Lag-SM 2005

L

Lillmifflan

Hej!
Finns det någon som har någon som helst koll på hur lagen ska plockas ihop och när de är klara?
Jag undrar hur det ska funka, för på uttagningen i min region var det vissa grenar som knappt någon deltog i.
Borde det inte vara svårt att få ihop ett lag där alla gör det de red i uttagningen?
Tur att det inte är jag som sköter det där :p

Sv: Lag-SM 2005

Jag undrar också lite hur det funkar med det där. När jag var på lag-sm-uttagning i min region så var det t ex endast TRE stycken i lätt stilpass (en från varje förening) och ingen av dessa kom med i något lag. Vilka ska då rida den grenen sen på själva SM:et? Tror det var samma med dressyr. Hum!

I de nya reglerna för lagSM så spelar det ingen roll i VILKA grenar deltagarna laget deltar i om jag har förstått det hela rätt. (När det bara är 6 st i laget går det ändå inte att få en jämn fördelning) Folket rider helt enkelt samma grenar som de gör på uttagningen och det är deras snittpoäng i alla grenar som räknas som lagets slutresultat.

Man behöver inte rida samma grenar på uttagningen som på själva Lag-SM och laget behöver inte heller täcka upp alla grenarna.
Lagen är redan uttagna och anmälda, då sista anmälningsdagen för Lag-SM var igår.

/Malin, lagledare med hyfsad koll ;)

Ojdå!
Men hur vet man vem som kom med då? Inget står ju på SIF's sida iallafall. Jag vet att jag hade ett snitt över 5,3, dock hade jag behövt bli ihopslagen med en annan klubb eftersom det bara var jag som tävlade från min klubb...
Dessutom sades det att lagen skulle ungdomutskottet sätta ihop...

Såhär gjorde vi i region Sthlm:
Uttagning på Hemfosa i maj. Efter söndagens sista gren satte sig de tre lagledarna och representanten från SIF och räknade ihop varje enskild ryttares snittpoäng. Varje lag ledare räknade "sina" ryttare förstås. Sedan tog lagledaren de fem ryttarna med högst snitt och räknade ut vad deras totala snitt blev. Blev det över 5,3 hade klubben ett lag. Den första utan för de fem (den 6:te bästa) blev reserv.
Då de tre stockholmsklubbar (tyvärr ingen från Gotland) som deltog i uttagningen hade godkända snitt allihopa blev det inte tal om att slå ihop nått lag.
Sedan hade vi ett lagmöte där vi bestämde vem som rider vilka grenar och så samlade jag in anmälningsblanketterna och skickade in dom till ansvarig i SIF (ungdomsutskottet).
Lagen bör stå på respektive klubbs hemsida! På vår i alla fall :D

/Malin

Lillmifflan skrev:
Jag vet att jag hade ett snitt över 5,3, dock hade jag behövt bli ihopslagen med en annan klubb eftersom det bara var jag som tävlade från min klubb...
Dessutom sades det att lagen skulle ungdomutskottet sätta ihop...

Här har nog inte din klubb riktigt informerat dej om hur det går till. Är du ensam och tävlar för din klubb kan ni ju inte få ihop ett lag. För att få slå ihop med en annan klubb måste man ansöka om det till ungdomsutskottet minst två veckor före sista anmälningdagen (som då var 11/7) och det skall inte du göra utan din klubb!
Skulle SIFs ungdomsutskott sätta ihop lagen? Eller klubbens? Har jag inte hört nått om.

Saxat ur reglerna för Lag-SM:

4.1 Uttagningsregler
4.1.1 Uttagningsgrupp
Uttagningsgruppen skall bestå av minst 2 personer. Detta utesluter inte andra personer som hjälper till med träning mm. Uttagningsgruppens medlemmar som skall ta ut lagen måste minst vara utbildade (behöver ej vara examinerade) lokalklubbsdomare eller B-instruktörer. Ett förslag till uttagningsgrupp skall av ungdomsregionsansvarig skickas till Ungdomsutskottet för godkännande minst 4 veckor innan uttagning.

4.1.2 Laguttagning
Varje förening har rätt att skicka 1 lag till Lag-SM. Vill 2 föreningar gå ihop och bilda 1 lag måste detta ansökas till Ungdomsutskottet minst 2 veckor innan sista anmälningsdagen för tävlingen. Uttagningen sker i tävlingsform. Samtliga grenar skall finnas tillgängliga. Varje ryttare får rida 2-3 grenar.
- Varje ryttare måste ställa upp i 2-3 grenar.
- Varje ryttare måste välja 1 gren från kategori A eller kategori B.
- Varje ryttare måste välja 1 gren från kategori C eller kategori D.
- Ryttarna får endast välja 1 gren från kategori A och bara 1 gren från kategori B.

De 5 ryttare med högst kombinationspoäng får rätt att delta för laget. Kombinationspoängen är poängsumman av ekipagens grenar dividerat med antal ridna grenar. För anmälning till Lag-SM krävs en lagkombinationspoäng på 5.3 Lagkombinationspoäng är poängsumman av ekipagens kombinationspoäng dividerat med 5.

/Malin

Min klubb är inte så stor, så den som har mest koll är faktiskt jag :crazy:
Iallafall så hade jag bestämt med en annan klubb att vi skulle slå ihop vårat lag, men vi väntade på något slags klartecken...
Som ni gjorde låter faktiskt vettigt, men var står det att man ska göra så? På uttagnigen fick man inte veta något ( det verkar som om arrangörerna inte visste så bra själva :angel: ) och jag har letat på alla sidor jag har kunnat hitta.
Mig gör det inte så mycket egenligen, men jag skulle vilja få koll på allt till nästa år :D

Nu har det kommit in på SIFs hemsida lite mer om Lag-SM och vilka klubblag som är anmälda.

Varje region bör ju ha haft en uttagning och där görs ju lagen upp. Vi började med ett ungdomsmöte för alla intresserade i mars och tog reda på när regionsuttagningen var. Som tur var så var de flera erfarna med på uttagningen som visst hur det gick till. På eran regionsuttagning bör ni haft en representant från SIF som skulle informerat om det ni missat på.
Bättre lycka nästa år! och kom gärna och heja på Örnäs 19-21/8!

/Malin

Okej!!
Rörigt alltså!
Kollade SIF's sida och nu står det att mitt lag är med. Antar att vi är anmälda då...
Jo, Jag tror att Ungomsutskottsordföranden var där, men det var inget allmänt info...
Lite långt att åka i onödan, men om jag nu är anmäld så ses vi nog där :)
Tackar så mycket för hjälp att lösa mysteriet :bow:

Vad kul! Vilket lag tävlar du i?
Jag är lagledare för Mökkur Ryttarsällskaps lag. Vi ses i augusti!

/Malin

Jag tävlar för lag Hestmanna/Geysir. Det ska bli jätteroligt!
Vi ses!

Hej! Då kanske du vet om Signe och Fjalar från Geysir blev uttagna?

Hej!
Jodå! Är jag med så är de också med :)
Vi är nämligen på samma lag!

Va kul! Är nämligen släkt med Signe! Vad rider du för häst?

Vad roligt att hitta några fler som ska dit =)
Vi hade uttagning i maj, och jag och Múninn kom med i Djarfur's lag.
Vi är två klubbar från väst, Landi och Djarfur.
Ska rida dressyr, T2 och ungdomsfyrgång, vad ska du rida?
Vi ses!
/Maria

Kul!!
Vi hade i juni, en stekhet dag :S Var första gången han tävlade, men det gick bra :)
På uttagningen red jag bastölt och terräng, men jag har inte ens fått tag på lagledaren ännu, så jag börjar undra...
Åh! Jag har alltid velat tävla dressyr, men har aldrig kommit till skott.
Ja, vi får hoppas att jag kommer iaf, blir mer och mer sugen ;)
/ Lina

Stormur ser jätte fin ut! Dessutom är ju "ibland" alltid en början...det kan ju inte se perfekt ut jämnt! Lycka till på SM!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar