Lägga hö i blöt....

Sv: Lägga hö i blöt....

Enl. en undersökning som presenterades i Horse&Rider för några år sen, så hade dom kommit fram till att den idealiska tiden är 20 min. Ligger det längre än det så börjar näringen att försvinna.

Hmmmm.... en liten fråga då, om du menar mitt inlägg. Annars behöver du inte svara!

Näringen försvinner??
Ex. Du fuktar en, låt oss säga, brödskiva. Den är bara precis fuktad annars ramlar den sönder. Menar du att näringen försvinner ut i intet, om den ligger längre än 20 min.:confused::confused:

:D

det försvinner i vattnet såklart. :p

det vattnet som du slår ut har så hög näringshalt att det är för biokemisk avfall att räkna!

höet ska ligga I vatten, räcker inte att skölja av det..

Du förstår inte riktigt.

Vi hade höet i säckar för att behålla fukten, allt hö, var fuktigt vid forning. Det rann inte ut något för höet sög upp vattnet.:d

Det är skillnad på dränkt hö eller det som har legat o blivit blött, inget spill på vare sig näring eller vatten.:idea: Tadaaaa!

:D

då har du inte haft tillräckligt med vatten.
eller låter ni det ligga i timmar??
:crazy:

Du har nog inte läst mitt inlägg så noga:rofl:

nej för jag skrev inte till dig ursprungligen, jag svarade fettso! vilket tydligt framgår..

Oooops:angel: Jag skrev också att du inte behövde svara om du inte hade åsikter om mitt inlägg.:rofl:

Enl. en undersökning som presenterades i Horse&Rider för några år sen, så hade dom kommit fram till att den idealiska tiden är 20 min. Ligger det längre än det så börjar näringen att försvinna.

Du har helt rätt, jag har också sett den undersökningen, där det också beskrevs varför det inte skulle ligga i blöt mindre än 20 minuter.

Hästar som får hosta av torrt hö, behöver inte få hosta för att höet är dammigt, alltså mögligt, det fodret ger man inte, utan en del tål inte torrt hö och böset i det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 781
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka