Lägenhet och hund?

lady_vip

Trådstartare
Tänkte flytta och det innebär lägenhet (köpa eller hyra, får se vad som finns). Frågan är, måste man berätta att man har hund i storlek L när man intresseanmäler?

Sv: Lägenhet och hund?

Så länge det inte är en allergiklassad lägenhet (då får man inte ha djur där alls.. å de är FÅ) så har hyresvärden inget på sin sida (om jag minns rätt, har diskuterat det här med jurist för länge sen) att säga om man har djur. Så länge de inte stör grannar med skall osv, och man blir såklart ersättningsskyldig om de förstör tapeter etc. Så jag hade inte sagt nåt nej.

Sv: Lägenhet och hund?

Nej du MÅSTE inte tala om det, men hyresvärden kan inte neka dig lägenhet för att du har djur.
Lenis har rätt i att du förstås blir ersättningsskyldig om hunden skulle förstöra något.

Jag arbetar på ett bostadsföretag och där tycker vi att det är positivt om folk säger att de har hund när de söker lägenhet. Detta för att vi då kan styra var vi placerar dem - så gott vi kan i alla fall - i en del områden är det många som tycker om och har hund, där är det inga problem att sätta en hundägare. Däremot finns det ju vissa som AVSKYR hundar, eller som klagar på ALLT som går att klaga på från grannarna, så då placerar vi INTE nån med hund i just det huset.
Det brukar funka bra.
Nu bor vi på en liten ort, så det kanske inte kan funka lika bra i större städer förstås. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 187
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Viva
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka