.

Liknande trådar

Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
457
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
674
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka