Lagförslag på spiltförbud i Danmark

elle12

Trådstartare
Saxat från tidningen Ridsport

Spiltförbud införs i Danmark

Nu har till slut det danska lagförslaget om hästhållning presenterats. Det innehåller, som väntat, ett spiltförbud.

Enligt förslaget ska hästar inte få hållas i spilta, men med övergångsbestämmelser för all hästhållning som etablerats före juli 2007, skriver ATL.
Hästhållningsförslaget innehåller dock inget förbud mot att hålla enbart en häst eller någon reglering rörande hästens utevistelse. Den nya lagen gäller från och med 1 januari 2008.

Sv: Lagförslag på spiltförbud i Danmark

Saxat från tidningen Ridsport

Spiltförbud införs i Danmark

Nu har till slut det danska lagförslaget om hästhållning presenterats. Det innehåller, som väntat, ett spiltförbud.

Enligt förslaget ska hästar inte få hållas i spilta, men med övergångsbestämmelser för all hästhållning som etablerats före juli 2007, skriver ATL.
Hästhållningsförslaget innehåller dock inget förbud mot att hålla enbart en häst eller någon reglering rörande hästens utevistelse. Den nya lagen gäller från och med 1 januari 2008.

Om det är sant så är det ju fantastiskt!

Bara att inse att olika djur är olika värda då dom har skrivit en lag om att hästar inte får stå i spiltor men att det är ok att kor gör det och att även grisar fortfarande har det trångt. :cry: :cry: :cry:
Eller har dom ändrat det oxå :confused:

Kram

Nej, vad jag vet är det hästar som det har föreslagits nya regler för, de har liksom Sverige gjort en utredning på häst.

:confused: Fantastiskt att det ff är okej med ensamhästar och ständigt innestående. Sila mygg och svälja elefanter.

Nu väljer du att feltolka mej, det som är bra är att hästarna slipper stå i spilta, om hästarna förblir ensamma lär de ha varit det innan lagförslaget oxå.

Kanske det. Men är det inte bättre med att börja i den änden?

Kanske det. Men är det inte bättre med att börja i den änden?

Borde du inte skriva det till beslutsfattarna istället för till mej?jag tycker det är bra att det händer ngt för en gångsskull, eller så kanske man bara ska strunta i att förbättra ngt öht eftersom ingen verkar vara nöjd utan bara klagar på det som ite förändrats.Det kommer ta ett tag innan alla lagar är omgjorda men bättre att man förändrar en sak än ingen alls.

Men vad är det så fantastiskt med ensamhäst i box, då jag hellre skulle se en spilthäst med utevistelse i flock. Om vi nu ska ställa dessa saker mot varandra.

Missförstå mig rätt nu, men jag skulle tycka det var fantastiskt om det kom ngn lag emot ensamma garagehästar istället.

Tycker det är jättebra! :) hoppas det införs i sverige med, synd om alla ridskolor som måste bygga ut dubbelt så stort för att få plats bara...:(

Men varför inte förbjuda ridning istället? Det finns det i alla fall klara vetenskapliga bevis på att det är skadligt för hästarna, i väldigt många fall.

Om en häst inte får gå ut alls, så är det sak samma om den står i box eller spilta. Behovet av att få röra på sig tillgodoses ändå inte.

Om en häst får gå ut i en hage tillsammans med andra hästar, tillräckligt så att behovet att få röra på sig och umgås med andra hästar tillgodoses, så spelar det ingen roll om den får stå i en spilta i övrigt.

Jag ser liksom inte poängen i förbudet? Det gör ju varken till eller från?

Men varför inte förbjuda ridning istället? Det finns det i alla fall klara vetenskapliga bevis på att det är skadligt för hästarna, i väldigt många fall.

Om en häst inte får gå ut alls, så är det sak samma om den står i box eller spilta. Behovet av att få röra på sig tillgodoses ändå inte.

Om en häst får gå ut i en hage tillsammans med andra hästar, tillräckligt så att behovet att få röra på sig och umgås med andra hästar tillgodoses, så spelar det ingen roll om den får stå i en spilta i övrigt.

Jag ser liksom inte poängen i förbudet? Det gör ju varken till eller från?

Varför inte förbjuda hästar öht:angel:

Men vad är det så fantastiskt med ensamhäst i box, då jag hellre skulle se en spilthäst med utevistelse i flock. Om vi nu ska ställa dessa saker mot varandra.

Missförstå mig rätt nu, men jag skulle tycka det var fantastiskt om det kom ngn lag emot ensamma garagehästar istället.

Jag tar lagförslaget som att hästar inte får stå i spilta.
Inte som att man tvingas att ha en häst ensam för att den ska stå i box för det har ju trots allt inte komit en lag om att hästar måste vara ensamma för att de står i box, eller?:smirk:

Tycker det är jättebra! :) hoppas det införs i sverige med, synd om alla ridskolor som måste bygga ut dubbelt så stort för att få plats bara...:(

javisst men ridskolorna borde tänkt på det från början, speciellt de som är nyare, det är ju inte direkt okänt att hästar har mer frihet i box än spilta.

Ja, absolut! Men nu tvingas dom ju iaf. Finns ju dom som hävdar att spilta är bättre/lika bra som box dock...

Jag tar lagförslaget som att hästar inte får stå i spilta.
Inte som att man tvingas att ha en häst ensam för att den ska stå i box för det har ju trots allt inte komit en lag om att hästar måste vara ensamma för att de står i box, eller?:smirk:

:smirk: på dig själv.

Du tyckte det var fantastiskt med spiltförbud. Jag ser inte vitsen med detta då jag tycker avsaknad av utevistelse och kompisar är ett långt större problem. Visst, spilta, ensam OCH innestående är väl det sämsat av det sämsta.

Men jag tycker mig se att ensamma hästar och innestående hästar (hit räknas frimärkshagarna) är långt fler än spilthästarna. Även om ridskolehästar står i spilta så har de mkt mer rörelsetimmar per dygn än en privat innestående boxhäst. Men för att gardera mig finns det säkert de privatryttare som rider sin häst 3-4-5 timmar per dag, men de är då få.

Läs f.ö. Youma's inlägg som på ett kortfattat och enkelt sätt beskriver problematiken.

I dagens samhälle behöver vi tyvärr mer och mer lagar och regler, då folk skaffar saker som de öht inte har kunskap om, detta för att djuret inte ska bli lidande. Det är sorgligt. För även om djuret slipper spilta så finns det hundratals andra "välmenade" sätt att låta djuret lida på, och tyvärr blir det fler och fler djur som hamnar i denna situationen.

:smirk: på dig själv.

Du tyckte det var fantastiskt med spiltförbud. Jag ser inte vitsen med detta då jag tycker avsaknad av utevistelse och kompisar är ett långt större problem. Visst, spilta, ensam OCH innestående är väl det sämsat av det sämsta.

Men jag tycker mig se att ensamma hästar och innestående hästar (hit räknas frimärkshagarna) är långt fler än spilthästarna. Även om ridskolehästar står i spilta så har de mkt mer rörelsetimmar per dygn än en privat innestående boxhäst. Men för att gardera mig finns det säkert de privatryttare som rider sin häst 3-4-5 timmar per dag, men de är då få.

Läs f.ö. Youma's inlägg som på ett kortfattat och enkelt sätt beskriver problematiken.

I dagens samhälle behöver vi tyvärr mer och mer lagar och regler, då folk skaffar saker som de öht inte har kunskap om, detta för att djuret inte ska bli lidande. Det är sorgligt. För även om djuret slipper spilta så finns det hundratals andra "välmenade" sätt att låta djuret lida på, och tyvärr blir det fler och fler djur som hamnar i denna situationen.

jag tycker oxå små boxliknande hagar & ensamma hästar ska förbjudas men nånstans måste man börja.Spilta lika onaturligt för hästar att stå i som att ha hästar ensamma.
Hästar är flockdjur & ska inte vara ensamma, hästar är även flyktdjur & vill kunna ha koll på saker,det gynnas inte av att de står fast med baken mot omgivningen.

Hej!

Jag ser inget fel i att hästar står i spilta så länge de går ute i stora hagar tillsammans dagtid och bara står i spiltan nattetid. För mej är det ingen större skillnad mellan fastlåst med huvudet mot vägg eller "möjligheten" att vandra runt i cirkel på 9 kvadrat. (men det kan ha att göra med att de boxhästar jag haft ändå stått majoriteten av tiden med huvudet i väggen och sett olyckliga ut.

Jag skulle hellre se att hästarna fick lagstadgad minsta utevistelse, då kunde dom använda marken som nu får användas till att bygga boxar till att bygga hagar istället...

/ Lavinia, som tycker utevistelse med artfränder är viktigare än hur man låser in hästarna

Nu börjar det hända ngt med kugghjulen.

För min del så skulle de börjat med det värsta först. Men jag tror inte ett lagförslag som reglerar hagvistelse i rörelsebar hage (helst med kompisar) kommer öht att komma. Tänk så många fina stora anläggningar som får lägga ned, så då tar vi spiltorna ist. HURRA. :bump: Fantastiskt.

Hur lång skulle den minsta tiden vara då, enligt dej? Och det måste ju finnas undantag? För hästar i mkt hård träning? Sjuka hästar? Och skall det vara olika länge beroende på årstid och väderlek? Om det är nollgradigt och spöregn hela dagen vill då inte jag att min häst är ute mer än 5 timmar max...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka