lag på att inte få ha 1häst själv??

M

milles mamma

läste lite om det för ett tag sen att det skulle bli lag på att hästar ska ha en kompis i jan 2008,men sen hörde jag att det blev ändrat hur e det ig??

Sv: lag på att inte få ha 1häst själv??

tror inte de blev nåt av de..men endå..man ska endå inte ha nån häst själv..tycker jag.

ne jag håller me,men ska det inte bli ng lag på det? ng som vet??

Nej så är det inte. Bara att hästar ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett. Detta kan göras genom annan häst, annat djur eller tät kontakt med människa. Träder i kraft enligt jordbruksverket om man läser där: 2009 eller 2010.

Hästar är ju ett flockdjur, så man ska aldrig låta dom stå själva i hagen, bara under träning osv..

Och vad vill du säga mig med detta då ? Inte är det väl JAG som bestämt reglerna. Hellre att det kommer nån slags regel om att hästar ska nån form av social kontakt än som det är nu...många är ensamma.

Hästen ska inte vara själv, behövs ingen lag bara sunt förnuft.ett får eller ko med häst hjälper aven inte mkt ,har man inte råd med två stora hästar då kan man köpa en liten ponny som sällskap till den stora,men jag tycker inte att den lilla som många gör bara går den behöver motion den med.:crazy:

Nja, varför ska man göra det ? Andra betesdjur kan vara nog så mycket sällskap åt en häst. Du tror inte en liten ponny kostar då ? Bara för den är liten så finns ju inget som säger att även den kan bli lika dyrbar som en stor häst. Det är ju liksom mer än bara mat den ska ha.

Jag fattar inte att folk hänger upp sig så mkt på lagar, att en häst ska ha sällskap borde väl vara sunt förnuft för hästmänniskor.

Hingstar kan oftast inte gå ihop med andra...............

Nä men dom kan gå i hagen jämte å se andra hästar hela tiden. d eblir som en flockl. jag skulle aldrig kunna ha en häst själv dom är flockdjur. även om man har en häst som är själv sändig tycker dom de e bäst att h någon i närheten i alla fall.

våra kossor/tjurar får vara sällskap till min häst:D för jag har inte råd till en häst till :/ men det funkar bra:D

läste lite om det för ett tag sen att det skulle bli lag på att hästar ska ha en kompis i jan 2008,men sen hörde jag att det blev ändrat hur e det ig??

Att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses träder i kraft den 1 augusti 2009.

För den som är intresserad kommer här föreskriftsmotivet som i sin helhet finns här http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

"Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007 5
2 kap 1 § Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.
Allmänna råd till 2 kap. 1 § Hästar bör hållas tillsammans med
artfränder. Hästar är flockdjur. Frilevande hästar lever
i små grupper om 5-10 djur. De har ett behov av social, helst fysisk, kontakt med andra men har även socialt utbyte av andra hästar inom syn- och hörselavstånd. En häst som utan att visa tecken på akut stress, stereotypier eller apati, står ensam i ett stall nattetid men dagtid vistas i hage där den har andra hästar i omedelbar närhet som den kan se och höra, har förmodligen fått ett minimibehov av social kontakt uppfyllt. Om däremot en häst står avskilt i ett stall där det finns andra hästar som den inte kan se eller höra, och hästen ifråga visar tecken på akut stress, stereotypier eller apati, kan det ifrågasättas om dess behov av social kontakt är tillräckligt tillgodosett. För vissa individer kan kravet uppfyllas genom
kontakt med andra sociala djurslag såsom nötkreatur eller får. Människor kan uppfylla det sociala behovet hos vissa hästar. Det gäller om hästen har kontakt med människan under stor del av dagen.
Exempel på detta är hästar som används i skogsarbete eller vallning av andra flockdjur. I många fall krävs att en häst hålls med en
annan häst för att behovet av social kontakt ska tillgodoses. Detta innebär inte att de måste vistas i samma hage, även om det är att föredra. Hästarna bör stallas upp så de kan ha fysisk kontakt. För att hästen ska få ett väl fungerande socialt beteende är det
mycket viktigt att unga hästar hålls och rastas med artfränder.
Vilket socialt utbyte ett djur har med en individ av annan art beror till stor del på vilken uppväxtmiljö/tidiga upplevelser
djuret haft. Ett djurs sociala utbyte av en människa beror även det på uppväxt och tidiga upplevelser av människor. De djur som inte har haft någon kontakt alls med artfränder sedan födseln uppvisar sådana beteenden (onormala beteenden) som gör att de senare i livet är mycket svårare att sammanföra med en artfrände."

Har inte läst hela texten och inte hela tråden ..

Men SÅ svårt kan det väl inte vara? Varför skriva så himla komplicerade regler och lagar när det borde vara så enkelt? En häst är ett flockdjur - därför ska den vistas med artfränder, punkt slut? :bump:

Lagar/föreskrifter krävs eftersom det är alltför många som inte begriper hästens elementära behov.:(

Immer

Nej men gud, det där var det allra dummaste. Är hingstar inte hästar och flockdjur ?
En hingst har väl ändå ett lika stort behov av att gå i flock som ett sto eller an valack ? Vi har en hingst ute vid oss som går i samma hage med 3 andra valackar och han har aldrig någonsin gått själv på sina 13 år. varför skulle det vara något problem ?

Enbart sällskap, men hästar har inget egentligt utbyte av andra djur än just hästar. De talar ju inte det minsta samma språk!

Och det borde väl vara utbytet av att vara med artfränder (i flocken) som är det mest elementära för hästen kan man ju tycka?! Blir lika förbannad (rent ut sagt!) varje gång jag tänker på de nya reglerna. När ska man se till DJURET!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar