Lag-Sm i fälttävlan 2006

P

Petronella_carlsson_

Hej alla bukisar!

Min syster ska rida lag-sm i fälttävlan för andra året i rad första helgen i september. Förra året var det askul, helt fantastiskt.

på lördagen reds dressyren och hoppningen, och på söndagen terrängen. Laget blev 4:a.

Det jag funderat på nu är att i år ingår även distansritt:mad:
Först ska du rida 4 km, och sen är det 10 minuters vila, därefter terrängen.

min fråga är VARFÖR??

Vad leder detta till?
Att hästarna är tröttare i terrängen och att risken för skador ökar?

Var med och argumentera!

Sv: Lag-Sm i fälttävlan 2006

Den distansen har de alltid i trossnäs och det är inte som det låter. Anledningen till att det har den tror jag är att det inte finns några andra framridningsställen. Så du rider alltså distansen i stället för framridning, jag tycker det fungerade jättebra. Och man behöver inte rida snabbt,man kan tom lägga in lite skritt utan att det är någon fara för tiden.

Anledning till att det är en distans med är att det är lite dåligt med framridningsmöjligheter i trossnäs (rätta mig om jag har helt fel). Jag har varit där två år och det var toppen med en distans innan terrängen. Det handlar inte om någon lång sträcka, 4 km. Du ska inte galoppera utan skritta och trava. Man har gott om tid på sig!

Sedan har man 10 minuter på sig att ta ett par språng över framhoppningshindren.

Det är verkligen en perfekt framridning. Det tvingar alla att rida fram sina hästar ordentligt (varma hästar = mindre skador). Är hästen trött innan du ska ut i terrängen beror det inte på att du har ridit 4 km distans innan, då beror det på dålig kondis el. dyl.

Dístans innan terräng är idealiskt. Aldrig annars är hästarna så väl framridna.Hur bra som helst.Skulle vara fler som har det ....

Jag var där för första gången i år och det var alldeles utmärkt istället för att trängas med en massa andra på framridningen så blev det en uppvärmning man kunde disponera på ett sätt som passade hästen. Ypperligt för min som tenderat att bete sig som en humla i en papperspåse när andra hästar tjoat runt honom på framridningen annars.

LenaH skrev:
Jag var där för första gången i år och det var alldeles utmärkt istället för att trängas med en massa andra på framridningen så blev det en uppvärmning man kunde disponera på ett sätt som passade hästen. Ypperligt för min som tenderat att bete sig som en humla i en papperspåse när andra hästar tjoat runt honom på framridningen annars.

håller med. Helt klart jättebra! Inga problem alls bara positivt.
Fast i Tyskland där hade man ingen tidtagning = snäppet bättre då blev det ingen press alls att titta på klockan. :idea:

Dock saknade jag något "efteråt" i Trossnäs eftersom det även då är dålig plats efter målgång. Alldeles för många bara stannade och lät hästarna stå och flåsa mitt på vägen...:o

I år fick man inga tidsfel så i praktiken kunde man helt disponera distansen själv. :)

Att folk stannar efter målgång är nog svårt att komma åt ändå, de som har lite vett i skallen gick till den lilla ytan vid distansstarten och travade ner sina hästar och det gick bra att få plats där.

Tack för alla svaren!

Ni har säkerligen rätt.
Något jag aldrig hade tänkt på!:angel:

Det är ju helt klart rätt att det ger en garanterad framridning!;)

jaha, men de låter ju bara bra då. Bara man slipper stressa så...
Får man gå iväg till "distansen" när man vill eller har man starttid där åxå??

Wiiie skrev:
jaha, men de låter ju bara bra då. Bara man slipper stressa så...
Får man gå iväg till "distansen" när man vill eller har man starttid där åxå??

I Trossnäs är det fast starttid och sen tar de tiden.

I tex Bad Segeberg var det fast starttid men ingen tid togs. Funkade bra ändå. Bra för det var inte en massa på framhoppningen.

Hur gick det för alla nu då? nöjda? jag hade iaf jätte kul..måste säga att det var väldigt roliga och bra terränghinder, lite omväxling (inte bara vanliga stockar :D)

Det som jag tycker var väldigt dåligt var priserna... det kostade mycket att åka, vara med, uppstallning och boende å så får man en tråkig, liten plastborste i hederspris när laget blivit placerat.. dåligt.. har hört att många klagat på detta, t.om. nån som krävde att få startavgiften tillbaka...

Vad sägs om en spännande Polluxbok då...?:bow:

ja, visst e de dåligt!! jag kom typ 5:a på en debutant å fick schabrak + 4 lindor i matchande färg... å de va en DEBUTANT!!! alla som va på lag-SM:et vet hur mkt bara uppstallningen kostade..

Står det inte i Tr att hederspriserna ska ha ett värde som överens stämmer med anmälningsavgiften?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är tätt mellan lagen på lag-SM i fälttävlan efter lördagens dressyr och hoppning. Hemmaklubben Flyinge Ryttarförening ligger i...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 562
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 624
Senast: Lavinia
·
D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 661
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden