Lägga om lån

MissFideli

Trådstartare
Jag har tagit ett "ihopbakslån" och som vanligt hade jag på tok för bråttom och tog ett på SEB till typ ockerränta. 9,33% :eek: Nu, 1 v senare, har jag fått ett oväntat ja från annan bank till 5,39% istället. Så klart vill jag byta till den längre räntan, men när? Jag har inte ens fått första amorteringen från SEB. Ska jag lösa det nu på en gång eller vänta till amorteringar börjat?

Missfideli, oekonom

Om du redan skrivit på låneansökan så får du läsa genom den ifall det står om du har rätt att avsluta lånet i förtid. Om så är fallet så kontaktar du bara den andra banken och ber att de avslutar lånet på SEB. Kolla dock att den nya banken inte har dolda avgifter som t.ex aviagifter trots autogiro etc....

SEB sa redan från början att så lågt kan dom inte gå.

Så klart de säger, men då hade du inget annat erbjudande att stoppa under näsan på dem. Om det blir billigare i längden (inklusive ev. straffränta) så tycker jag definitivt att du ska gå tillbaka och berätta att du tänker byta bank om de inte kan möta den lägre räntan.

Är det bundet till nån specifik tid? Annars borde man väl kunna ta ett nytt lån på nya banken och betala av det befintliga med?

Obundet lån finns väl inte, så länge det inte rör sig om checkkredit (svaret jag fått från banken).

Minsta bindningstid är hos min bank (SEB) 3 månader, fick jag veta då vi lade om lån i maj.

Obundet lån finns väl inte, så länge det inte rör sig om checkkredit (svaret jag fått från banken).

Minsta bindningstid är hos min bank (SEB) 3 månader, fick jag veta då vi lade om lån i maj.

Bolån är alltid låsta enligt avtal och där får man betala en ersättning till banken om man vill lägga om dem/lösa dem i förtid t.ex. Men vanliga konsumtionslån/checkkrediter brukar aldrig vara låsta utan man får lösa dem när man vill. bl.a därför (+ högre lånerisk för banken) som räntan oftast är markant högre...

Ja, det är där jag blir lite osäker, hur avtalet egentligen ser ut. Jag har bara en checkkredit på kontot, och den är ju självklar att betala av när pengarna flyter in, det reglerar sig själv s a s.

Bolån är alltid låsta enligt avtal och där får man betala en ersättning till banken om man vill lägga om dem/lösa dem i förtid t.ex. Men vanliga konsumtionslån/checkkrediter brukar aldrig vara låsta utan man får lösa dem när man vill. bl.a därför (+ högre lånerisk för banken) som räntan oftast är markant högre...

Det är någon ny lag som trätt i kraft nu i juli som påverkar detta. Dvs det ska vara lättare och billigare att lösa bolån i förtid. Kan inte detaljerna men borde inte vara svårt att leta reda på (har inte tid själv just nu).

Tittat närmare på allt och det går att lösa när som. Så nu ska jag prata med ICA-banken som har lovat mig ett lån till bättre ränta och lägre månadskostnad.

Ja, jag skrev redan vid ansökan att det skulle lösas lån för samma summa, så fick med ett papper där jag ska skriva ner dom. Lånet på SEB är mycket riktigt ett kreditlån, antar att det är därför räntan är så hög.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama