Laga porslinsskål?

Blacksmithfarm

Trådstartare
Min favoritskål trillade ner från diskstället. :cry::cry::cry::arghh:

Jag vill ju gärna försöka laga den, men vet inte vad jag ska använda? Google gav mig något resultat som skulle gå att användas på metall, glas, keramik sten och trä - är det ok? Jag har inte diskmaskin så den kommer bara handdiskas, men jag vill ju inte använda något som är farligt ifall det kommer i kontakt med livsmedel. Så - vad ska jag använda?
Behöver jag limma ihop bit för bit och vänta tills de torkat? Eller hur gör man?
20180607_134642.webp

Jag vill ju gärna försöka laga den, men vet inte vad jag ska använda? Google gav mig något resultat som skulle gå att användas på metall, glas, keramik sten och trä - är det ok? Jag har inte diskmaskin så den kommer bara handdiskas, men jag vill ju inte använda något som är farligt ifall det kommer i kontakt med livsmedel. Så - vad ska jag använda?
Behöver jag limma ihop bit för bit och vänta tills de torkat? Eller hur gör man?
Visa bifogad fil 15872
Ska du försöka laga den så är det bit för bit som gäller. Tryck mot bitarna under torkningstiden. Räkna inte med att den håller för annat än som tittföremål hädanefter, dvs. du kan limma med vad som helst för diska eller använda den kommer den inte att hålla för. Risken är också stor att den inte kommer bli fin. Små små flisor kan du inte limma och det kommer synas. Tyvärr.

Tack alla för svar.:)
Jag får väl leta efter något liknande. Vet tyvärr inte vad modellen eller märket heter då den vad jag kan se inte är märkt med något. :( Men jag hittar säkert något någon gång. Lite surt att det inte var en av de fula skålarna som rök.:down:

Men jag tror att jag gör ett försök att komma ihop den ändå, ifall den blir tillräckligt bra för att stå och se fin ut.

Visa bifogad fil 15872
Kanske inte alls vad du är ute efter, men kolla upp Kintsugi och såna reparationskit. En japansk metod för att laga keramik med guldfogar :)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kintsugi

Tack alla för svar.:)
Jag får väl leta efter något liknande. Vet tyvärr inte vad modellen eller märket heter då den vad jag kan se inte är märkt med något. :( Men jag hittar säkert något någon gång. Lite surt att det inte var en av de fula skålarna som rök.:down:

Men jag tror att jag gör ett försök att komma ihop den ändå, ifall den blir tillräckligt bra för att stå och se fin ut.

I gamla stan finns Sveriges duktigaste renoverare av porslin. Lämna in den, istället för att joxa själv. Mycket lim gulnar med åren, det blir bara fult. Kostar några hundra, klart värt om man gillar prylen.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 020
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar