Låg temp.

C

cerrox

Vad kan det bero på om en häst har tillfälligt låg temp.? Hästen är inte kall, det är 17-18 grader här nu är inte sjuk på något sett, utan har bara ca 1 grad lägre temp. än vanligt (+ att det är mitt på dagen)!!

Sv: Låg temp.

Säker på att det inte är något fel på termometern?

Jag tempade en häst som ahde 35,5 grader en gång :eek:
Men det var inget fel på honom och han lever än.. :angel:

Ja, termometern funkar, provade med två olika nämligen och båda stannade på en grad lägre än normaltempen, men han har ju inga symtom förutom då att han är trött, anledningen till att jag tempade, men det beror säkert på fällningen att han är trött, det kom i samma veva som det började iallafall...

Någon som har några idéer om varför tempen är så pass mycket lägre?? Ska tempa om igen imon...

Enda anledningen som jag känner till att få undertemp är cirkulationssvikt. Min ena drabbades av detta i samband med tetracyklinbehandling mot akut erlichia, det var nervöst här i några dagar innan det gav sig och han kom upp i normaltemp. Iom att tarmarna är det som är involverat i att skapa cirkulationssvikten vid denna behandling så borde ju annan störning i tarmen framkalla något sådant också.

Cirkulationssvikt kan dom får det i samband med fång???
Hästen ifråga hade ju undertemp. 29:e och 30:e, men inga andra 'konstigheter', mer än att han verkade trött, därav tempningen. Igår plockades han in från hagen med tydliga fångsymtom (hade fång i februari i år), in på boxvila och medicinering + magtarmbalans och idag är ALLA symtom som bortblåsta och tempen är normal igen!!! Fattar ingenting!!??? Han ser HELT frisk ut på alla sett och vis nu, därför osäker på om/hur länge man ska fortsätta med boxvila, medicineringen osv....veterinär ska kontaktas igen imon bitti när dom öppnar igen, tills dess är det väl lika bra att fortsätta... Men någon som hört talas om något liknande????? Kan medicinen få bort symtomen på ett dygn???? Sist tog det rejält lång tid innan den drog sej tillbaka, dock fick han en annan medicin först som inte fungerade + hovbölder, för att sedan få en annan medicin som fungerade efter ett par dygn och det är den han fick nu...så det kanske är därför symtomen försvann då fort??? Undertempen borde ju höra ihop med fången då det är en störning i tarmen????!! Men vad den störningen kommer ifrån, det är det ingen som fattar och att det kan försvinna på ett dygn..... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
951
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka