lag på att inte få ha 1häst själv??

Sv: lag på att inte få ha 1häst själv??

Menade inte brosen att det var okej att hästen är ensam under en kort tid tex när hagkompisen är ute på tur en stund. Så tolkade jag det.

Kanske.. Hoppas på svar ändå.. Så det blir förtydligat. jag har inte min häst med andra då skador uppkommit.. Ingen vill ha sin häst med min o jag har inte råd med en till.. Inte heller tid att motionera 2 hästar.. Vi har 3 hästar i mitt stall. Min häst har svårt att hantera kommunikationen med andra hästar.. Har gjort ett flertal tappra försök som alla slutat med kaos.. Dock bara skador som hade betydelse 1 gång.

Jag är positivt inställd till att det blir lag på det här med sällskap till andra hästar. Det optimala tycker jag är om de har någon kompis i samma hage som de kan gå ihop med och ha sällskap utav, så de kan putsa lite på varandra och ha en viss trygghet utav varandra så att deras sociala behov blir tillgodosedda. Men sedan finns det särskilda anledningar, ibland så funkar det inte att ha flera hästar tillsammans i samma hage men det känns i alla fall bra om det finns fler hästar på samma gård/anläggning så de ser andra hästar och ändå har en viss "kontakt" med varandra även om de inte går ihop.

Själv Vill jag att min häst ska ha sällskap med annan häst men ingen annan vill ha sin häst tillsammans med min, så vad ska jag göra? Ibland släpper jag ihop min med en ponny som står i stallet på andra sidan vägen men det skulle bli alldeles för bökigt om de skulle stå ihop dagligen eftersom de inte ens tillhör samma stall och inte dagligen sköts av samma folk ens en gång så det fungerar ju inte. Men de funkar hur bra som helst när vi släpper ihop dem. Min häst är relativt ranglåg, anpassar sig ofta väldigt bra till de andra hästarna och finner sin roll snabbt. Men alla andra vill ha sina hästar själva, så vad ska jag göra?

I vårt stall går två par hästar tillsammans med varandra. Dvs. fyra hästar går uppdelade i två hagar. Övriga går en och en.

Jag tycker däremot inte att man ska tvinga ihop och förvänta sig att alla hästar fungerar med varandra inom ett staket för så är det inte. Har sett flera situationer där hästar blivit trängda av andra hästar, som är så ranglåga så de inte kan få i sig tillräckligt med foder osv..

Lagen är jag positiv till men man får tänka på att det finns undantag också. Alla hästar är individer och det viktigaste borde vara att hästens välmående prioriteras, oavsett om de går med en annan häst eller ej.

Ett exempel jag kan nämna är att jag har en bekant som äger en nordsvensk. Hästen har tidigare stått i litet privatstall med ca 6 hästar totalt, och gick då med en till två andra hästar i samma hage. Sedan stod hon på en större anläggning ca 2-3 månader kanske och då i en egen "ruta" (där jag har min häst nu) för hon hade inget sällskap i sin hage men det var ju ca 25 hästar på anläggningen. Det fungerade ju bra men för hennes del gjorde det varken till eller från eftersom hon ändå inte hade den sociala kontakten i hagen. Sedan fick ägaren sitt lilla stall färdigt hemma och flyttade hem hästen. Hästen fick gå själv sedan dess, endast under sommarhalvåret gick hon ihop med andra hästar och det gick bra då med men det var ingen större skillnad på hästen när hon gick själv. Ägaren beslöt sig ändå för att ta en liten shettis på foder för att hästen skulle få sällskap för hon ville ju hästens bästa. Hästen stod på gården en vecka och fick sedan åka hem till sin ägare igen för hästen verkade inte uppskatta sitt nya sällskap, snarare tvärtom.. hon har mestadels gått själv de senaste två åren alltså och det fungerar utmärkt. Då och då, ett par gånger i veckan träffar hon dock på "grannens" (som bor någon km bort) hästar och de rider ut tillsammans. I morgon kommer en annan nordsvensk och förhoppningsvis trivs de två damerna ihop men man vet ju aldrig. Jag har sett den här hästen i olika situationer, hos förra ägaren, på stora anläggningen, hemma själv. Och vid flera av tillfällena verkar hästen nästan mest uppskattat att få vara hemma själv. Hon går ute och har saker och göra i sina förhållandevis stora hagar och ser folk som passerar då och då, blir omskött varje dag. Det går liksom ingen nöd på hästen...

Tycker som sagt lagen är positivt MEN av vissa här kan man känna att det finns vissa personer som verkligen ser ner på vissa hästägare som har sin häst hemma ensam själv på gården och tycka att "vilken djurplågare".. Så är inte alltid fallet.. förhoppningsvis känner ju hästägaren bäst sin häst och hur den individen fungerar, kan vara värt att tänka på.. däremot kan man ju alltid ifrågasätta om hästen inte verkar må bra, men om den verkar ok med att gå själv så är det förmodligen ingen fara..

Tycker som sagt lagen är positivt MEN av vissa här kan man känna att det finns vissa personer som verkligen ser ner på vissa hästägare som har sin häst hemma ensam själv på gården och tycka att "vilken djurplågare".. Så är inte alltid fallet.. förhoppningsvis känner ju hästägaren bäst sin häst och hur den individen fungerar, kan vara värt att tänka på.. däremot kan man ju alltid ifrågasätta om hästen inte verkar må bra, men om den verkar ok med att gå själv så är det förmodligen ingen fara..

Inte ser ner, har fullt förståelse att en del hästar inte kan gå i samma hage utan måste måste gå själva av någon anledning. Som jag sa, det är sorgligt, men i vissa fall nödvändigt då hästen kanske missat väsentliga delar i hästspråket och detta medför en direkt risk att släppa ihop vissa individer. Men att ha en häst själv på gården därför att det "funkar" bra. Hur vet vi det? Tror att en del hästar finner sig i det och härdar ut. Har de något val?! Näe, detta gillar jag inte alls! Och det med sällskap, ett får är INTE likvärdigt med en häst. Så är det bara. Faktiskt.

Inget mot dig nu, blev bara nyarg över hur det kan kan vara.

Kunde inte sagt det bättre själv...:bow::bow::bow:

Absolut! Kan lägga till att i vår lösdriftsflock är det inga problem att gå ut med maten. De kan varandras plats i flocken och de får så pass mycket mat att de inte behöver kivas. Ett av de tecken vi har på att de får för lite mat är just att det blir lite extra kivigt vid fodring. Detta gäller när vi inte vet exakt hur mycket bete de har kvar. Då de är lättfödda hela bunten vill vi inte att de överutfodras, utan de får så pass att deras behov tillgodoses.

Precis ! Och speciellt nu när det inte finns något bete kvar så är det särskilt viktigt att de får lunch för att få energi till att kunna hålla värmen ute. Jag tycker att resonemanget som de hade var helt absurt, och en till grejj varför de inte ville luncha var för att hon tyckte hästarna kunde bli feta, så hon ger en 8månaders fölunge 3 kg krafft groov och 4 kg havre ist för att ge mer hö.

Nej med mina hästar har jag iaf aldrig någonsin haft något problem med att fodra i hagen, som du säger så vet hästarna sin plats och de klarar av att göra upp allt själva.

Nej jag skojjar inte, jag önskar att jag hade gjort det. Men hon som har fölungen kan inte vara riktigt riktig, vem som helst förstår ju att det inte funkar och det är flera stycken som sagt åt henne men hon lyssnar inte.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar