Lägga klick-golv själv. Svårt?

Aaricia

Trådstartare
Jag har inte tummen mitt i handen, men någon erfarenhet av att snickra/bygga/fixa har jag inte heller. Hur svårt eller lätt är det att lägga eget klickgolv?

Funderar på något sånt här i kök och hall, ca 20-25 kvm. Har sett några jättefina varianter på ett býggvaruhus.

I dagsläget är det någonslags plastmatta, alltså jämt slätt underlag.

Är det lika lätt som tillverkarna vill göra gällande?
25kvm * 350 kr/kvm = ca 9000 kr plus material, alltså trist om man inte lyckas få till det.

Någon som provat?

Sv: Lägga klick-golv själv. Svårt?

Det som kan vara knepigt är att få till vinklar om det är kanter som sticker ut från väggen. Alltså själva sågningen. Annars är det plättlätt! Foam direkt på plastmattan och sen bara börja klicka ihop. Såga av sista på lagom längd och börja med skarvbiten på nästa varv.

Håller med Madick! Plättlätt! Har just lagt 40 kvm lönn-click-on! 8mm. Kostade strax under två loppor. Kanonpris och jag är supernöjd! Visst var det lite trixigt med vissa längder men med envishet och en portion styrka så blev det urbra! Du fixar det! Jag lovar! :bump:

att det är plastmatta är inte synonymt med att det är slätt..

exempelvis i vår lägenhet så har de lagt plastmattan uppepå heltäckningsmattan = vågigt.

men click-golv är inga problem att lägga.. tänk bara på att såga 'uppochner' så du inte spräcker faneren (om laminat), eller får skägget på den sidan som är uppåt... det är fult.

Tack för svar, ni verkar överens om att det inte är så knepigt. Blir ett golv framåt hösten.:banana:

Hur gör jag med lister? Ska man plocka bort befintliga lister och sätta tillbaka? HUr löste ni det? Vet att det ska vara en liiiten glipa mellan golv och vägg för att golvet ska kunna röra sig vid fuktändring osv. Listen döljer glipan.

plocka bort listerna, ja.. sedan så får du väl se om de klarar sig eller om de går sönder när du plockar bort de. är de gamla och torra finns ju risken att de spricker när man försöker ta den de, likväl som om de är limmade, då blir det till att köpa nytt.. men löpmeterpriset för standardsockel är inte speciellt högt.

Liknande trådar

Hemmet I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten...
2
Svar
31
· Visningar
14 023
Senast: Stereo
·
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 390
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 493
Senast: cherie
·
Hemmet I maj ska vi flytta till nytt, en 3a på 70 kvm i ett hus byggt på 50-talet. I alla rum utom vardagsrum och badrum ligger fula...
Svar
11
· Visningar
10 747
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka